Iranian Agriculture News Agency

در 11 ماهه نخست سال رخ داد

صادرات 334 میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از گمرکات آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صادرات 334 میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از گمرکات استان در 11 ماهه اول سال 98 خبر داد.

صادرات 334 میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از گمرکات آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب افزود: صادرات کالاهای کشاورزی از گمرکات آذربایجان شرقی در 11 ماهه اول سال جاری، 334 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 33 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این نکته سهم استان از صادرات محصولات کشاورزی کشور 4.5 درصد است، گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی در بهمن ماه سال جاری 28 میلیون دلار است که نسبت به بهمن ماه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است.

فتحی با خاطرنشان ساختن این نکته که سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات غیر نفتی استان 13 درصد می باشد، ادامه داد: ۶۷ درصد از کل صادرات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی محصولات باغی است که ۵۰ درصد آن نیز به کشمش اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه ۱۴ درصد محصولات صادراتی کشاورزی استان فرآورده های دامی از جمله لبنیات و ... و ۴ درصد محصولات صادراتی به محصولات زیربخش زراعی شامل کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، خیار و ... می باشد، افزود: در طی سالهای اخیر سهم صنایع تبدیلی افزایش یافته بطوریکه حدود ۱۴ درصد محصولات صادراتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص یافته است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال ۸۷ به ازاء هر کیلوگرم ۹۲۰ تومان بود که خوشبختانه این رقم در سال ۹۷ به ۵ الی ۶ برابر افزایش یافته است افزود: این امر نشانگر ایجاد فرصت ها و ظرفیت هایی است که در بخش کشاورزی استان بوجود آمده است لذا بایستی این ظرفیت ها و فرصت های ایجاد شده در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با حمایت سایر دستگاههای دارای تکالیف افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان دلیل اصلی افت میزان صادرات در بهمن و اسفند سالجاری و عدم تبعیت از حرکت جهشی صادرات بخش کشاورزی 10 ماهه نخست سالجاری را به دلیل بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: امیدوارم به فضل الهی و با ریشه کن شدن این بیماری شاهد رونق بیش از پیش صادرات محصولات کشاورزی در استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید