Iranian Agriculture News Agency

ذخیره‌سازی ۱۳۲ میلیون متر مکعبی آب از اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان غربی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت : امسال در سطح ۲۵۰هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی پروژه های آبخیزداری اجرا شده که حدود ده درصد از عرصه‌های طبیعی استان را شامل می شود که از این طریق ۱۳۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده است.

ذخیره‌سازی ۱۳۲ میلیون متر مکعبی آب از اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایان در استان آذربایجان غربی، میر صمد موسوی در جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت هفته منابع طبیعی استان ، با اشاره به اینکه شعار هفته منابع طبیعی امسال نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبزانتخاب شده است، اظهار کرد: همزمان با ولادت امام حسن عسکری(ع)، طرح کاشت ۱۴ میلیون نهال در ۱۴ آذر سال جاری به نیت چهارده معصوم ، همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی نیز در روستای جبل کندی شهرستان ارومیه با کاشت ۲۴۱هزار اصله نهال در سرتاسر استان آغاز شده است که در راستای اجرای این طرح در سطح ۶۷۲ هکتار از عرصه های ملی تا پایان سال جاری نهال غرس می شود.

موسوی بیان کرد: نهال زینتی در سطح استان در این هفته به صورت رایگان در بین مردم توزیع و غرس می‌شود وبرگزاری  برنامه هایی از قبیل مانور نیروهای یگان حفاظت ، نواختن زنگ منابع طبیعی در مدارس ، توزیع نهال در روز جمعه در بین نمازگزاران و مراکز نظامی و انتظامی ، تجلیل از فعالان عرصه های حفاظت از منابع طبیعی استان ، دیدار با خانواده معظم شهدا و .. از اهم برنامه های بزرگداشت هفته منابع طبیعی در استان است .

موسوی تصریح کرد: برنامه های این هفته با هدف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و استفاده از مشارکت مردمی و نهادهای دولتی و غیردولتی در حراست از عرصه های ملی اجرا می شود و هدف اصلی ما استفاده از توان مردم در حفظ و احیای عرصه های ملی است.

این مسئول خاطر نشان کرد: همچنین در ادامه هفته منابع طبیعی در روز ۲۲ اسفند ماه  که بنام پاسداشت مقام شهداء نامگذاری شده است مراسمی با عنوان منابع طبیعی ؛  یاد شهداء انقلاب اسلامی زنده و پویا برگزار می شود که این روز نیز با حضور کارکنان اداره کل در مزار شهداء و با اجرای مراسم درختکاری دنبال خواهد شد.

موسوی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

وی تاکید کرد: آبخیزداری یکی از بخش‌های مورد توجه دولت در سطح این استان بوده و تنها در ۲ سال گذشته نزدیک به ۶۷۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده که ۱۹۰ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات استانی و ۴۸۰ میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده‌است .

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته که با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب در استان داشت وتعدادی از طرحهای در دست اجرا در دهه فجر به بهره برداری رسید و بخشی نیز در هفته منابع طبیعی  امسال افتتاح می شود.

وی تاکید کرد: دولت تلاش های زیادی برای تثبیت تراز اکولوژیک دریاجه ارومیه در دست اقدام دارد و سعی در احیای این نگین طبیعی استان با اجرای طرحهای آبخیزداری ، تثبیت شن های روان و سایر اقدامات اجرایی در این زمینه دارد.

لازم به ذکر است که عناوین روز شمارهفته منابع طبیعی امسال به این شرح است :  

روز اول:  درختکاری 

 روز دوم : منابع طبیعی ؛ فرهنگ بسیج ؛ رسانه و تشکلهای مردم نهاد 

روز سوم: منابع طبیعی ؛ آموزش ؛ پژوهش و ترویج 

 روز چهارم : منابع طبیعی ؛ سنت الهی ؛ سیره علوی و مسئولیت اجتماعی 

 روز پنجم:منابع طبیعی ؛ نهضت سبز ؛ احیاء و توسعه جنگلها و مراتع ومقابله با بیابانزایی 

روز ششم منابع طبیعی ؛ حفاظت ؛ قانون ؛ همیاران طبیعت 

 روز هفتم : منابع طبیعی آبخیزداری و آبخوان داری ؛ مقابله با سیل و خشکسالی .

روز هشتم : ۲۲ اسفند ماه  که بنام پاسداشت مقام شهدا با عنوان : منابع طبیعی ؛  یاد شهداء انقلاب اسلامی زنده و پویا

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید