Iranian Agriculture News Agency

۲۴۰۰ هکتار اراضی استان بوشهر علیه ملخ‌های صحرایی سم‌پاشی شد

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در راستای مبارزه با ملخ‌های صحرایی تاکنون ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار اراضی ملی و کشاورزی استان بوشهر علیه این آفت سم‌پاشی شده است.

۲۴۰۰ هکتار اراضی استان بوشهر علیه ملخ‌های صحرایی سم‌پاشی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، یکی از آفات‌هایی که هر ساله در ماه‌های اواخر سال، مزارع کشاورزی، دامداری و محصولات مختلف را مورد تهدید قرار می‌دهد ریزش و هجوم ملخ‌های صحرایی است.

بر اساس اعلام فائو و کارشناسان بخش کشاورزی، ملخ‌های صحرایی آفت‌هایی خطرناک برای کشاورزی محسوب می‌شوند که در صورت تداوم حضور آنها  می‌توانند امنیت غذایی را نیز مختل کنند.

گزارش فائو  حاکی است آفت خطرناک ملخ صحرایی  بیشتر استان‌های جنوبی ایران را دربر گرفته که بررسی‌ها نشان می‌دهد، تراکم ملخ‌ها به حدی است که حتی از هجوم سال گذشته بیشتر است.

از اول اسفند امسال ریزش ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی  از جمله بوشهر مشاهده شد

بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی  استان بوشهر از اول اسفند امسال ریزش ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی  از جمله بوشهر مشاهده و عملیات مبارزه با این آفت از همان زمان آغاز شد.

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه تیم‌های مبارزه کننده و ردیاب در نقاط مختلف استان بوشهر شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند اظهار داشت: 55  گروه پایش و ردیاب و 20 گروه مبارزه در این استان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی فعال و آماده باش هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهربا بیان اینکه هجوم ملخ‌های صحرایی از اول اسفند وارد استان بوشهر شدند خاطرنشان کرد: از 10 شهرستان استان بوشهر  9 شهرستان غیر از دیلم درگیر مبارزه با هجوم ملخ‌ها  هستند.

وی از مبارزه در سطح بیش از 2 هزار و 400 هکتار خبر داد و بیان کرد:  تاکنون حدود  2 هزار و 450 هکتار عملیات مبارزه با ملخ ها  در نقاط مختلف استان بوشهر انجام شده و همچنان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه ملخ‌ها در نقاط صعب‌العبور کوچ کرده‌اند و تخم‌ریزی می‌کنند گفت: اکنون فصل  تخم‌ریزی  ملخ‌ها است که اوج هجوم این ملخ‌ها به اراضی کشاورزی اردیبهشت اعلام شده است.

عمرانی با بیان اینکه تاکنون ملخ‌ها به اراضی کشاورزی خسارت وارد نکرده‌اند افزود: هم اکنون در حال تغذیه،‌ جفت‌گیری و تخم‌گذاری است که با خارج شدن از تخم محصولات کشاورزی تهدید می‌کند.

کوچ دسته‌های ملخ به مناطق کوهستانی صعب العبور مبارزه با این آفت را سخت کرده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به کوچ ملخ‌ها به مناطق صعب‌العبور گفت: اکنون ملخ‌ها در نقاط کوهستانی و صعب‌العبور جم، دیر، دشتی، دشتستان، گناوه و تنگستان مستقر هستند که مبارزه با آنها سخت شده است.

عمرانی از سم‌پاشی در این نقاط خبر داد و بیان کرد: تاکنون 2 هزار و 450 لیتر سم علیه این آفت مصرف شده است و این مبارزه همچنان ادامه دارد.

وی گفت:  اکنون ملخ‌ها به مناطق کوهستانی "طلحه "و "درنگ" شهرستان دشتستان، "شنبه" شهرستان دشتی، "خائیز" تنگستان و ارتفاعات دیر رسیده‌اند و با توجه به شرایط محیطی و کوهستانی بودن منطقه عملیات سمپاشی با مشکلات زیاد ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با توجه به گستردگی کانون‌ها و سخت گذر بودن منطقه امکان سم‌پاشی با هواپیمای سمپاش وجود ندارد به همین سبب با وجود افزایش هزینه‌ها در حال هماهنگی برای استفاده از پهپاد برای سمپاشی این مناطق هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید