Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

با توجه به فصل کاشت نهال، رعایت نکات فنی ضروری است

باغداری یک سرمایه گذاری بلند مدت است. تولید کمی و کیفی محصولات باغی و بهره برداری بهینه از منابع آب ،خاک، نهاده های تولید و نیروی انسانی مستلزم برنامه ریزی و رعایت نکات فنی و کاربرد نهال سالم و شناسه دار است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این که انتخاب گونه‌ی باغی مناسب از موارد مهم کاشت نهال است، گفت: در خصوص باغداری و کاشت نهال یکی از موارد مهم در کنار اصول فنی کاشت، انتخاب گونه‌ باغی مناسب است.

محمدعلی شریکیان افزود: قبل از احداث هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب جهادکشاورزی مشورت های لازم را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه فصل جابجایی نهال عمدتا اسفند و فروردین است ، اظهار کرد: باغداران در برنامه های اصلاح و نوسازی باغات در انتخاب نهال دقت لازم را داشته و منحصرا از نهال های دارای شناسه دار استفاده کنند.

شریکیان با بیان این که بر روی شناسه نهال نام تولید کننده، نوع پایه و رقم و سال تولید درج شده است .به باغذداران عزیز توصیه نمود در هنگام خرید نهال فاکتور فروش از تولید کننده نهال اخذ نمایند .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه علاوه بر شناسه دار بودن نهال باید دقت شود که نهال سالم و عاری ازهر نوع آفت باشد .

وی با اشاره به این که محل‌های خاصی برای عرضه نهال درهر شهرستان با نظارت مدیریت جهادکشاورزی وجود دارد، موکدا اعلام نمود باغداران گرامی از خرید نهال های بدون شناسه که اصالت و سلامت آن مشخص نیست جدا خودداری کنند.

شریکیان تصریح کرد: باغداران از خرید نهال های فاقد لیبل و آلوده به آفات خودداری کنند زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می تواند سبب ایجاد خسارت در باغ شود .

وی گفت: عملیات آماده سازی بستر کشت ،چاله کنی و احیانا حفر کانال با مشورت کارشناسان انجام شود.و باغداران باید سطح باغات خود را متناسب با کمیت و کیفیت آب در دسترس تعیین کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در زمان انتقال نهال چنانچه ریشه شکسته باشد یا حجم زیادی داشته باشد می توان با هرس ریشه های شکسته و آسیب دیده را حذف و پس از ضدعفونی اقدام به کشت کرد.

شریکیان ضدعفونی ریشه ها را قبل از انتقال از نهالستان و در زمان کاشت بسیار ضروری دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید