Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

کشت کلزا کاری بی‌نظیر از نظر کمی و کیفی در استان خوزستان

عالی‌ترین مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به میزان سطح زیر کشت در استان گفت: کشت کلزا در خوزستان کاری بی‌نظیر از نظر کمی و کیفی است.

کشت کلزا کاری بی‌نظیر از نظر کمی و کیفی در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: با تلاش و همت همه جانبه کشاورزان و همکاران ما از مجموعه ستاد تا شهرستان‌ها، میزان سطح زیر کشت از ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار در سال ۹۲-۹۱ به ۵۷ هزار هکتار در سال جاری ارتقا یافت که امید است با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های استان بتوانیم به نسبت ایده‌آل بین کلزا و غلات دست یابیم.

وی ضمن اشاره به هجوم ملخ به مزارع برخی از شهرستان‌های استان تصریح کرد: با توجه به احتمال هجوم ملخ به صورت گسترده در خوزستان، باید با برداشت به موقع از هجوم این آفت به مزارع کلزا جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به همزمانی برداشت محصولاتی از جمله کلزا، گندم، جو، چغندرقند، سیب‌زمینی و پیاز در استان گفت: در بازه زمانی 45 روزه تا 2 ماهه 3.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از مزارع برداشت خواهد شد و با توجه با اینکه اولین استان کشور هستیم که برداشت کلزا را انجام می‌دهیم، حجم کار بسیار کار بسیار سنگین بوده و اراده و عزم جدی را می‌طلبد.

چنگلوایی در ادامه افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید کلزا از کشاورزان 4 هزار و 662 تومان، زمان شروع خرید 1 فروردین ماه 1399 و زمان پایان خرید 31 مرداد ماه سال 1399 اعلام شده است.

وی همچنین ضمن اشاره به تغییرات آب و هوایی در فرودرین ماه سال آینده اظهار کرد: مطابق پیش‌بینی هواشناسی در فروردین ماه تغییرات دمایی و بارشی بیش از سال‌های گذشته خواهد بود که این مسئله بر روند برداشت تاثیر خواهد گذاشت.

عالی‌ترین مقام سازمان کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که تامین کمباین و مراکز خرید باید بهینه شوند، گفت: از آنجا که 75 درصد واردات نهاده‌های کشاورزی از بندر امام خمینی (ره) انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از کامیون‌ها برای حمل به آن سو هدایت می‌شوند باید از هم‌اکنون برنامه‌ زمانبندی منسجم و کار کارشناسی شده‌ای برای تامین کامیون داشته باشیم.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به برگزاری ستاد برداشت کلزا با حضور استاندار افزود: امسال در تامین کمباین برای برداشت کلزا در استان مشکلی نخواهیم داشت و این اطمینان را به کشاورزان عزیز می‌دهیم که کمباین برای برداشت محصول از مزارع به اندازه کافی تدارک دیده شده است.

وی همچنین یادآور شد: امسال در زمینه پرداخت و تامین سوخت نیز با مشکلی مواجه نخواهیم بود و کار برداشت با نظارت 170 اکیپ که کار تنظیم و توزیع کمباین را انجام می‌دهند صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح نمود: امسال با توجه به میزان سطح زیر کشت نسبت به سال 98-97 در گندم 10 درصد و در کلزا 80 درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

چنگلوایی در پایان ضمن اشاره به میزان تولیدات کشاورزی در استان خوزستان عنوان نمود: استان خوزستان نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی و تولید گندم کشور ایفا می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید