Iranian Agriculture News Agency

زوج کار آفرین قیروکارزینی؛

در آمد از مزرعه را تا 15 برابر افزایش داده‌ایم

زوج های کارآفرین به زوج هایی گفته می شود که همزمان و با هم مدیریت امور زندگی و کسب و کار را بر عهده می گیرند . صاحبان کسب و کارهای خانوادگی اینگونه توصیف می شونـــد "تصمیم گیرنده یک نفر است، در حالی که هر دو سخت کوش و پُرکار بوده و آینده نگر هستند". آمار و گزارش ها نشان می دهد که تعداد زوج های کار آفرین در حال افزایش است.

در آمد از مزرعه را تا 15 برابر افزایش داده‌ایم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، احمد روستا و سمیه رضایی به ترتیب 52 و 32 ساله زوج ساکن شهر مبارک آباد هستند که با همکاری هم موفق به راه اندازی صنایع کوچک فراوری محصولات کشاورزی شده اند. این دو تا کنون با وجود نداشتن سرمایه هنگفت به تمامی افرادی که تصور می‌کنند رسیدن به موفقیت در گرو داشتن پول بسیار است، ثابت کرده اند این‌گونه نیست  بلکه با داشتن توکل به خدا، فکر نو، اراده و تلاش بسیار می‌توان موفق شد.

این دو کار آفرین قیروکارزینی با ایجاد "سبزی خشک کنی و تولید عرقیات" در کنار مزرعه سبزیجات خود توانسته اند ضمن اشتغالزایی مستقیم حداقل برای 20 نفر از اهالی شهر مبارک آباد، زمینه رشد ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی را نیز فراهم کنند.

روستا در گفتگو با روابط عمومی جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: ساخت و اجرای طرح سبزی خشک کنی باعث شده تا از هر هکتار مزرعه سبزی در شرایط ناپایداری بازار بیش از 30 میلیون تومان در آمد داشته باشیم و ریسک تولید را کاهش دهیم این در صورتی است که قبلا محصولات ما به علت نبود خریدار بعضا دور ریخته می شد.

وی با اشاره به اینکه خود تحصیل کرده رشته مکانیک است، افزود: دستگاه سبزی خشک کنی با الگو برداری از نمونه های صنعتی و به صورت خانگی توسط خودم ساخته شده است از این رو میزان سرمایه گذاری تا پنج برابر کاهش یافته و با مبلغی به میزان 22 میلیون تومان راه اندازی شده است.

بهبود معیشت خانواده ها با رونق صنایع کشاورزی

او با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در این طرح  با سرمایه و هزینه کرد شخصی خود و خانواده بدون گرفتن تسهیلات از بانک ایجاد شده است، می گوید: شاغلین در این مجموعه زنان سرپرست خانواده هستند که با درآمد حاصل از این فعالیت معیشت خود و خانواده را تامین و رونق بخشیده اند.

به گفته وی، در مجموعه عرق گیری بیش از 40 نوع از انواع عرقیات تولید می شود که دارای بهترین کیفیت بوده و از بازار پسندی ویژه ای در منطقه برخوردار شده اند همچنین روستا میزان ظرفیت خوراک واحد سبزی خشک کنی را روزانه یک تن سبزی تازه اعلام کرد.

رضایی نیز در این گفتگو گفت: هرگز اجازه ندادم زن بودنم سدی برای فعالیت هایم باشد و همواره با توکل و اراده راسخ پشت سر شوهرم توانسته ایم همه موانع و سد های موجود بر سر راه موفقیت خود را کنار بزنیم.

این بانوی فعال در بخش صنایع کشاورزی افزود: ما با بازار یابی هایی که انجام داده ایم تمام سبزیجات خشک شده را به صورت فله در جعبه های کارتنی بسته بندی و صرفا به بازار تهران ارسال میکنیم.

او با اشاره به اینکه زنان فعال و کارآفرین ایرانی بارها ثابت کرده اند که می توانند در فعالیت های اقتصادی پیشتاز و حتی جلوتراز مردهای خود باشند اظهار کرد: بنا داریم که کار خود را در یک کارگاه ویژه برای این طرح توسعه دهیم تا میزان بیشتری از محصولات سبزی منطقه را فرآوری و تبدیل نماییم.

توسعه صنایع کوچک وابسته به کشاورزی علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی خانوار کشاورز موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و رشد اشتغال در این بخش می شود که امیدواریم بستر این کار بیش از پیش تسهیل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید