Iranian Agriculture News Agency

آموزش‌های عملیات محوری؛ تحولی عظیم برای بخش کشاورزی و آبزی پروری هرمزگان

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: از کرواسی، هند، یونان و... برای کارگاه های آموزش ماهی در قفس، تکثیر میگو و صنایع بسته بندی میگو اساتیدی آمدند و در اسفند نیز اساتیدی که از کرواسی برای آموزش در حوزه طرح های ماهی در قفس به استان می آیند که باعث شده نظام مهندسی از ادبیات وتئوری محوری به سمت عملیات محوری برود.

آموزش‌های عملیات محوری؛ تحولی عظیم برای بخش کشاورزی و آبزی پروری هرمزگان

به گزارش خبرنگار ایانا در هرمزگان، حمیدرضا نصیری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان بمناسبت گرامیداشت روز مهندس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سازمان به عنوان یک دستگاه تسهیل گر نقش مهمی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را بر عهده دارد و دولت در جایگاه حکمرانی و سیاستگذاری قرار دارد. مهندسی سازی فرایند تولیدات کشاورزی و رسالت توسعه فردی نیز مورد توجه این سازمان است و در راستای قانون تاسیس، قانون نظام جامع دامپروری، قانون افزایش بهره وری، قانون نظام جامع گلخانه ای و... ابلاغ شده است.

به گفته وی، براساس مصوبه مجلس، صدور مجوز از جهادکشاورزی و شیلات به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است که البته میزان این واگذاری ها به تعاملات وارتباطات هم بستگی دارد.

این مسئول ادامه داد: در سال جاری بیش از 600هکتار مجوز گلخانه،163موافقت اصولی ،92مجوز تاسیس و42مجوز بهره برداری در حوزه شیلات صادر شده است.

نصیری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، پنج دوره از عمرش می گذرد، گفت:این سازمان که در سوم تیر80 در مجلس مصوب و در 25تیرماه به دولت ابلاغ و از سال ۸۱ فعالیت خود را شروع کرده است. سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در واقع در راستای اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی برای واگذاری و برون سپاری وظایف وزارت جهاد کشاورزی و ادارات تابعه به بخش خصوصی جهت کوچک‌سازی و چابک سازی ادارات و اشتغالزایی برای اعضای این سازمان راه اندازی شده است.

نصیری افزود: از 31 استان کشور دونفر نماینده شورا در مجمع نظام مهندسی کشور حضور بهم می رسانند و در واقع ، 62 نفر در مجمع نظام مهندسی کشور انتخاب می شوند که از این 62 نفر، ده نفر بعنوان شورای  نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران انتخاب می شوند. در استان‌ها چهار نفر از اعضا انتصابی بوده و در کشور، علاوه بر دو نماینده وزیران جهادکشاورزی، یک نماینده محیط زیست،یک نماینده وزیر علوم، نماینده وزیر نیرو هم اضافه شده و در واقع 5عضور انتصابی داردو با احتساب این 5نفر، 15نفر شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هستند که این 15نفر نیز رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور را انتخاب می کنند که حکم وی را رئیس جمهور صادر می کند.

وی افزود:در این دوره برای اولین بار سه نفر از استان های جنوبی کشور (هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر) به عنوان اعضای شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور انتخاب شده‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگانبا بیان اینکه این سازمان در حال حاضر بیش از 3500 نفر عضو دارد که به لحاظ تعداد عضو، جزو سه استان آخر و به لحاظ عملکرد جزو سه استان اول کشور هستیم، خاطرنشان ساخت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، اشتغال زایی اعضا(طرح جذب ناظرین، مشاورین (طرح نویسان)، انجام کارهای مربوط به رتبه بندی اعضای حقیقی و حقوقی، انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان ها و ادارات خصوصی و دولتی در زمینه های مختلف و صدور مجوزها را برعهده دارند.

نصیری اظهار کرد: صدور مجوز در  حوزه گیاهپزشکی، گلخانه، دام و طیور و شیلات  به عهده این سازمان است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز در سه حوزه دام طیور گلخانه وشیلات خلاصه می شود؛ افزود: در واقع صدور مجوزها در بخش های دام، طیور، گلخانه، کلینیک، پرورش قارچ، سایت پرورش میگو، فروشگاه سموم، ضدعفونی، انسکتاریوم، پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، آبیاری تحت فشار، سوخت، ناظرین صید فانوس ماهیان، ناظرین محیط زیست، مسئول فنی و  پلاک‌گذاری و... توسط این  سازمان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تفاهم‌نامه های ناظرین سوخت و  پلاک‌گذاری ماشین آلات کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی استان، تفاهم نامه محیط زیست با سازمان محیط زیست هرمزگان، تفاهم‌نامه ناظرین صید شناورهای صیادی با اداره کل شیلات هرمزگان، تفاهم نامه نظارت بر ساخت واحدهای مستقر در شهرک های کشاورزی با شرکت شهرک های کشاورزی استان، تفاهم‌نامه آموزش، پذیرش طرح ها و اشتغال اعضا با  بانک کشاورزی استان و  تفاهم‌نامه امور اراضی با مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی و تفاهم نامه آبیاری تحت فشار با مدیریت آب و خاک و امور زیربنایی جهادکشاورزی در سال های 97 و98  منعقد شده است.

وی گفت: در بخش گلخانه تا پارسال مقام دهم کشور را داشتیم و امسال پس از برگزاری جلسات با استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی و حمایت های شان و باحذف استعلام ها در صدور مجوز  برای مالکان زمین و آب که ابتکار عمل هرمزگان بود و با دستورمعاون وزیر در سایر استان‌ها اجرایی شد، جهش چشمگیری در حوزه صدور مجوز گلخانه اتفاق افتاد؛ درصورتیکه تاکنون در تاریخ استان 240هکتار گلخانه تا پارسال، مجوز صادر شده بود که امسال، مجوز بیش از 600هکتار گلخانه در استان صادر شد که مقام نخست کشوری  از لحاظ صدور مجوز، سطح زیرکشت و ساخت نصیب هرمزگان شد که هر 600هکتار گلخانه در حال ساخت و بهره برداری می باشد وتا پایان سال به 700هکتار می رسد.

وی افزود: مجوز ها یک روزه با ارائه طرح توجیهی و مدارک ملکیت زمین و آب و بدون اخذ استعلام،  صادر می شود.

نصیری گفت: در منطقه شهدادی حاجی آباد میزان زیادی گلخانه احداث شده است و اشتغالزایی بالایی دارد که نیروهای مورد نیازشان از روستای خودشان و سایر روستاهای هرمزگان تا بشاگرد و استان های همجوار تامین کنند که در سال های آتی افزایش اشتغالزایی دارند و صادرات گوجه دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان افزود: در رودان در مدت 40 روز، 10هکتار گلخانه احداث گردیدکه رکوردی در این بخش ثبت شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: هرمزگان مقام اول پرورش میگو وماهی در قفس را دارد و در بخش ماهیان خاویاری هم که تا چندسال قبل  هرمزگان پیشنهادی نداشت؛ در حال حاضر بدلیل پشتکار اعضای سازمان نظام مهندسی و شیلات، هرمزگان جزو مستعدترین استان کشور برای پرورش ماهی خاویاری در کشور است که در حاجی آباد، بندرعباس و رودان و میناب ماهی خاویاری تولید می‌شود.

وی درخصوص فعالیت های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی که فقط در هرمزگان صورت می گیرد؛ نیز گفت: در استان ناظرین صید را داریم که با توجه به حساسیت بر صیدبی رویه و کشتی های چینی که بوجود آمد، الان هر کشتی که مجوز صید دارد، بایستی ناظر صید که کارشناس آموزش دیده در بخش ملوانی و.... توسط شیلات است را برای هر دوره 45روزه صید به همراه شناور داشته باشد که درحال حاضر ٩٢ ناظر صید در استان داریم.

  نصیری اظهار داشت: ناظرین صید نظارت می کنند که شناورها در مناطق مشخص شده و ارقام غیرممنوعه و بر اساس مجوزهای صادر شده صیدکنند و ناظران در زمان صید و مکان تخلیه صید حضور دارند و بر نحوه و شرایط نگهداری صید و اینکه صید در چه عمقی صورت گیرد، نظارت می کنند.

وی خاطرنشان کرد :ناظران سوخت نیز کارشناسان آموزش دیده هستند که ماشین آلات کشاورزی، گلخانه ها، مرغداری ها و... را مورد بازدید قرار می دهند و مستند سازی می کنند و در واقع  کاهش مصرف سوخت را بدنبال داشته و  از قاچاق سوخت جلوگیری شده است که ماهیانه دوتا سه میلیون لیتر سوخت با فعالیت ناظران سوخت در استان کاهش یافته است.

وی افزود: 28 نفر ناظر سوخت در استان فعالیت دارند که این ناظران می توانند در حوزه های مختلف یاریگر فعالیت های جهادکشاورزی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان بابیان این که ناظران محیط زیست نیز فقط در هرمزگان فعالیت می کنند؛ گفت: یک سوم اعضای مان معادل هزارنفر فارغ التحصیل شیلات و محیط زیست هستند که ناظر ان محیط زیست در مراحل ساخت سایت های پرورش میگو بر شاخص های زیست محیطی این سایت ها نظارت می کنند.

وی افزود: 80 نفرکارشناس فنی شیلات  در سایت های پرورش میگو نظارت می کنند . نصیری اظهار داشت: مجوزهای آبزی پروری برای متقاضیانی صادر می شود که درخواست راه اندازی مجتمع های آبزی پروری برای پرورش ماهی و میگو باهمدیگر دارند.

  وی افزود: حذف استعلام جهت صدور مجوز گلخانه برای مالکان آب و زمین  که شروع آن از امسال از هرمزگان بود وتا 31 خرداد بصورت آزمایشی اجرا کردیم ونامه اش را به وزارت جهادکشاورزی ارسال کردیم و از اول تیر ماه، معاون وزیر جهاد کشاورزی این شیوه را به کل کشور ابلاغ کرده است و اجرایی شده است که در کاهش زمان و هزینه ها اثرگذار بود و میزان درخواست های صدور مجوز گلخانه افزایش یافت.

  نصیری افزود: این روند باعث شده است که برای متقاضی با ارائه طرح توجیهی و مدارک مالکیت آب و زمین، یک روزه مجوز گلخانه صادر می شود. وی افزود: با تفاهم با بانک کشاورزی و برگزاری دوره طرح نویسی توسط این بانک، متقاضی همان طرحی را که که توسط سازمان  نظام مهندسی نوشته می شود ، همان طرح را به بانک جهت اخذ تسهیلات بانکی ارائه

می دهد و میزان هزینه طرح نویسی کاهش یافته است و نیازی به تهیه دو طرح نیست واین طرح مورد تایید بانک و جهادکشاورزی استان نیز می باشد. همچنین 25درصد به آورده متقاضان تسهیلات تخفیف می دهد.

  نصیری افزود: سامانه نظام مهندسی درحال حاضر بگونه ای طراحی شده است که بعد از صدور مجوز، به متقاضی بصورت پیامکی اعلام می شود و با کد کاربری و کلمه عبور خود می تواند پرینت مجوز را گرفته واز آن استفاده نماید ونیازی به مراجعه حضوری جهت دریافت مجوز نیست.

  وی گفت: تلاش کرده ایم دوره های آموزشی با توجه به تاکید مقام عالی وزارت در بحث آموزش و مهارت آموزی این سازمان با برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدید های عملی با تدریس مدرسین مجرب ملی و بین المللی به منظور ارتقای دانش فنی و علمی اعضای سازمان و ایجاد زمینه اشتغال اعضاء  اقدام نموده ایم.

  نصیری افزود: در سال ۹۸ با حضور اساتید داخلی و خارجی، دوره های آموزشی برای مسئولین فنی واحدهای تولیدی تکثیر میگو، اصول و روش های نوین مدیریت در کارگاه های تکثیر، دوره ناظرین دام، دوره ناظرین گلخانه (تغذیه)، اصول و روشهای نوین عمل آوری و فرآوری آبزیان، سمینار تخصصی میگو، بازآموزی مسئولین فنی فروشگاه ها، کشاورزی طرح نویسی ( توسط بانک کشاورزی)، آفات و بیماریهای گلخانه، تغذیه صیفی جات، اصول و روش های نوین پرورش خیار دریایی، اتوکد، جی پی اس، جی ای اس gis، گوگل ارث اشاره کرد که این دوره ها بر اساس نیاز به بر اساس واگذاری کار و اشتغال اعضاء برگزار شده است.

  رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان اظهار داشت: از کرواسی، هند، یونان و...  برای کارگاه های آموزش ماهی در قفس، تکثیر میگو و صنایع بسته بندی میگو اساتیدی آمدند و در اسفند نیز اساتیدی که از کرواسی برای آموزش در حوزه طرح های ماهی در قفس به استان می آیند که باعث شده است نظام مهندسی از ادبیات وتئوری محوری به سمت عملیات محوری برود.همچنین  همایش ناظران، مشاوران و بهره برداران گلخانه د ر12و13 اسفند ماه در بندرعباس برگزار می شود.

  نصیری افزود: کارشناسان عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای اشتغال دلگرم شده اند ودرحال آموزش هستند.

  نصیری گفت: در استان از 50هزار هکتار اراضی مطالعه شده برای احداث سایت های پرورش میگو،8172هکتار در حال بهره بردای ، 10هزار هکتار در حال احداث ، بیش از 14هزار هکتار موافقت اصولی صادر شده و بیش از  20هزار هکتار مزارع پرورش میگو به شرکت شهرک ها واگذار شده است که از هدررفت زمین وزمان ومالی جلوگیری می کند. با اجرای طرح توسط شرکت شهرک های کشاورزی، کانال های آبرسان و زهکش در اجرای طرح های پرورش میگو  کاهش می یابد.

  رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: اگر مطالعات و صدور مجوزهای این 20 هزارهکتار نیز به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان واگذار شود، کارشناسان نظام مهندسی به عنوان کارشناس به عنوان مسئول فنی، ناظر زیست محیطی، کارشناس بازدید، طرح نویس، و... در حوزه های مختلف در سایت های پرورش میگو فعالیت کنند.

  نصیری در پایان خاطرنشان ساخت: شرایط هرمزگان بگونه ای است که با حمایت دستگاه های اجرایی، هیچکدام از اعضاء بیکار نمی مانند.

انتهای پیام/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید