Iranian Agriculture News Agency

توسط رفیعی پور و زهرایی امضا شد؛

تفاهم‌نامه همکاری برای بهره‌گیری از ظرفیت بسیجیان در مبارزه با بیماری‌های دامی

تفاهم‌نامه همکاری سازمان بسیج سازندگی و سازمان دامپزشکی کشور با هدف بهره‌گیری از توان و ظرفیت گسترده بسیجیان در مبارزه با بیماری‌های دامی و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکاری برای بهره‌گیری از ظرفیت بسیجیان در مبارزه با بیماری‌های دامی

به گزارش ایانا، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جلسه مشترک بمنظور امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بسیج سازندگی و در دیدار با سرهنگ پاسدار محمد زهرایی، رئیس این سازمان، بر اهمیت انجام امور بر مبنای مشارکت اجتماعی بویژه در مصادیق خدماتی که جغرافیای خاصی ندارد، تاکید کرد و افزود: بسیج نیز مانند سازمان دامپزشکی کشور جغرافیای خاص ندارد و در همه اقشار جامعه نیز پایگاه دارد.

وی با بیان اینکه مراقبت از بروز هرگونه آسیب به سلامت و اقتصاد دام، طیور و آبزیان جزو وظایف ذاتی این دو ارگان است، اظهار امیدواری کرد تا این تفاهم‌نامه پس از امضاء عملیاتی شود و سازمان دامپزشکی نیز آن را از امروز و بصورت مویرگی به تمام ادارات و شبکه‌های دامپزشکی کشور ابلاغ خواهد کرد.

رفیعی‌پور با بیان اینکه اگر کمک بسیجیان در بحران‌هایی مانند سیل اخیر در خوزستان و لرستان و هرمزگان نبود، شرایط زندگی برای مردم و دام‌های آنها در منطقه به شدت سخت میشد، اظهار‌کرد: در واقع با همّت و همکاری بسیجیان کاری اقدامات بسیارخوبی در راستای بهبود شرایط زندگی در منطقه فراهم شد.

سرهنگ پاسدار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بسیج ارگانی انقلابی و بدون وابستگی به دولت‌هاست، گفت: در واقع ما ارگانی مردمی هستیم که نقش لوکوموتیو انقلاب اسلامی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از دیدار مردادماه جاری با مقام معظم رهبری و تاکید صریح ایشان مبنی بر اینکه تفکر جهادی را باید عمومی کرد و بسیجی قرار نیست که حتما عضو یک پایگاه بسیج و دارای کارت بسیج باشد، افزود: در این میان باید حداکثر استفاده را از این ظرفیت در ماموریت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای کشور کرد؛ کما اینکه واکسیناسیون طیور روستایی در آن حجم و به آن سرعت اقدامی ارزنده بود که می تواند یک رکورد محسوب شود.

زهرایی در ادامه از ریاست سازمان دامپزشکی کشور خواست تا پس از امضای این تفاهم‌نامه چگونگی رصد بر اجرای آن و گزارش‌دهی اقدامات صورت گرفته آن با سازمان دامپزشکی باشد و همچنین گسترش کمی و کیفی گروه های جهادی که خواسته مقام معظم رهبری است در جریان اجرای این تفاهم‌نامه مورد توجه و عنایت سازمان دامپزشکی کشور نیز باشد.

به گفته وی، در کمک به فراگیری کمی و کیفی گروههای جهادی، گروههای تخصصی سازمان بسیج سازندگی مانند بسیج مهندسین کشاورزی همراه و یاور مدیران این سازمان خواهند بود.

بنابراین گزارش تفاهم‌نامه همکاری سازمان بسیج سازندگی و سازمان دامپزشکی کشور به نمایندگی دکتر علیرضا رفیعی‌پور و سرهنگ پاسدار محمد زهرایی در حالی امروز صبح منعقد شد که بر مبنای توافقات صورت گرفته ۴ هدف عمده از انعقاد این تفاهم نامه در دستورکار قرار می‌گیرد.

اجرای عملیات و اقدامات پیشگیرانه با بهره‌گیری از تمام ظرفیتها و امکانات طرفین و با اعلام سازمان دامپزشکی؛ افزایش سطح آگاهی ذینفعان (بهره‌برداران دام، طیور و آبزیان) با اقدامات آموزشی و ترویجی؛ ارتقای بهداشت عمومی، حفظ و صیانت از سرمایه‌های دامی کشور به عنوان یکی از منابع ملی، الگوسازی، ترویج و توسعه روحیه تلاش و کارآفرینی در اقشار مختلف جامعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات و چهارم ساماندهی و نظارت بر کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی با استناد به قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی سازمان دامپزشکی از اهداف این تفاهم نامه عنوان شده است.

بنابراین گزارش، موضوع تفاهم نامه و چارچوب همکاریهای مشترک نیز شامل مواردی است که به شرح زیر است:

طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی؛ سمپاشی دام و جایگاه نگهداری دام بمنظور مبارزه علیه انگلهای خارجی؛ ضدعفونی جایگاه دام بمنظور مبارزه با بیماریهای دامی؛ عملیات معدوم سازی دام، طیور و آبزیان حسب ضرورت و نیاز در زمان اپیدمی بیماری‌های و حوادث غیرمترقبه (سیل و زلزله و ...) و اعلام سازمان دامپزشکی برای حذف کانون‌های آلوده؛ جلوگیری و ممانعت از حمل و نقل غیرمجاز دام، فرآورده‌های خام دامی، خوراک دام و نهاده‌های دامی؛ توسعه آموزشهای مهارتی و ترویجی و در نهایت استفاده از ظرفیت تسهیلگران و کارآفرینان و گروه‌های جهادی متخصص.

این تفاهم نامه از زمان امضا به مدت ۳ سال معتبر خواهد بود و در صورت توافق طرفین قابل تمدید در مدت زمان اجراست و حتی حسب ضرورت و با توافق طرفین این تفاهم‌نامه قابل بازنگری و اصلاح خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ این تفاهم نامه مشتمل بر ۸ ماده و یک تبصره است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید