Iranian Agriculture News Agency

با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد؛

کارگاه آموزشی مشترک ایران و ترکیه در زمینه دستاوردهای خصوصی‌سازی صنعت بذر

کارگاه آموزشی مشترک ایران و ترکیه با موضوع دستاوردهای خصوصی‌سازی در صنعت بذر و تجربه‌های این بخش صبح امروز در اتاق بازرگانی ایران آغاز به کار کرد.

کارگاه آموزشی مشترک ایران و ترکیه در زمینه دستاوردهای خصوصی‌سازی صنعت بذر

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در کارگاه آموزشی مشترک ایران و ترکیه با مرور فعالیت ٤٠ساله برنامه بذر در کشور گفت: در دهه ٦٠ شرکت‌های بذر دولتی بودند و در دهه ٧٠ نیز به‌جز بذر سبزی و صیفی، تولید بذر سایر محصولات در دست دولت بود.

وی افزود: در آسیب‌شناسی انجام‌شده در دهه ٧٠ متوجه خلأ قانون «حق مالکیت معنوی» و عامل اصلی انحصار دولت در این بخش شدیم.

کشاورز با اشاره به اینکه قانون ایجاد حق معنوی در دهه ٧٠ پیشنهاد شد، ادامه داد: پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی، موفق به ارسال لایحه به مجلس شدیم و شاهد تصویب آن بودیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در این دهه همچنین پایه بذر هیبرید کلزا، توسط دولت به کشور وارد شد.

وی با تأکید بر اینکه امروزه بخش خصوصی برای گندم و جو رقم معرفی می‌کند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که قابلیت برای حضور بخش خصوصی وجود دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فعالیت انجام‌شده در بخش تولید بذر در گذر چند دهه قابل‌قبول است، ادامه داد: تغییرات در بخش کشاورزی به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد.

کشاورز با تأکید بر اینکه در تولید بذر گیاهان زراعی و باغی بین عرضه با تقاضا فاصله زیادی وجود دارد، گفت: فعالان در بخش تولید بذر به این موضوعات نیز توجه ویژه کنند.

وی افزود: کم بودن ارقام گیاهی، زراعی، باغی و پایه همچنان چالش بخش کشاورزی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین به کند بودن سرعت انتقال ارقام نیز اشاره و خاطرنشان کرد: گاهی این ارقام اثر اقتصادی خود را به دلیل کندی آن از دست می‌دهد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، عدم عضویت در مجامع بین‌المللی مانند "UPOv"سازمان بین‌المللی حفاظت از ارقام جدید گیاهی را از موانع و چالش‌های موجود برای تولیدکنندگان بذر دانست.

وی با اشاره به سفر خود به چین یادآور شد: ٩٤درصد بذر برنج در این کشور به‌صورت هیبرید است و شرکت‌های چینی، بذر ١٦کشور تولیدکننده برنج را تأمین می‌کنند که مصداق تجاری شدن بذر است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در این کشور شرکت‌های تولیدکننده بذر دارای زمین، تابلوی تجاری و آزمایشگاه هستند.

کشاورز با اشاره به اینکه در خصوصی‌سازی بذر علاوه بر تجربیات کشور ترکیه می‌توان از تجربیات کشور هند نیز استفاده کرد، گفت: کشور هند برنده جایزه خصوصی‌سازی بذر شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: در تدوین نقشه راه خصوصی‌سازی در صنعت بذر هیچ مانعی وجود نداشته باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید