Iranian Agriculture News Agency

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی فارس :

احداث 30 هکتار باغ خرمای مجول در فارس

کارشناس مسئول نخیلات و مرکبات مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از ابتدای سال 30 هکتار باغ خرمای مجول با نهال کشت بافت داخلی در 11 شهرستان خرما خیز با اختصاص یارانه خرید نهال احداث شد.

احداث 30 هکتار باغ خرمای مجول در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، غلامرضا جباری تصریح کرد: احداث حدود 50 هکتار باغ خرمای مجول نیز در دست اقدام است که به این منظور 7600 اصله نهال کشت بافت خرمای مجول وارداتی خریداری  و 6 ماه در قرنطینه نگهداری شده است.

وی افزود: باغداران متقاضی این نهال‌ها شناسایی و در اسرع وقت این نهال‌ها در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

جباری با اشاره به اینکه طرح توسعه ارقام تجاری خرما ازبرنامه های مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس است، ابراز کرد: خرمای مجول بهترین رقم تجاری خرمای جهان است.

این کارشناس گفت: درطرح توسعه باغ های خرما با ارقام تجاری و به خصوص رقم مجول ترجیحا سعی شده است مکان های باغ مادری دارای آب وخاک با کیفیت باشند وعوامل آب وهوایی وتوپوگرافی مناطق نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته وی؛ همچنین همسو با عملیات کاشت و داشت مناسب برداشت بهداشتی میوه و بسته بندی استاندارد موردتوجه قرارگیرد ومهم تر اینکه به منظور شناسایی وحفظ بازارهای هدف به خصوص در زمینه صادرات برنامه ریزی داشته باشیم.

خرمای مجول بسیاردرشت وسیاه رنگ متمایل به قهوه ای و به "سلطان خرماها یا king of dates " معروف است.

 این رقم دیررس ودارای شیره زیاداست هردانه خرمای مرغوب به طور متوسط 25گرم وزن دارد ونسبت گوشت به هسته آن متناسب است وقیمت یک کیلوگرم خرمای مجول دربازارهای اروپا بالاترین مبلغ دربین انواع خرماها است مجول دارای بافتی نیمه خشک ،دیررس و محصول آن درزمانی که کاملا رسیده باشد برداشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید