Iranian Agriculture News Agency

معاون فرمانداری شهرستان شاهرود :

حفاظت از عرصه‌های طبیعی امری ضروری است

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان شاهرود گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری ازهدررفت منابع آبی راهگشای حیات دوباره زمین است.

حفاظت از عرصه‌های طبیعی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، پورنیا در بازید از پروژه‌های صندوق توسعه ملی شاهرود با اشاره به اینکه عرصه‌های منابع طبیعی سرمایه ملی و میراثی که به نسل‌های آینده تعلق دارد لذا حفظ و حراست از آن امری ضروری خواهد بود گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی راهگشای حیات دوباره زمین است، اما در کنار این مهم جلوگیری از جاری شدن سیلاب و تخریب زیرساخت‌های زندگی بشر عملکرد مهم این طرح‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر باید بیش از هر زمان دیگر با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوزه‌های آبخیز مشرف‌به شهر‌ها و روستا‌ها و حوزه‌های آبخیز بالادست، اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل انجام شود تا علاوه بر کنترل و مدیریت روان آب‌ها، تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب، جلوگیری از فرسایش آبی و کنترل رسوب، شاهد سیراب شدن آبخوان‌ها باشیم.

پورنیا با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در راستای حفظ منابع طبیعی گام‌های مؤثری برداریم، باید در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: اگر بتوانیم مشارکت عرصه را در این زمینه افزایش داده و مردم را در این خصوص همگام کنیم، بی‌تردید زمینه را برای بهبود شرایط منابع طبیعی فراهم خواهیم کرد که این خود باعث حفظ این منابع خدادادی خواهد شد.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان شاهرود ابراز داشت: در این منطقه هرسال در هنگام بارندگی از بالادست سیلاب‌ها زیادی جاری می‌شد و جاده آسفالته دهملا به شهرستان شاهرود را مورد آسیب و خسارت جدی قرار می‌داد؛ ولی با اجرای این دو بند خاکی توسط اداره منابع طبیعی دیگر این مشکل را نخواهیم داشت و باعث رضایتمندی مردم روستا و اهالی منطقه را گشته است.

وی اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری گامی مؤثر در راستای حفاظت از منابع آب دانست و اضافه کرد: تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خسارت سیلاب در اراضی کشاورزی و بهره‌وری بهتر از نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ پوش گیاهی مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح‌ها محسوب می‌شوند.

پورنیا بیان کرد: منابع طبیعی سرمایه ملی و میراثی که به نسل‌های آینده تعلق دارد لذا حفظ و حراست از آن امری ضروری خواهد بود.

 معاون عمرانی فرماندار شهرستان شاهرود اظهار کرد: افتتاح طرح آبخیزداری و کنترل سیلاب منطقه دهملا و صالح‌آباد در جاده شاهرود به دامغان که از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود اجراشده نه‌تنها به حفظ و احیای منابع طبیعی و توسعه فضای سبز کمک می‌کند بلکه منجر به توان‌افزایی جوامع محلی و مشارکت در پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر توسعه‌یافته می‌شود.

وی با اشاره به انجام پروژه‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز ابرسج، ابر، میقان، تاش و سورخان اظهار داشت: این پروژه‌ها از محل صندوق توسعه ملی با اعتباری بالغ‌بر 104 میلیارد ریال اجرا شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید