Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

تاثیر روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی بر بخش کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی متاثر از روابط سیاسی، بازار، قیمت، روابط تجاری و اقتصادی است و ما به دلیل عدم وجود متخصصان اقتصادی در این وزارت خانه، آسیب بسیار دیده‌‌ایم.

تاثیر روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی بر بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نشست مدیران ارشد این وزارت و رؤسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی متاثر از روابط سیاسی، بازار، قیمت، روابط تجاری و اقتصادی است و ما به دلیل عدم وجود متخصصان اقتصادی در این وزارت خانه، آسیب بسیار دیده‌‌ایم.

وی افزود: باید با ارگان ها، معاونت ها و سازمان ها هماهنگ بوده و تعامل داشته باشیم تا دستورالعمل‌ها و آیین نامه ها به درستی اجرا شود.

کشاورز تصریح کرد: شرایط مالی کشور بسیار دچار مشکل است اما ما نباید مأیوس شویم و باید با صبر و تحمل از این بحران عبور کنیم؛ در شرایط سخت فضا برای شکوفایی خلاقیت ها بیشتر بوده و نباید کار و تولید را متوقف کنیم.

وی افزود: شرایط فعلی کشور ایجاب می کند هر تولیدی در نهایت ظرفیت اتفاق بیفتد و هیچ کم کاری توجیه پذیر نیست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اختصاص بودجه برای مبارزه با ملخ صحرایی خاطرنشان کرد: ماه گذشته دولت ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مبارزه با ملخ صحرایی تصویب کرد که توسط سازمان حفظ نباتات و بر اساس اولویت به استان های درگیر تخصیص داده شد.

وی افزود: برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در بیش از ۲ میلیون هکتار سم تدارک دیده شده و اگر نیاز باشد باز هم محیا خواهد شد.

کشاورز در رابطه با آفت سن گفت: آفت سن گندم در طی ۵ سال تقریبا مهار شده و سال گذشته میزان خسارت آن کمتر از استاندارد ۲ درصد بوده است.

وی با اشاره به این نکته که رطوبت برای آفات و و عوامل خسارت زا مأمن امنی محسوب می شود، عنوان کرد: بیماری و آفات اثرات تدریجی بر روی گیاه و موجود زنده می گذارند و باید بیماری های گیاهی و جانوری را جدی گرفته و با آفات مبارزه کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تأمین کود در کشور اذعان کرد: در ۶ سال گذشته تلاش کردیم کیفیت کود را افزایش دهیم که در ابن راستا میزان مواد مفید آن افزایش یافته و از میزان فلزات سنگین آن کاسته شده است.

وی افزود: با حمایت از تولید داخلی، میزان واردات هم کاهش چشمگیری داشته است.

کشاورز با اشاره به مشکلات تأمین کود اوره تصریح کرد: در زمینه کود اوره امسال چند مشکل داشتیم که یکی از آن ها مربوط به قانون سال 1394 مجلس شورای اسلامی بود که بر مبنای آن خرید این کود تنها از طریق بورس میسر می شد.

وی افزود: ما باید ۲ میلیون تن کود اوره را به صورت ۳ هزارتن، ۳ هزارتن از بورس خریداری می کردیم از سوی دیگر شرکت های پتروشیمی هم ۶ میلیون تن کود اوره تولید می کردند که به خاطر ارزآوری بالا، آن را صادر کردند و سهمیه کود بخش کشاورزی را قطع کردند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مشکل دیگر ما قطع گاز پتروشیمی ها در فصل سرما بود که باز هم باعث قطع سهمیه کود اوره بخش کشاورزی در سال جاری شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع قطع سهمیه کود اوره را از وزیر نفت پیگیری کرده‌ام، اظهار کرد: یادداشت هایی را با دکتر زنگنه تبادل کردم که با دستور ایشان این مشکل برطرف شد و صادرات کود اوره توسط پتروشیمی ممنوع شد، بنابراین شرکت های پتروشیمی مکلف به تحویل روزانه ۱۰ هزار تن کود اوره به بخش کشاورزی هستند.

کشاورز افزود: طبق جدول یک ماهه تدارک کود برای استان ها، بر اساس اولویت این کود ابتدا به استان های گرمسیر و سپس به استان های دیگر اختصاص می یابد.

وی در رابطه با استفاده از کود نیترات برای رفع سرمازدگی خاطرنشان کرد: نگرانی در خصوص سرمازدگی مانند هرسال وجود دارد اما با تدابیر اندیشیده شده، پتروشیمی هایی که کود نیترات دارند اجازه ذخیره آن را دریافت کردند و استان های سردسیر می توانند با پاشش مایع نیترات مانع سرمازدگی باغات و مزارع شوند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال جاری برای نهاده های کشاورزی تدارک لازم و بیش از حد نیاز داده شده است، گفت: بذر، کود، آفت کش ها، داروی دامی، مکمل و واکسن ها بیش از نیاز و بیش از سال های بدون تحریم وارد شده است.

وی افزود: فراوانی گوشت مرغ و پایین بودن قیمت آن نشان دهنده تولید خوب و وجود مکفی نهاده های دامی است که منجر به جوجه ریزی بیشتر شده است.

کشاورز در رابطه با سامانه بازارگاه اذعان کرد: توزیع جو و کنجاله سویا در بازارگاه انجام می شود و هیچ دخل، تصرف و کوتاهی از جانب استان ها در این زمینه پذیرفتنی نیست و نهاده های دامی باید با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان برسد تا در آستانه ماه رمضان جو بازار آرام بماند.

وی با اشاره به صحبت های غیر کارشناسی در تلویزیون در رابطه با عدم مصرف شیر به عنوان مواد غذایی سرد، عنوان کرد: با صحبت های غیر کارشناسی در خصوص تغذیه در زمان کرونا و منع استفاده از شیر به عنوان غذای سرد، دوباره به این صنعت لطمه وارد شده است.

کشاورز افزود: کارخانجات لبنی شیر را تنها برای تولید شیرخشک و با قیمت نزولی خریداری کردند و در حال حاضر با انباشت شیر خشک مواجه شده ایم، بنابراین نیازمند فوریت برای خرید شیر توسط سازمان تعاون روستایی هستیم.

وی ادامه داد: ظرفیت صادرات این شیر خشک به میزان ۱۰ هزار تن بدون عوارض صادراتی و به صورت مستمر را داریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور در سال جاری بیان کرد: شرکت های تراکتورسازی با ادعای افزایش قیمت مواد اولیه و بدون اطلاع، قیمت تراکتور را ۱۰۰ درصد افزایش دادند و خواهان افزایش ۲۵ درصدی مجدد هم بودند که ما در خواست آن ها را رد کردیم.

کشاورز تأکید کرد: نقش ما تسهیل گری است و بدون مشورت و نظر خواهی از تولید کنندگان و بخش خصوصی نباید اقدامات انجام شود.

وی تصریح کرد: باید پیش ‌بینی ‌های لازم برای تامین کالاهای اساسی نظیر گوشت مرغ، گوشت قرمز و مرکبات در ایام نوروز را داشته باشیم و بازار را رصد کنیم تا کمبودها در بازار مشاهده نشود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با روز ۱۵ اسفند گفت: باید جشن درختکاری را پاس بداریم و بر اساس دستورالعمل های مقابله با بیماری کرونا، مراسم درختکاری را برگزار کنید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید