Iranian Agriculture News Agency

شیرزاد اعلام کرد:

رشد برگزاری مجامع شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در سال جاری

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: با توجه به نقش و جایگاه مجامع به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیری در شرکتهای تعاونی، مستند به فصل ۴ قانون شرکتها و فصل۵ اساسنامه تعاونی ها، بی تردید این مهم مصداق عینی تعاون‌گری و تعاون‌نگری و توسعه مشارکت و کارکرد اجتماعی تعاونی‌ها محسوب می شود.

رشد برگزاری مجامع شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در سال جاری

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: معاونت توسعه تعاونی ها و تشکلها تعاون روستایی ایران به منظور نظارت بر روند اجرای مجامع عمومی و فوق العاده در سال ۱۳۹۸ ، برای اولین بار در طول فعالیت سازمان موضوع ممیزی صلاحیت هیات مدیره و مدیران عامل هیات مدیره اتحادیه ها و شرکت های تعاونی تحت عنوان ( آیین نامه تشخیص صلاحیت نامزدهای برای احرااز سمت مدیر عامل ، هیات مدیره و بازرس اتحادیها و شرکت های تعاونی روستایی، کشاورزی و زنان) در ۱۰ ماده و ۱۸ تبصره تدوین و بعد از بررسی های کارشناسی در کمیته های مربوطه، در هیات مدیره سازمان تصویب و برای اجرا به استانها ابلاغ شده است.

وی افزود: در این زمینه به منظور توسعه دایره مدیریتی و بهره گیری از پتانسیل و قابلیت سایر افراد عضو در سطح شبکه تعاونی ها و تشکل ها ماده مهم ۵۱ قانون شرکت های تعاونی که سالها مغفول مانده بود نیز از طرف رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان به استانها ابلاغ شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه افزود: در راستای تشکیل بهینه مجامع تعاونی ها و تشکلهای تحت پوشش شبکه، ضمن بهره گیری از نرم افزارها و IT برای ایجاد شفافیت فرآیند انتخابات، نسبت به ارائه طرح ساماندهی مجامع نسبت به تهیه ۷ دستورالعمل و ۱۹۱۱ نامه هدایتی و به استان ها ارسال شد.

شیرزاد با اشاره به اینکه در جهت اجرایی نمودن این دستورالعمل ها با برنامه ریزی و مساعی و تلاش دفاتر توسعه و آموزش و حسابرسی به همراه روسای ادارات تابعه مدیریت تعاون روستایی استانها، توانسته است در اقدامی هماهنگ تعداد ۳۱۰۰ مجمع عمومی و فوق العاده شرکتها و اتحادیه ها را در سال۱۳۹۸ و با مشارکت بالای اعضاء به سرانجام برساند، گفت: نکته مهم در این اقدام برگزاری این تعداد مجمع در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مجامع برگزار شده در طول ده سال گذشته بی سابقه و یک رکورد محسوب شده وهمچنین در مقایسه تطبیقی با سال ۱۳۹۷که تعداد مجامع عمومی وفوق العاده برگزار شده در سطح شرکت و تعاونی اتحادیه های کشور تعداد ۸۲۵ مجمع بوده است که این تعداد مجامع با رشد ۳۷۶ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۳۱۰۰ مجمع عمومی و فوق العاده رسیده است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه تصریح کرد: بر همین اساس در سال ۱۳۹۷ بیشترین تعداد برگزاری مجامع مربوط به استان فارس (برابر با ۵۴ مجمع) و کمترین منطقه جیرفت و کهنوج (۶ مجمع) بوده است. واین میزان برای سال ۱۳۹۸ شامل بیشترین میزان برگزاری مجامع مربوط به استان آذربایجان شرقی(۲۴۲ مجمع) و کمترین مربوط به استان بوشهر(۱۴ مجمع) است.

وی خاطر نشان کرد : بهره گیری از IT و الکترونیکی کردن فعالیتهای توسعه و آموزش، در حوزه مجامع نیز با برنامه ریزی و طراحی اولیه صورت گرفته، سامانه جامع آماری تحت وب، برای تبیین اطلاعات مرتبط با مجامع و اطلاعات پایه تخصصی شرکتها در سال ۱۳۹۹ به اجرا در خواهد آمد.

شیرزلد در پایان اظهار کرد: اهم دستور کارهای مجامع عمومی و فوق العاده در سال ۱۳۹۸ شبکه شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی در موضوعات؛ استماع گزارش عملکرد سال تقویمی و مالی ۹۸ توسط مدیرعامل و رئیس محترم هیات مدیره، گزارش عملیات سود و زیان توسط حسابرسی مستقل، گزارش بازرس شرکتها، پیش بینی و تصویب بودجه سال۱۳۹۹ و متمم بودجه، انتخاب بازرس یا بازرسین برای مدت یک سال انتخاب هیات مدیره جدید، تصمیم گیری در موضوع عضوگیری جدید، افزایش سرمایه و سهام، تغییر مفادی از اساسنامه، ... بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید