Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

کشت چغندر قند در مرودشت آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز کشت چغندر قند به صورت مکانیزه در این شهرستان خبر داد و افزود: عرضه نهاده ها، خدمات مکانیزه و پرداخت مساعدت به چغندرکاران از اقدامات حمایتی دولت به منظور توسعه کشت در سال جاری است.

کشت چغندر قند در مرودشت آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی با اشاره به اینکه کشت این محصول از اوایل اسفند آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، افزود: برداشت چغندر قند در این شهرستان اواخر مهر سال آینده است.

رحیمی اظهار کرد: استفاده از بذور اصلاح شده منوژرم با عملکرد بالا و کاشت چغندرقند با ردیف کار، نیاز به عملیات تنک کردن، امکان وجین علف های هرز به صورت مکانیکی و برداشت مکانیزه را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه کاشت چغندرقند در تناوب با سایر محصولات شتوی، کنترل علف های هرز و اثرات  بهزراعی را به دنبال دارد، افزود: مقاومت در استرس های آبی و امکان تغییر و افزایش دور آبیاری در زمان کم آبی از دیگر مزایای کشت این محصول استراتژیک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، متوسط  برداشت محصول در این شهرستان را 70 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: بیش از 60 درصد مزارع کشت شده با روش های نوین آبیاری می شود که در افزایش عملکرد تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مهمترین ارقام کشت شده چغندر قند دراین شهرستان ایزوبلا، ناگونا و شکوفا است.

رحیمی توسعه کشت های نشایی را یکی از اولویت های سازمانی وزارت جهاد کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: در راستای جاری سازی استراتژی های موجود، کشت چغندرقند با این روش نیز مانند سال های گذشته در دستور کار قرار دارد.

وی  با بیان اینکه در سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از عدم پرداخت به موقع بهای محصول رغبت کشاورزان به کشت این محصول کاهش یافته است، به دلیل شرایط خاص کشورو تولید شکر بر کشت این محصول قبل از فرارسیدن پایان کشت تاکید کرد.

مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید