Iranian Agriculture News Agency

هشدار درباره طغیانی بودن سن گندم در سال جاری

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از طغیانی بودن سن گندم در سال جاری خبر داد

هشدار درباره طغیانی بودن سن گندم در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، عباس سعیدی رئیس این سازمان از طغیانی بودن سن گندم در سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به نیاز به حفظ امنیت غذائی، کنترل آفات غلات به خصوص گندم که از اهمیت زیادی برخوردار است مقابله با آفات این محصول استراتژیک از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: در سال جاری به علت سردی هوا مراتع سبز نشد و با گرم شدن سریع هوا، سن ها به مزارع ریزش کردند و پیش بینی می شود با جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل مواجه شویم

وی افزود: در سال گذشته 4 اسفندماه اولین ریزش رخ داد و در سال جاری چهار روز زودتر این اتفاق رخ داد.

سعیدی گفت: وظیفه این سازمان، پایش و بررسی وضعیت آفت و اطلاع رسانی به کشاورزان است.

 وی تصریح کرد:  به دلیل سرمای زمستان و گرم شدن یک مرتبه دما در منطقه ارزوئیه وکاهش پوشش گیاهی در اماکن زمستان گذرانی این آفت و نبود علوفه مناسب در مراتع،  سن گندم در سال جاری زودتر ازسال گذشته از مرحله زمستان گذرانی طبیعی فعال شده است و به حالت طغیانی درآمده که انجام عملیات مبارزه به موقع با این آفت را بیش از پیش ضروری نموده است، بدین منظواز هم اکنون شبکه های مراقبت گندم در سطح استان کرمان فعال بوده به گونه ای که در هر روز کارشناسان عملیات  پایش مزارع را در منطق گندم کار درسطح استان انجام می دهند.

سعیدی افزود: با هدف جلوگیری از خسارت کمی و کیفی آفت و کاهش تعداد دفعات سمپاشی، مبارزه با مرحله سن مادری به عنوان مهمترین استراتژی مدیریت حفظ نباتات استان می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: اولین ریزش سن گندم در تاریخ اول اسفند ماه و چهار روز زودتر از سال گذشته در شهرستان ارزوئیه  مشاهده شده است.

وی اظهار داشت: با عنایت به اینکه خرید گندم به صورت  کیفی خواهد بود و یکی از شاخص های مهم تعیین کیفیت محصول میزان سن زدگی است و خسارت بیش از دو درصد سن زدگی موجب افت قابل توجه قیمت خرید گندم خواهد شد لذا به کشاورزان توصیه می شود جهت جلوگیری ازخسارت کمی و کیفی آفت و کاهش تعداد دفعات سمپاشی با نظر و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و ناظرین مستقر در مزارع، اصولی ترین و به موقع ترین مبارزه را شروع نمایند.

وی افزود: سال گذشته گندم برداشت شده خوب بود و محصولاتی که به سیلو تحویل شده بود، برگشتی نداشتند.

 
 

لازم به ذکر است سن گندم زمستان را به صورت حشره کامل زیر علفهای هرز به ویژه گونAstragalus spp. و درمنهArtemisia spp.در دامنه کوه ها، زیر پوستک درختان شکاف زمین، دشت ها و حتی در مزارع گندم طی می کند و پس از افزایش تدریجی دما در اواخر زمستان یا اوایل بهار، مهاجرت سن مادر از مناطق زمستان گذران به مزارع گندم رخ می دهد.

این حشره پس از پایان زمستان گذرانی به مزارع هجوم می آورد. خسات سن مادر به صورت کمی است. در هنگام پنجه زنی گندم بیشترین حمله سن های مادر اتفاق می افتد، تغذیه سن مادر از جوانه های مرکزی به زردی و پژمردگی بوته ها می انجامد، تغذیه از خوشه نورس به سفید شدن خوشه از محل نیش حشره تا انتهای آن منجر می‌شود. 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید