Iranian Agriculture News Agency

مبارزه جدی با ملخ‌ها زیر سایه سنگین کرونا

در حالی که هم‌اکنون جو سنگین شیوع ویروس کرونا بر سلامت روان مردم ایران سایه افکنده و آنان برای فرار از دست این ویروس به خانه‌ها پناه برده‌اند و همه برنامه‌ها و مراکز تجمعی در سراسر کشور برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس و بیماری تعطیل شده‌است، هجوم ملخ صحرایی به برخی استان‌های جنوبی نیز ضرورت مبارزه با نفوذ این آفت ویرانگر کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی را دوچندان کرده‌است.

مبارزه جدی با ملخ‌ها زیر سایه سنگین کرونا

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با اطلاع‌رسانی گسترده، به‌موقع و همکاری همه‌جانبه مردم و مسئولان تجربه موفقی را در زمینه مبارزه و کنترل با هجوم آفت ملخ صحرایی کسب کرد و کمترین خسارت را متحمل شد، اما امسال این آفت که با جمعیت چند برابر پارسال به برخی استان‌های جنوبی کشور حمله‌ور شده‌است در حالی است که جو روانی کشور بیشتر درگیر شیوع ویروس بیماری کرونا است که تاکنون شماری را کشته و ده‌ها نفر را مبتلا کرده‌است.

آفت ملخ همچون سال گذشته از اواخر بهمن ماه به استان‌های جنوبی کشور شامل سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، بوشهر و هرمزگان هجوم آورده و سطح گسترده‌تری را آلوده کرده‌است، طوریکه در ۱۰ روز گذشته سطح مبارزه با این آفت به هشت هزار هکتار در کشور رسیده‌است.

هر چند جمعیت ملخ‌های مهاجم در سال جاری نسبت به سال گذشته چند برابر است و فضای روانی جامعه نیز تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا ویروس قرار دارد اما تجربه موفق ایران در مبارزه با این آفت در سال گذشته کمک بسیار خوبی در این زمینه‌است طوریکه دستگاه‌های ذی ربط در استان بوشهر از قبل با فراهم‌آوری امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود را برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی آماده کرده بودند  و بلافاصله با دریافت اولین خبر از ورود این آفت به برخی نقاط این استان عملیات سمپاشی را آغاز کردند. 

خاستگاه دائمی ملخ‌های صحرایی و مسیر حرکت آنها

کانون‌های دائمی ملخ‌های صحرایی قاره آفریقا، کشورهای عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است که پس از ۴۷ سال ( در سال ۱۳۴۰) از آخرین حمله آنها به ایران دوباره در ۲ سال اخیر ( ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸) که پس از بیش از ۱۰ سال خشکسالی وضعیت بارش‌ها وضعیت مناسبی پیدا کرده‌است، به کشور حملهور شده‌اند اما تفاوت حمله ملخ‌ها امسال با سال گذشته این است که به بدلیل شرایط آب و هوایی و تغذیه مناسب این آفت در شاخ آفریقا و مبارزه ضعیف کشورهای این منطقه از جمله کنیا، سودان، اریتره، جیبوتی و سومالی در نتیجه جمعیت آنها چند برابر افزایش یافته‌است.

در زمان حاضر در این کشورها دسته‌هایی از ملخ با ابعاد ۲۰ در۳۰ و ۵۰ در۶۰ کیلومتر و حتی براساس گزارش مستند فائو در کنیا دسته‌های ملخ با ابعاد ۶۰ در۴۰ کیلومتر وجود دارد.

با توجه به اینکه در هر یک کیلومتر ۵۰۰ میلیون ملخ دیده شده‌است با این ابعاد جمیعت ملخ امسال نسبت به پارسال که جمعیت میلیونی تخمین زده می‌شد امسال جمعیت این آفت میلیاردی شده‌است.

 در اماکن تابستان گذر آفت ملخ صحرایی که شامل محدوده مرزی پاکستان و هندوستان است مبازره خوبی صورت گرفته از جمله در هندودستان به میزان ۴۰۰ هزار هکتار و در  پاکستان ۱۴۰ هزار هکتار انجام شده‌است و با این سطح مبارزه قسمتی از این آفت از بین رفته و بخشی نیز به پنجاب پاکستان منتقل شده و ازاین منطقه حداقل ۱۰ تا ۱۲روز آینده به ایران وارد و به  سیستان و بلوچستان، هرمزگان و احتمال دارد بخشی هم به استان بوشهر برسند.

ملخ صحرایی از شاخ آفریفا که محل زمستان گذر آنها است به سمت عربستان و حاشیه دریای سرخ حرکت می‌کنند و با توجه به دما اواخر دی و بهمن به منطقه بهاره که شامل شمال عربستان و جنوب ایران است وارد و بعد از دو نسل زندگی در این منطقه بسته به دما اوایل تیر به منطقه تابستان گذران که مرز هند و پاکستان است منتقل می شوند برهمین اساس انتظار می‌رود این آفت تا تیرسال آینده در منطقه حضور داشته باشد.

 اگر شرایط آب و هوایی به همین شکل مناسب باشد ممکن است تا ۱۰ سال آینده این رفت و برگشت آفت ملخ صحرایی بالدار ادامه خواهد داشت و درصورتیکه تا سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شرایط آب و هوایی در شاخ آفریقا به نفع آفت نباشد جمعیت آن شکسته و این سیکل تمام می شود.

این آفت در ساعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر و در روز ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پرواز ‌کند و درصورت اینکه باد موافق باشد بال خود را به صورت گرایدر تبدیل و خود را به باد می‌دهد و می‌تواند بیش از۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند.

ملخ صحرایی با هر سبزی خواه گیاه مرتعی، زراعی ودارویی تغذیه می‌کند و اگر سبزینه زنده‌ای به دست نیاورد این قدرت و توان را دارد که برای زنده ماندن از کاغذ و چوب تغذیه کند.

با تجربه سال گذشته به جنگ ملخ‌ها می‌رویم

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همه تلاش ما این است که آفت ملخ به باغ و مزرعه ورود نکند ولی هر جا ورود کرد سیستم سمپاشی تغییر و با آنها مقابله می‌شود.

سعید معین افزود: سم تهیه شده با کیفیت و از آفت کش‌های متداول سازمان جهانی "فائو" است و به هیچ یک از کارشناسان و مدیران اجازه نمی‌دهیم که دوز( مقدار) سم تغییر ایجاد کند و براساس فرمول باید از آن استفاده شود.

وی تاکید کرد: هرچند جمعیت ملخ‌ها امسال سه برابر سال گذشته است اما تجربه سال گذشته را داریم و انتظار می رود با استفاده از این پیشینه بتوانیم با این آفت مبارزه کنیم.

معین با اشاره به ابراز رضایت نماینده فائو از نحوه مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سال گذشته گفت: با اتکا به نفس و همت و تلاش در کنار هم باید با این آفت مبارزه کرد.

وی یادآورشد: با توجه به تجربه مفید سال گذشته، امکانات، آمادگی و آموزش کارکنان و کمک دولت که در مرحله نخست تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص داده‌است این آفت قابل کنترل است.

معین افزود: انتظار می‌رود با ادامه این کمک‌ها حداقل ۲تا ۳ مرحله دیگر در کنار همت و همکاری کارکنان و حضور مردم تا پایان بهار بدون مشکل با این آفت مبارزه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید