Iranian Agriculture News Agency

معاون بخش آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری

خاک چهارمحال و بختیاری از لحاظ میکروارگانیسم منحصر بفرد است

معاون بخش آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان از نظر داشتن میکروارگانیسم موجود در خاک، یکی از استانهای غنی و منحصر بفرد است.

 خاک چهارمحال و بختیاری از لحاظ میکروارگانیسم منحصر بفرد است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،علی مرشدی افزود: چهارمحال و بختیاری از نظر داشتن میکروارگانیسم موجود در خاک، در سطح کشور یک استان منحصر بفرد است، زیرا این مساله ارتباط مطلوبی با گونه‌های گیاهی وجود در منطقه دارد.

معاون بخش آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به وضعیت خاک استان از لحاظ ریزمغذی‌های موجود در آن، گفت: لازم است در دشت‌های استان از کودهای حاوی عناصر ریزمغذی استفاده شود،تا کیفیت محصول تولیدی کشت شده، بهبود یابد.
مرشدی تاکید کرد: در حدود ۶۰ درصد باغات حاشیه زاینده‌رود عناصر ریزمغذی بسیار غنی وجود دارد، اما زمانی که برگ یا میوه درختان تجزیه می‌شود، علائم کمبود عناصر ریزمغذی قابل مشاهده است.
وی افزود: وضعیت بخشی از باغات حاشیه زاینده‌رود از نظر عناصر ریزمغذی مطلوب و کافی است، که مشکل جذب نشدن نیز با فراهم کردن شرایط مناسب به واسطه وجود آب کافی به گیاه، توام با مدیریت خاک هموار می‌شود.
مرشدی گفت: برای محصولات زراعی از کودهای شیمیایی یا زیستی استفاده می‌شود که این امر می‌تواند در پایداری سرمازدگی و مقابله با خشکی نیز موثر باشد.
وی، با اشاره به اینکه در تناسب اراضی به مناسب بودن خاک همراه با پدیده‌های اقلیمی توجه می‌شود، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته محصول زیتون در مناطق جنوبی استان کشت شد که موفقیتی در این زمینه حاصل نشد.
معاون بخش تحقیقات آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در صورتی که تناسب اراضی دو محصول انجیر و بادام مورد نیاز سازمان جهاد کشاورزی و یا متقاضی در این زمینه وجود داشته باشد، مدنظر مرکز تحقیقات قرار خواهد گرفت.
وی از رونمایی نقشه‌ها و پهنه‌بندی‌های تناسب اراضی برای تعدادی از محصولات کشاورزی استان خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید