Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری

ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن ماهی در چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان چندین سال است رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آبزی‌پروری، ظرفیت تولید ماهی سردابی این استان به ۳۰ هزار تن در سال می‌رسد.

ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن ماهی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، ذبیح‌الله غریب میزان تولید ماهی سردآبی استان را  ۲۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا در سال عنوان کرد و گفت: این استان تولید بیش از ۱۵ درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی، از تقاضای دریافت تخصیص آب برای احداث و تکمیل مزارع پرورش ماهی سردآبی در نقاط مختلف استان از سوی تعداد زیادی از متقاضیان خبر داد و تصریح کرد: در صورتی که طرح‌های نیمه‌تمام این استان از جمله مجتمع پرورش ماهی ۴۵۰ تنی هلن شهرستان کیار فعال و راه‌اندازی شود، ظرفیت تولید این محصول در استان به ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، سرانه مصرف ماهی در این استان را 8 کیلو 200 گرم عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی در کشور 12 کیلوگرم و میانگین جهانی بالای ۲۰ کیلوگرم است.
غریب، از فعالیت بیش از ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۹۹ درصد مزارع در حوضه سرشاخه‌های کارون قرار دارد.
وی گفت: با برنامه‌ریزی‌ انجام شده سال آینده صادرات ماهیان سردآبی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و روسیه به بیش از ۵۰۰ تن خواهد رسید.
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود:با ارائه کد تاییدیه فنی بهداشتی دامپزشکی جهانی به ۲۰ واحد بهره‌بردار و تولیدکننده آبزی‌پرور، فرآیند صادرات محصول ماهی سردابی با کیفیت و مشتری‌پسند از این استان به خارج از کشور فراهم شده است.

غریب، با اشاره به اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفری صنعت آبزی‌پروری در این استان، گفت: این استان ۱۰ سال متوالی رتبه نخست تولید ماهیان سردابی کشور را به خود اختصاص داده است.

 گفتنی است؛ چهارمحال و بختیاری با قرار گرفتن در سرچشمه رودخانه‌های کارون ، زاینده رود و دز و داشتن حدود یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر ساحل رودخانه استعداد و ظرفیت مستعدی برای پرورش ماهی وآبزی پروری دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید