Iranian Agriculture News Agency

عشایر خراسان شمالی رفت و آمد خود را محدود کنند

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایری که در حال زمستان‌گذرانی در منطقه «مراوه‌تپه» استان گلستان هستند، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، باید رفت و آمدهای خود را محدود کنند.

عشایر خراسان شمالی رفت و آمد خود را محدود کنند

به گفته خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پورگفت: گلستان از استان های کانونی درگیر با کرونا عنوان شده و از عشایر خراسان شمالی که فصل قشلاق خود را در آن خطه می گذرانند، انتظار داریم برای پیشگیری از انتقال بیماری، رفت و آمدهای خود را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه البته تاکنون هیچ موردی از وجود ویروس کرونا در خانوارهای عشایر کوچرو این استان، که به صورت پراکنده در مناطق کم جمعیت استان گلستان استقرار دارند، گزارش نشده است، افزود: خانوارهای عشایری باید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، تمامی تمهیدات لازم را در نظر داشته و از سفرها و جابه جایی های غیرضروری پرهیز کنند.

قلی‌پور اظهار کرد: البته تمامی آموزش های لازم در خصوص پیشگیری از کرونا به خانوارهای عشایری استان داده شده و از آنان خواسته شده تا این موضوع را جدی بگیرند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: از تمامی خانوارهای عشایری مستقر در استان و نیز منطقه مراوه تپه استان گلستان خواسته ایم تا در صورت بروز کوچکترین مشکل و موارد مشکوک، به نزدیک ترین مراکز درمانی محل استقرار مراجعه کنند.

قلی‌پور در خصوص کوچ بهاره عشایر استان نیز گفت: عشایر هرساله در بهار مراتع زمستانی را به سمت ییلاقات خوش آب و هوای استان خراسان شمالی ترک می کنند که امسال با توجه به سرد بودن هوا و سبز نشدن چراگاه ها پیش بینی می شود که این کوچ با تاخیر انجام شود.

وی با بیان اینکه احتمالا کوچ در اردیبهشت سال آینده انجام شود، افزود: در فصل کوچ عشایر تمامی تمهیدات لازم با دستگاه های مربوط اندیشیده می شود و کوچ با کنترل انجام خواهد شد.

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید