Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

آغاز گرده افشانی نخیلات در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز گرده افشانی در قریب به 6 هزار هکتار از نخیلات این شهرستان خبر داد و گفت: این عملیات با ظهور اسپات ها بر روی نخل ها آغاز و تا پایان فروردین ماه آتی ادامه خواهد داشت.

آغاز گرده افشانی نخیلات در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی افزود: با توجه به تجاری بودن نخیلات این شهرستان برای دستیابی به محصول مناسب به لحاظ کمی وکیفی باید عمل گرده افشانی و تلقیح  توسط کارگر ماهر انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گرده افشانی نخیلات مهمترین و حساس‌ترین عملیات زراعی است که نقش بسزایی در افزایش میزان تولید دارد، تصریح کرد: به منظور گرده افشانی نخیلات در قیروکارزین بیش از 15 هزار نفر روز نیروی انسانی خبره مورد نیاز می باشد که بازار کار مناسبی را برای افراد جویای کار فراهم ساخته است.

وی با تاکید بر اینکه قیروکارزین بزرگ ترین تولید کننده خرما در استان فارس است، اظهار کرد: سالانه بیش از 60 هزار تن انواع خرما در این شهرستان تولید که علاوه بر مصرف داخلی به سایر کشور های همسایه و آسیای میانه صادر می شود.

همتی از زاهدی، شاهانی، خاسویی، هلیله، کپکاب و پیارم به عنوان مهم ترین ارقام خرمای کشت شده در باغات این شهرستان نام برد و ابراز کرد: خرمای این ارقام از نخیلات از مرغوب ترین و بازار پسند ترین انواع خرما های ایران است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ضمن توصیه به باغداران برای اصلاح نخیلات فرسوده، رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان بیان کرد: رعایت این موارد همراه با کاشت ارقام تجاری و جدید در افزایش تولید و بهره وری بیشتر موثر است.  

 همزمان با گرده افشانی نخیلات عرق گیری از غلاف های اسپات های نر و ماده نیز شروع شده که بویی مطبوع  و فرح بخش دارد و از آن نوشیدنی عرق طارونه با طبیعت گرم و معتدل آماده می شود.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید