Iranian Agriculture News Agency

استقرار ۵۰ سامانه ضدتگرگ در باغ های آذربایجان‌شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۵۰ سامانه ضدتگرگ در باغ‌های استان نصب شده است.

استقرار ۵۰ سامانه ضدتگرگ در باغ های آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی رخ افروز روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در فصل سرمای امسال هیچ گونه خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه از جمله سرما، تگرگ و سیل در باغ های آذربایجان شرقی وجود نداشته است.

وی با اشاره به صدور اطلاعیه‌های فنی سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با سرمای دیررس و تگرگ به باغات استان، اظهار کرد: برای آمادگی باغداران در مقابل حوادثی مثل تگرگ، سیل و یا سرمای احتمالی پیش رو، دستگاه‌های مولد باد، دمنده هوا و گرمایش های باغی مستقر شده است.

رخ افزور ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با انجام آبیاری‌های سبک، اجرای مه پاشی در باغات، به تعویق انداختن عملیات هرس بهاره درختان هسته دار و تاکستان‌ها و استفاده از محلول‌های ضد یخ جهت دیر باز شدن شکوفه‌ها نسبت به کاهش خسارت‌های احتمالی اقدام کرده است.

وی در خصوص اقدامات باغداران در آغاز فصل بهار، گفت: باغداران باید با انجام محلول پاشی قبل از متورم شدن جوانه‌ها، کاشت نهال دیرگل و مقاوم به سرما در خارج از حوزه دریاچه اورمیه، هرس نهال‌های غیر بارور، هرس بازدهی درختان میوه و حذف درختان خشکیده وآفت زده، لایروبی نهرها، اصلاح سیستم‌های آبیاری، ذخیره آب‌های حاصل از بارندگی فصلی، کاشت بذر سبزی و صیفی گلخانه‌ای و انتقال نشا به گلخانه‌ و تهیه و کاشت نشا و بذر گیاهان دارویی به پیشواز فصل بهار روند.

رخ افروز یادآوری کرد: اجرای چالکود با استفاده‌ از کودهای میکرو هم‌چون کود پتاسه، فسفاته، ازته و عناصر ریزمغذی شامل سولفات روی و سولفات آهن نیز باید در باغات انجام گیرد.

وسعت اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به ۱/۲ میلیون هکتار و اراضی باغی آن به حدود ۱۱۲ هزار هکتار می رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید