Iranian Agriculture News Agency

شیرزاد مطرح کرد:

تببین آماری فراگرد خرید حمایتی زعفران سال جاری

رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گردهمایی ناظرین طرح خرید حمایتی زعفران سال ۱۳۹۸ اخرین گزارش استخراج شده از سامانه آماری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را تشریح کرد.

تببین آماری فراگرد خرید حمایتی زعفران سال جاری

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت : سامانه اماری موسوم به ساتراب زعفران حمایتی سال ۹۸ حاوی نشانگرهای خاصی است که در تحلیل نهایی بسیار اثر گزار خواهد بود بویژه"در خصوص تناژ خریداری شده زعفران حمایتی باید عنوان نمود که استان خراسان رضوی با ۶۸۸۴۴کیلوگرم بیشترین میزان خرید ، استان خراسان جنوبی با خریدی معادل ۲۵۱۲ کیلوگرم رتبه دوم و استان خراسان شمالی با ۷۶۱ کیلوگرم کمترین میزان خرید را داشته است . در مجموع کل زعفران خریداری شده توسط کارگروه خرید زعفران بالاترین مداخله هدفمند در بازار زعفران طی ۵۰ سال اخیر بوده است. " 

شیرزاد خاطرنشان کرد: از منظر ارزش ریالی خریداری شده استان خراسان رضوی ۶,۴۲۴,۳۲۰ میلیون ریال ، خراسان جنوبی ۲۲۸۸۰۰ میلیون ریال و خراسان شمالی ۷۳،۸۴۳ میلیون ریال می باشد که در مجموع کل ارزش ریالی زعفران خریداری شده ۶,۷۲۶,۹۶۵ میلیون ریال است.

وی افزود: از این میزان تاکنون مبلغ ۲،۴۰۳،۱۵۳ میلیون ریال معادل با ۳۶ درصد کل ارزش خریداری شده به زعفران کاران پرداخت شده است که در حال رایزنی با بانک های عامل جهت اخذ مابفی بها خریداری شده می باشیم . به خاطر داشته باشیم که سازمان تعاون روستایی به عنوان مجری نظارت عالی بر طرح خرید ، مباشرت ، انبارش و تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل ها و امنیت خرید بوده که این مهم را به نحو احسن انجام داده است.

شیرزاد ادامه داد: نکته ظریف آن است که مسئول تامین مالی طرح خرید حمایتی زعفران سازمان برنامه و بودجه و بانک های عامل با نظارت بانک مرکزی بوده اند و در تلاش هستیم تا منابع مالی را از طریق پیگیری و رایزنی با بانکهای عامل تا پرداخت بهای کامل ثمن زعفران تحویل داده شده و پرداخت پول به زارعین زعفران کار هستیم.

مدیر عامل تعاون روستایی اذعان کرد: از نظر تعداد کشاورزانی که محصول زعفران را تحویل داده اند خراسان رضوی ۹،۵۰۲ نفر ، خراسان جنوبی ۳۷۶ نفر و خراسان شمالی ۱۵۸ نفر می باشد که در مجموع کل زعفران خریداری از ۱۰،۰۳۶ نفر کشاورز می باشد . این هم رکورد تازه ای در تعامل بازاری با جامعه زعفران کاران کشور محسوب می گردد. 

وی افزود: قابل ذکر است بیشترین وزن خریداری شده از یک کشاورز در استان خراسان رضوی ۲۲۲ کیلوگرم مربوط به آقای عبدالرضا خزاعی بوده ، در استان خراسان خراسان جنوبی ۴۱ کیلوگرم مربوط به خانم صدیقه مرادی و در استان خراسان شمالی۲۴ کیلوگرم متعلق به آقای غلامحسین بازوق می باشد . همچنین کمترین وزن تحویلی از یک کشاورز در استان خراسان رضوی ۳۶۵ گرم مربوط به اقای روح اله طالبی ، در استان خراسان جنوبی ۹۸۹ گرم مربوط به اقای هادی سلامت ، و در استان خراسان شمالی ۴۲۵ گرم مربوط به آقای مهدی اسدالهی است. 

مدیر عامل تعاون روستایی عنوان کرد: تاریخ پیک خرید روزانه زعفران در استان خراسان رضوی روز ۲۵آذرماه سال ۹۸  با ۲۳ قبض خریداری شده وبه مقدار ۱۰۸ کیلوگرم ، در استان خراسان جنوبی روز ۳۰ آبان ماه سال ۹۸ با ۵ قبض خریداری شده و مقدار ۲۴ کیلوگرم و استان خراسان شمالی روز ۱۰ ابان ماه سال ۹۸  با ۵ قبض خریداری شده و مقدار۲۴ کیلوگرم است . طرفه اینکه تعداد کل قبض باسکول خریداری شده در استان خراسان رضوی ۲۰,۶۹۷ قبض باسکول ، در استان خراسان جنوبی قبض باسکول ۶۹۹ و استان خراسان شمالی ۲۵۹ قبض باسکول و در مجموع تعداد ۲۱,۶۵۵ قبض باسکول در سامانه ساتراپ ثبت گردیده است .

وی افزود: تعداد مراکز خرید دایر شده جهت خرید زعفران در استان خراسان رضوی ۱۸ مرکز ، در استان خراسان جنوبی ۳ و در خراسان شمالی ۱ و در مجموع تعداد ۲۲ مرکز خرید در امر خرید مشارکت داشته اند .که این تفاوت بارها از سوی ناظرین سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مورد انتقاد قرار گرفته است و تصمیم کارگروههای های استانی در امر خرید و انتخاب مباشر در این پارامتر تاثیر گذار بوده است. 

شیرزاد تصریح کرد: در نهایت مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزیر وقت ، سامانه ساتراپ در پایان روز ۳۰ آبان سال ۹۸ جهت جمع بندی نهایی صورت وضعیت خرید از دسترس خارج گردید . با دستور سرپرست محترم وزارت جهاد کشاورزی مجددا سامانه ازتاریخ ۱۴ بهمن ماه سال ۹۸ تا تاریخ ۱۹ بهمن ماه سال ۹۸ جهت ثبت مابقی قبوض باسکول خریداری شده از زعفران کاران در دسترس مراکز خرید قرار گرفت.

وی افزود: جهت شفاف سازی و بررسی آنلاین مدارک و مستندات خرید زعفران سروری مجزا تحت عنوان "آرشیو سرور" توسط واحد فناوری اطلاعات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران راه اندازی گردید و کلیه مدارک و مستندات مورد نیاز نهاد های نظارتی پس از اسکن در سرور مذکور ثبث و نگهداری میگردد . با افزودن وب سرویس های کد ملی و شماره حساب به سامانه ساتراپ توسط واحد فناوی اطلاعات کد ملی کلیه کشاورزان صحت سنجی شده و سپس جهت اطمینان از شماره حساب اعلامی کشاورز توسط وب سرویس کنترل حساب بانک کشاورزی تایید می‌شود. 

شیرزاد در پایان بیان کرد: طرح خرید حمایتی زعفران سال ۱۳۹۸ با ابلاغیه وزیر وقت جهاد کشاورزی به صورت کاملاً غیر متمرکز در ۳ استان زعفران خیز کشور با ریاست رییس جهاد کشاورزی استان و دبیری رییس تعاون روستایی استان و با اختیارات کامل کارگروه های استانی خرید حمایتی زعفران سال ۱۳۹۸ در حوزه انبارهای استاندارد خرید ، سازو کار خرید ، نحوه انتخاب مباشر ، انتخاب مباشر خرید و شیوه انبارش ، نحوه نگهداری و امنیت آن صورت گرفته است که یک نقطه عطف محسوب می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید