Iranian Agriculture News Agency

ملک زاده اظهار کرد:

تعادل زراعی و افزایش تولید روغن ارمغان کشت کلزا در خوزستان

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول ضمن اشاره به بالاترین سطح زیر کشت کلزای کشور در استان خوزستان اظهار داشت: کشت کلزا نقش مهمی در تعادل زراعی دارد و مهمترین عامل در افزایش تولید روغن در کشور است.

تعادل زراعی و افزایش تولید روغن ارمغان کشت کلزا در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، محمدرضا ملک‌زاده رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول در مراسم روز ملی مزرعه کلزا با بیان اینکه خوزستان با تولید ۱۶ میلیون تن محصول کشاورزی مقام نخست تولید محصولات کشاورزی کشور را دارد، گفت: نزدیک ۹۲ درصد بذر ارقام بهاری کشور زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول تولید می‌شود.

وی افزود: خوزستان برای ۳۱ میلیون نفر شکر و برای ۱۱.۵ میلیون نفر گندم تولید می‌کند لذا مقام نخست تولید گندم و شکر را در کشور دارد.

محمدرضا ملک‌زاده با اشاره به وجود همبستگی خوب بین بخش‌های تحقیقات و ترویج در خوزستان افزود: نظارت بر بیش از یک هزار تن بذر برای کاهش وابستگی به خارج در خوزستان انجام می‌شود.

وی ضمن اشاره به با ۵۷ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا در استان خوزستان خاطرنشان کرد: استان خوزستان با ۵۷ هزار هکتار بالاترین سطح زیرکشت کلزا را در کشور دارد.

ملک زاده در ادامه تصریح نمود: کشت کلزا نقش مهمی در تعادل زراعی دارد و مهمترین عامل در افزایش تولید روغن در کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول درخصوص مراسم روز ملی مزرعه کلزا گفت: این همایش با هدف انتقال آخرین یافته‌های کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد برگزار شده است.

وی با اشاره به تاسیس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول از سال ۱۳۴۲ همزمان با احداث سد دز افزود: استان خوزستان جزء معدود استان‌هایی است که در خود ۲ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی 2 پژوهشکده تحقیقات میوه‌های گرمسیری و آبزی‌پروری و سرم سازی رازی را در خود دارد.

ملک‌زاده در ادامه گفت: بازدید از مزارع کلزا، برگزاری چهار کارگروه شامل تغذیه و حاصلخیزی خاک، گیاه پزشکی، به زراعی، به نژادی و بهبود بذر و فنی و مهندسی از دیگر بخش‌های همایش روز ملی مزرعه ملی کلزا در دزفول بود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول تصریح نمود: این همایش با حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، روسای مراکز تحقیقاتی استان خوزستان و با هدف حمایت از تولیدکنندگان دانه روغنی برای افزایش ضریب خودکفایی و کاهش وابستگی به دانه‌های روغنی به خارج برگزار شد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید