Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

سطح مبارزه با ملخ صحرایی در فارس به 900 هکتار رسید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سطح مبارزه با ملخ صحرایی در فارس به بالغ بر 900 هکتار رسید که خوشبختانه با پایش و مبارزه به موقع تاکنون خسارتی از این آفت به مراتع، مزارع و باغ های وارد نشده است.

سطح مبارزه با ملخ صحرایی در فارس به 900 هکتار رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان با اشاره به اینکه دسته های ملخ صحرایی از دوم اسفند ماه به استان فارس هجوم آوردند، تصریح کرد: اوج فعالیت این آفت در این استان در خردادماه است و فعالیت ملخ تا پایان تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: طبق آخرین آمار فائو که در ژانویه ارائه شد، بیش از 50 دسته ملخ صحرایی در آفریقا شمارش کردند که حدود 35 دسته وارد کشورهای عربی از جمله عربستان، قطر و بحرین و تقریبا  6 دسته چند صد میلیونی وارد جنوب ایران شدند.

پژمان ابراز کرد: در سال جاری تقریبا نزدیک به بیست روز ملخ دیرتر از سال گذشته وارد استان فارس شد و اولین دسته ملخ های نابالغ بودند که پس از تغذیه، آماده جفت گیری و تخم ریزی هستند و در صورت عدم مبارزه میزان تغذیه و در نتیجه خسارت بیشتری نسبت به ملخ های زرد رنگ یا ملخ های بالغ ایجاد می کنند.

به گفته وی؛ دوره زندگی ملخ صحرایی بین دو تا 6 ماه است و در هر دوره زندگی تا چهار هزار کیلومتر قدرت پرواز دارند و در یک روز هشت تا 12 ساعت یعنی بین 150 تا 200 کیلومتر پرواز می کنند.

پژمان با اشاره به اینکه شهرستان های جنوبی استان فارس در معرض خطر حمله این آفت هستند، بیان کرد: در حال حاضر امکانات برای مبارزه با آفت وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه فائو جمعیت ده تا 15 برابری برای ملخ صحرایی نسبت به سال گذشته پیش بینی کرده است، گفت: در صورت فراهم بودن شرایط به عنوان مثال در صورتی که جهت وزش باد در فصل بهار مناسب گسترش آفت است احتمال خیلی زیاد در سال جاری چندین برابر سال گذشته جمعیت خواهیم داشت که احتمال خسارت زیادی وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید