Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد خبر داد:

تولید ٦٨ درصد شکر کشور در افق ١٤١٠ در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن شکر سفید در افق ۱۴۱۰ در استان خوزستان، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۶۸ درصد شکر کشور تا سال ۱۴۱۰ در استان خوزستان تولید شود.

تولید ٦٨ درصد شکر کشور در افق ١٤١٠ در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم‌اندیشی برداشت چغندر پاییزه، برگزار شد گفت: امسال ۹۲ درصد کشت چغندرقند در استان در تاریخ ایده‌آل انجام شد و تنها ۸ درصد به دلیل شرایط آب و هوایی با تاخیر کشت شد همچنین عملیات داشت این محصول در شرایط عادی و عالی انجام شده است.

وی افزود: کشت چغندر قند در سال ١٣٤٢ و همزمان با تاسیس سد دز در استان آغاز و در مقطعی از زمان تا ۱۰ هزار هکتار زیر کشت این محصول رفت و سپس به دلایل غیر کارشناسی و غیر مدیریتی کشت این محصول متوقف شد.

قاسمی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۳-۹۲ با توجه به اصلاح تناوب زراعی و اصلاح الگوی کشت تلاش شد که کشت این محصول در استان از سر گرفته شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار نمود: کشت این محصول با ۲ هزار و ۱۰ هکتار از سر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا افق ۱۴۱۰ به ۶۵ هزار هکتار ارتقا یابد.

وی گفت: در سال جاری این محصول در سطحی در حدود ۱۳ هزار هکتار و با عیار ۱۴.۸ دهم در ۱۲ شهرستان استان خوزستان کشت شد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تولید چغندر قند در استان به ۱ میلیون تن ارتقا پیدا کند.

قاسمی‌نژاد ضمن اشاره به ارتقا سطح زیر کشت به ۶۵ هزار هکتار در افق ۱۴۱۰ در استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به این میزان سطح زیر کشت، تولید از ۱ میلیون تن در سال جاری به ۶ میلیون تن در سال ۱۴۱۰ ارتقا یابد.

وی با اشاره به تولید ۱۲۲ هزار تن شکر سفید در سال ۹۸ در استان افزود: پیش‌بینی می‌شود تولید شکر سفید در افق ۱۴۱۰ در استان به ۱.۵ میلیون تن برسد که این نیزان تولید می‌تواند کشور را به خودکفایی در زمینه تولید شکر برساند.

قاسمی‌نژاد تصریح نمود: امسال با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی، کشت به موقع و عملیات داشت عالی، هم از نظر کیفی و هم به لحاظ کمی تولید بسیار خوبی را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: تاریخ کشت، تغذیه، عوامل زیان‌رسان، بارندگی و عملیات برداشت از جمله عواملی هستند که در تولید مطلوب چغندرقند نقش بسزایی داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت:  در حال حاضر با ۸ کارخانه قند اصفهان، بیستون، اسلام‌آباد، اقلید، همدان، قزوین، چهارمحال و دزفول قرارداد بسته شده است.

قاسمی‌نژاد افزود: امسال با توجه به میزان سطح زیر کشت و میزان تولید ۸۷ هزار و ۸۲۰ کامیون با احتساب ۸ تا ۱۰ ساعت تردد و روزانه هزار و ۴۶۲ کامیون به تفکیک کارخانجات برای حمل محصول چغندر قند در استان تدارک دیده شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید