Iranian Agriculture News Agency

بیش از 2000 هکتار از اراضی شهرستان مرند دارای آبیاری تحت فشار هستند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: به برکت این انقلاب بیش از 2000 هکتار از اراضی شهرستان مرند دارای آبیاری تحت فشار است.

بیش از 2000 هکتار از اراضی شهرستان مرند دارای آبیاری تحت فشار هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، منوچهر رحمانی در گفتگو با خبرنگاران با محوریت دستاورد‌های چهل و یک ساله انقلاب اسلامی در زمینه کشاورزی، ضمن بیان این مطلب افزود: چهل و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و اگر بخواهیم عملکرد بخش کشاورزی قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کنیم به جرات می‌توان گفت که قبل از انقلاب اقدام شاخصی برای کشاورزی نشده و تمام اقدامات مهم مربوط به بعد از انقلاب است و هرپیشرفتی قبل از انقلاب به دست خود مردم بوده و کار بزرگی قبل از انقلاب انجام نشده است.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند در بخش کشاورزی بعد از انقلاب اسلامی و در طول این 41 سال دارای تغییرات اساسی و سرمایه گذاریها و فعالیتهای زیادی می باشد اظهار نمود: شهرستان مرند یکی از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی با مساحت حدود 3280 کیلو مترمربع و با سطح اراضی کشاورزی بیش از 95 هزار هکتار یکی از مهم ترین قطب های بخش کشاورزی و دامی استان محسوب می شود که این اراضی بعد از قانون اصلاحات ارضی در سال 1342 تا به امروز دارای عددی ثابت بوده و از این 95هزار هکتار حدود 49 هزار هکتار اراضی آبی و 44 هزار هکتار اراضی دیم است.

وی اضافه کرد: اگر افزایش تولید در بخش کشاورزی اتفاق افتاده ناشی از افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش سطح زیرکشت از طریق سرمایه گذاری در این بخش می باشد وگرنه سطح زیرکشت شهرستان یک هکتار هم اضافه نشده است.

رحمانی در خصوص عمده ترین شاخصهای بخش کشاورزی که دارای آیتم و موئلفه های زیادی می باشد گفت: اجرای آبیاری تحت فشار قبل از انقلاب اسلامی یعنی قبل از سال 1357 اصلاً وجود نداشت اما امروز به برکت این انقلاب بیش از 2000 هکتار از اراضی شهرستان مرند دارای آبیاری تحت فشار می باشد که عمده اجرای آن عملکرد دولت از محل اعتبارات بلاعوض به کشاورزان و باغداران است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند عنوان کرد: در لاینینگ و پوشش انهار  و کانالهای عمومی قبل از انقلاب صفر اما در سال 1397 این پوشش در سطح 347 کیلومتر در کانالهای درجه یک و درجه 2 اجرا شده است، در شهرستان 360 رشته قنات وجود دارد که تا سال 1357، 20 رشته مرمت و بازسازی شده بود که امروز حدود 213 رشته لایروبی و مرمت شده است.

وی گفت: سد خاکی قبل از انقلاب وجود نداشت اما امروز شهرستان مرند دارای 6 باب سد خاکی است، بند انحرافی تا سال 57 اجرا نشده بود اما الان 18 باب بند انحرافی کار شده است ، پوشش انهار 3 کیلومتر کار شده بود اما امروز بیش از 347 کیلومتر پوشش انهار انجام شده است و در بخش لوله گذاری در پایاب چاهها قبل از سال 1357 صفر اما تا به امروز بیش از دو هزار و 983 کیلومتر در شهرستان انجام شده است.

رحمانی افزود: احداث جاده بین مزارع قبل از سال 1357 صفر اما در سال 1397  بیش از 120 کیلومتر جاده بین مزارع در سطح شهرستان اجرا شده است، در خصوص تولید محصولات زراعی، باغی و دامی؛ شاهد بزرگترین تحولات می باشیم بطوریکه تا سال 1357 کل محصولات باغی شهرستان مرند سی و چهار هزار و 169تن بود که امروز به شصت و چهار هزار و 819 تن افزایش یافته است، تولید محصولات زراعی قبل از انقلاب سی و هفت هزار و 580 تن بود که امروز بیش از 6 و سه دهم برابر تولید به دویست و سی و شش هزار و 825 تن رسیده و در تولید محصولات دامی تا سال 1357 در مجموع اعم از تولید گوشت قرمز ، گوشت سفید، تخم مرغ ، شیر خام ، ماهی و عسل 2740 تن بوده که امروز این رقم به شصت و یکهزار و 147 تن یعنی 22 برابر افزایش رسیده است. 

وی افزود: غالب این اتفاقات در نتیجه اقداماتی بود که بعد از انقلاب انجام شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با اشاره به اینکه روستا‌ها محیط اصلی تولید هستند، خاطرنشان کرد: افتخارات فعلی در تولید به خاطر تفکر انقلابی است که در تولید رخ داده است.

رحمانی در پایان گفت: یکی از ضعف‌هایی که در جهادکشاورزی وجود دارد، این است که نتوانسته ایم کار‌های مثبت و فراوانی را که بعد از انقلاب انجام شده آن گونه که باید به سمع و بصر عموم مردم برسانیم مردم با وجود آمار و ارقام ارائه شده رضایت کافی را ندارند و دلیل اصلی می‌تواند این باشد که نتوانسته ایم ارتباط مناسبی با مردم برقرار کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید