Iranian Agriculture News Agency

کارشناس مرکز نوغاداری کشور:

دولت باخرید تصمین از تولید کنندگان پیله ابریشم حمایت کند

کارشناس مرکز نوغاداری کشور گفت : اگر قیمت پیله ابریشم پایین باشد تولید کننده حاضر به ادامه روند تولید نخواهد بود بنابراین حمایت دولت از طریق تصمین خرید بایستی صورت گیرد.

دولت باخرید  تصمین از تولید کنندگان  پیله ابریشم  حمایت کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین حجت اکبرزاده در کارگاه آموزشی نوغاداری که با حضور کارشناسان بخش کشاورزی و بهره برداران نوغاداری استان برگزار شد با بیان این مطلب افزود : هر جعبه تخم توغان 40 کیلوگرن پیله تر تولید می کند که  از این میزان  پیله  تر پس از مراحل خشک شدن 16 کیلوگرم پیله خشک تولید می شود که  برای تبدل به نخ ابریشم به کارخانجات سنتی و صنعتی می رود .

وی اظهار داشت : ابریشمها از لحاظ تغذیه به دو گروه ؛ کرم ابریشم با درخت توت و غیر توت تقسیم می شوند که 90 درصد ابریشمهای تولیدی از درختان توت تغذیه شده اند .

اکبرزاده به فرآینده تولید اقتصادی این صنعت در بخش کشاورزی اشاره کرد و تصریح کرد : افزایش قیمت ، افزایش عملکرد و کاهش هزینه  های تولید سه عامل موثر در افزایش درآمد در تولید این محصول هستند .

وی مهمترین هزینه های نوغادارای را ، قیمت تخم نوغان ، هزینه برگ توت و توتستان و هزینه های نیروی انسانی ذکر کرد .

کارشناس مرکز نوغاداری با بیان اینکه  نوغاداری به عنوان یک شغل جانبی محسوب می شود گفت : کشت توت به صورت تک درختی و یا ترکیبی با سایر محصولات ، تشکیل تعاونی های نوغاداری ، طی مسیر ارزش افزوده و مسیرهای جدید در تولید ( فرآورده های نوین ) می تواند راهکارهای مناسبی برای کاهش هزینه های تولید باشد .

اکبر زاده اظهار داشت : مطلوب بودن پتانسیل عملکرد تخم نوغان از لحاظ کمی و کیفی ، تفریخ تخم نوغان به حداکثر پتانسیل تفریخ نزدیک بودن ، عاری از آفات و بیماری بودن محیط پرورش و مطلوب بودن حرارت ، رطوبت و نور در تهیه تخم نوغان ، رعایت بهداشت فردی و محیط در زمیان پرورش و مطلوب بودن کمیت و کیفیت برگ می تواند در دستیابی به عملکرد مطلوب در تهیه پیله تاثیر گذار باشد .

در پایان این کارگاه آموزشی بهره برداران صنعت نوغاداری استان مسایل و مشکلات خود را مطرح و پاسخ کارشناسی ارائه شد .

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید