Iranian Agriculture News Agency

اجرا سمپاشی زمستانه سالانه در 30 هزار هکتار از باغات استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : به منظور کنترل و مبارزه با آفات نباتی سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از 30 هزار هکتار از باغات این استان انجام می‌شود .

اجرا سمپاشی زمستانه سالانه در  30 هزار هکتار از  باغات استان  قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به سمپاشی زمستاته سالانه در  30 هزار هکتار از  باغات  استان قزوین، گفت: سمپاشی زمستانه با روغن ها در کنترل آفاتی مثل کنه ها، شپشکها، سپر دار ها، شته ها و پسیل در باغات دانه دار(سیب و گلابی و به)  هلو و شلیل ، بادام،زیتون، پسته ، انگور  موثر است.

درخشان ادامه داد:  این  نوع  سمپاشی در اختلاط با قارچکش های بردو فیکس و نوردوکس در افزایش کارایی آنها در کنترل بیماری های قارچی و باکتریایی نیز موثر است.

وی گفت : استفاده از محلول روغن پاشی  با بستن منافذ  تنفسی پوستی در حشرات و لارو ها و تخم ها منجر به کاهش جمعیت آفات شده و می‌تواند تعداد دفعات سمپاشی باغات در بهار و تابستان را کاهش و در کل باعث کاهش مصرف آفت کشها و سلامت محصول و محیط زیست شود .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین به باغداران توصیه کرد تا در هنگام استفاده از سمپاشی زمستانه از روغنهای استاندارد که در ظروف پلمپ شده و دارای برچسب نشان‌دهنده، مشخصات کامل (نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و...) استفاده کنند و از سموم و روغن‌های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری کنند.

وی افزود : با توجه به خنک بودن هوا در زمستان، روغن هایی با درجه سولفوناسیون (میزان خلوص روغن از نظر وجود هیدروکربورهای غیراشباع ) 75-65 برای سمپاشی زمستانه بکار می روند و روغنهای استاندارد باید از پایه پارافین باشند.

درخشان گفت : روغن‌هایی که از منشاء کازوئیل هستند نه تنها در کنترل آفات موثر نیستند بلکه به مرور باعث پیری سریع و خشک شدن درختان می شوند.

به گفته وی بهترین دمای محیط برای سمپاشی زمستانه بین 5 تا 25 درجه و بعد از رفع یخبندان‌ها و یک هفته پیش از تورم جوانه ها و  پس از هرس درختان  است .

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید