Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

هم­‌افزایی و بسیج کلیه امکانات برای مبارزه با ملخ در استان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به هجوم ملخ­ها به استان خوزستان پس از 50 سال اظهار نمود: با هم­افزایی همه دستگاه­های اجرایی و همچنین بسیج همه امکانات استان، برای مبارزه با ملخ آمادگی کامل داریم.

هم­‌افزایی و بسیج کلیه امکانات برای مبارزه با ملخ در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه ستاد مبارزه با هجوم ملخ که با ریاست استاندار خوزستان برگزار شد گفت: ملخ یکی از مخربترین آفات بخش کشاورزی محسوب می‌شود که امسال دومین سال پیاپی است که پس از 50 سال شاهد هجوم این آفت به مزارع استان هستیم.

وی افزود: منشاء اصلی این آفت کشورهای آفریقایی است و از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق، کویت و عربستان وارد ایران می‌شوندکه در حال حاضر در بعضی از استان‌ها از جمله فارس، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان و به تازگی نیز در استان خوزستان شاهد هجوم این آفت مخرب به مزارع کشاورزی هستیم.

چنگلوایی ضما اشاره به کنترل و مبارزه به موقع با هجوم ملخ در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال گفت: با اقدامات و تجهیزاتی که در اواخر سال گذشته و اوایل امسال برای هجوم ملخ‌ها به کار گرفته شد توانستیم این آفت را به خوبی مهار کرده و اجازه ندهیم که خسارتی به مزارع کشاورزی وارد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که تعداد هجوم این ملخ‌ها نسبت به سال گذشته 7 برابر شده عنوان کرد: دسته‌های ملخ د سال گذشته یک تا 1.5 کیلومتر بوده در حالی که امسال این میزان به 7 تا 10 کیلومتر رسیده است، همچنین ملخ‌های امسال به لحاظ بیولوژیکی، شرایط زندگی، میزان غذایی که مصرف می‌کنند و استمرار استفاده از محصولات کشاورزی نیز نسبت به سال گذشته بیشتر است و با توجه به اینکه استان خوزستان تضمین کننده امنیت غذایی کشور است باید از نظر پایش، رصد، کنترل و مبارزه با این آفت بسیار مطلوب عمل کرد.

وی ضمن اشاره به هماهنگی‌های انجام شده در درون استان برای مبارزه با این آفت مخرب گفت: هماهنگی‌های بسیار خوبی در استان انجام شده که از جمله آن می‌توان به برگزاری جلسات فوق‌العاده با حضور استاندار خوزستان، مدیران کل و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد.

چنگلوایی همچنین به اقدامات انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره رد و اظهار نمود: شناسایی و رصد آفت، نحوه مبارزه با آن، فراهم نمودن تجهیزات لازم از قبیل سمپاش‌ها، پیش‌بینی ورود هواپیماهای سمپاش، آماده سازی 24 باند پروازی از جمله اقدامات انجام شده توسط این سازمان است که با تصمیماتی که اتخاذ شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز همانند سال گذشته در این زمینه یاریگر ما خواهد بود.

عالی‌ترین مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که تمام تجهیزات و امکانات استان را برای مبارزه با این آفت بسیج کرده‌ایم افزود: مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری تامین ماشین‌آلات سنگین را جهت ترمیم بانده در اختیار این سازمان قرار دهد، همچنین از سمپاش‌های ادارات بهداشت شهرستانی نیز برای مبارزه با این آفت کمک گرفته شود.

وی تصریح نمود: در این جلسه همچنین مقرر شد از پهبادهای مجموعه ارتش و سپاه نیز جهت سمپاشی هوایی مزارع مزارع استفاده شود و کشت و صنعت‌های نیشکری و غیر نیشکری نیز موظف شدند به صورت مستقیم در زمینه رصد، پایش، کنترل و در صورت لزوم مبارزه با این آفت در کنار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حضوری فعال داشته باشد.

چنگلوایی همچنین عنوان نمود: در حال حاضر دسته 50 میلیونی ملخ در هندیجان مشاهده شده و با توجه به اینکه شهرستان‌های بهبهان و امیدیه نیز به نوعی با استان بوشهر هم‌مرز هستند لزوم سمپاشی در این شهرستان‌ها وجود دارد.

وی شهرستان‌های هندیجان، بهبهان، شوش، آبادان، دزفول، اندیمشک، خرمشهر و بندر ماهشهر را از جمله نقاط بحرانی هجوم ملخ عنوان نمود: تنها راه مبارزه قاطع با ملخ سمپاشی شیمیایی با ابزارهایی مانند سمپاش‌های پشت تراکتوری و پشتی، پهپاد، هواپیما و... است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان نمود: به دلیل افزایش تعداد ملخ‌ها، سطح زیر کشت و امنیت غذایی تنها راه مقابله با ملخ در استان سمپاشی شیمیایی است.

چنگلوایی در پایان با تاکید بر این نکته که هر خوزستانی باید یک پایشگر در زمینه مبارزه با ملخ باشد گفت: با هماهنگی‌هایی که در درون استان انجام شده، این نوید را به کشاورزان عزیز می‌دهیم که تمام تلاش و همت هود را به کار خواهیم بست تا امسال نیز همانند سال گذشته این آفت را کنترل کرده و اجازه ندهیم که خسارتی به مزارع استان وارد شود.   

لازم به یادآوری است، کشاورزان و بهره‌برداران عزیز می‌توانند در صورت مشاهده ملخ در استان با سامانه 131 امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تماس گرفته و مراتب را گزارش دهند.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید