Iranian Agriculture News Agency

در نشست خبری مدیران کل و مجریان طرح‌های معاونت باغبانی مطرح شد

ترمینال‌های عرضه محصولات کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

نظارت سختگیرانه بر جابه‌جایی پیاز زعفران برای جلوگیری از قاچاق

برای راه‌اندازی ترمینال‌های عرضه محصولات کشاورزی به‌ویژه باغبانی با وزارت صمت مذاکره شده است تا تعادل میان تولید و عرضه برقرار باشد. همچنین با همکاری شهرداری‌ها مقرر شد تا تأمین‌کنندگان به‌صورت خاص، یک محصول را در غرفه‌ها عرضه کنند تا درشرایطی‌که با افزایش تولید مواجه هستیم، زیان باغداران کاهش یابد.

ترمینال‌های عرضه محصولات کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، نشست خبری مدیران کل و مجریان طرح‌های معاونت باغبانی به مناسبت دهه فجر با حضور مدیران کل و مجریان طرح‌های ملی باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

60 هزار تن سیب و پرتقال تامسون آماده عرضه برای شب عید

داراب حسنی، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در نشست خبری مدیران کل و مجریان طرح‌های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تامین میوه شب عید وجود ندارد، گفت: ۲۵ هزار تن سیب درختی و ۳۵ هزار تن پرتقال تامسون شمال و جنوب برای عرضه در بازارهای شب عید آماده است.

حسنی با بیان اینکه بالغ بر 62 درصد سطح زیر کشت میوه‌های کشور‌ به میوه‌های سردسیری و خشک اختصاص دارد‌، گفت: میوه‌های سردسیری و خشک (معتدله) حدود 1.7 میلیون هکتار از 2.7میلیون هکتار سطح زیر کشت میوه‌های کشور‌ با حدود 10میلیون تن از حدود 17میلیون تن میوه‌ای که سالانه در کشور تولید می‌شود را به خود اختصاص می‌دهند. در مجموع چیزی حدود 55 تا 60درصد تولید و سطح میوه‌ها به این گروه از میوه‌ها تعلق دارد.

حسنی با بیان اینکه در برخی گونه‌ها مشکل بذری بودن (شانسی بودن درختان) را داریم‌، ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که طی دو سال گذشته به آن پرداخته‌ایم، سرشاخه‌کاری است که از این طریق تلاش کرده‌ایم کشت اقلامی مانند گردو، بادام و پسته را تحت کنترل درآوریم. گردو در سطح هزار تا 1100هکتار، بادام 2 هزار هکتار و پسته در حدود 5هزار هکتار را به‌عنوان سرشاخه‌کاری در نظر گرفته‌ایم که پیشرف کار عملکرد دفتر در این حوزه، 40درصد در گردو، 60درصد در بادام و 80درصد در پسته و به‌طور میانگین در این سه محصول، تقریبا 60 درصد عملکرد سرشاخه‌داری داشته‌ایم.

به گفته او، از اقدامات دیگر این دفتر می‌توان به اصلاح و نوسازی برخی درختان میوه، توسعه باغات در اراضی شیبدار، توسعه کشت در مناطق خشک، اصلاح نهال، ایجاد باغات مادری، سرشاخه‌کاری انگور و خرید ارقام جدید اشاره کرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در ادامه تشریح کرد: پیش‌بینی شده بود که ۱۶ هزارهکتار باغات جدید احداث شود که در حال حاضر ۳۲ هزارهکتار از آن احداث شد. از طرفی در بخش توسعه باغات در اراضی شیبدار ۲۹ هزار هکتار اراضی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده است که ۲۴ هزار از آن توسعه پیدا کرده است. همچنین به گفته او در سال ۱۳۹۸ سطح باغات مادری۲۰ هکتار بوده است.

۱۳ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور

غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه بیش از ۱۳ هزار و ۹۲۷ هکتار سطح گلخانه‌ای فعال در کشور داریم، گفت: از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار مربوط به سبزی و صیفی و حدود ۲۷۰۰ هکتار آن مربوط به گل و گیاهان زینتی است.

او در ادامه افزود: سطح کل گیاهان زینتی اعم از فضای باز و گلخانه‌ها در ایران ۷۸۲۰ هکتار است که سطح گیاهان زینتی در گلخانه‌ها ۲۶۶۷ هکتار و سطح گیاهان زینتی در فضای باز ۵۱۵۳ هکتار است. همچنین ایران رتبه پنجم تولید گل و گیاه زینتی در آسیا بعد از تایلند را داراست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در ادامه تصریح کرد: آمار صادرات گل و گیاه زینتی در سال ۱۳۹۷، ۱۱هزار و ۴۶۶ تن به ارزش ۵۰.۵ میلیون دلار بوده است.

تقوی به جایگاه جهانی ایران در تولید سبزی و صیفی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۳ چین رتبه اول از نظر میزان تولید کل سبزی و صیفی، هند در رتبه دوم، آمریکا رتبه سوم، ترکیه چهارم و ایران رتبه پنجم را دارد.

او در ادامه گفت: در حوزه سبزی و صیفی یعنی در تولید خیار، گوجه، فلفل و بادمجان ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای داریم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی به وضعیت تولید قارچ خوراکی در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار موجود در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت قارچ‌های خوراکی ۸۳۷ هکتار و میزان تولید آن ۱۶۴ هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۷ هزار تن برسد.

تقوی افزود: استان تهران با ۴۱ هزار تن تولید دارای رتبه اول، استان البرز با ۲۵ هزار تن تولید دارای رتبه دوم است و پس از آن استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، قزوین با مجموع ۴۴.۱ هزار تن تولید دارند.

او همچنین با اشاره به مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور، گفت: مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور بیش از ۱.۲ کیلوگرم است و ایران دارای رتبه ششم تولید قارچ خوراکی در دنیا براساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۷ بوده است.

کشت گلخانه‌ای سالانه 23 برابر سد کرج صرفه‌جویی آب دارد

حبیب رادفر، مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه‌ با بیان این‌که ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برنامه اقتصاد مقاومتی گلخانه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است، گفت: مقرر شده است که ۳۲۰ هزار هکتار از فضای آزاد در استان‌ها شناسایی شود و همچنین فضای آزاد سبزی و صیفی حذف شده و به گلخانه برود و در این مقدار فضای آزاد کشت علوفه و غلات و... انجام شود.

او در ادامه گفت: با احداث این میزان گلخانه چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که معادل ۲۳ سد کرج است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ها تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال آذرماه سال ۱۳۹۸ سطح گلخانه‌های کشور حدود ۹۸۸۸ هکتار افزایش یافته که در مقایسه با سال پایه ۱۲۳ درصد رشد داشته و بیش از دو برابر به سطح گلخانه‌های کشور اضافه شده است.

رادفر با اشاره به میزان اشتغال‌زایی توسعه گلخانه‌ها در کشور، گفت: هر گلخانه‌ به‌طور میانگین، 10 نفر به‌صورت مستقیم و 20 تا 30 نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم دارند. علاوه بر آنکه گلخانه‌ها به‌صورت موازی در دیگر صنایع همچون فولاد، پتروشیمی، صنعت برق و ... نیز ایجاد اشتغال می‌کنند. بر همین اساس نیز توصیه شده گلخانه‌ها در کنار بخش مسکن و گردشگری به‌عنوان محرک اشتغال در دیگر بخش‌های اقتصادی کشور در نظر گرفته شوند.

 1500 هکتار باغات موز در سیل بلوچستان از بین رفت

زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه کشور ما در تولید مرکبات در رتبه هفتم جهان قرار دارد اظهار کرد: در سال جاری بیش از سه میلیون تن پرتقال، 751 هزار تن نارنگی، 628 هزار تن لیموترش 651 هزار تن لیموشیرین، حدود 95 هزار تن گریب فورت و بیش از 61 هزار تن نارنج در کشور تولید شده است.

او ادامه داد: ایران در تولید انار با تولید بیش از 917 هزار در رتبه سوم جهانی قرار دارد و میزان صادرات آن در 9 ماهه سال جرای را 11 هزار و 646 تن به ارزش 8.73 میلیون دلار بوده است.

جلیلی‌مقدم با تاکید بر اینکه ایران جایگاه بالایی نیز در تولید خرما در جهان دارد افزود: کشور ما با سطح زیر کشت بیش از  256 هزار هکتار و تعداد بیش از 203 هزار نفر بهره‌بردار در رتبه دوم تولید خرما در جهان قرار دارد. صادرات انواع خرما از کشور نیز بیش از 139 هزار تن بوده که 123.3 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه آورده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری درباره آخرین آمار صادرات میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری از کشور نیز گفت: تا انتهای آذرماه سال جاری 67 هزار تن انواع مرکبات از کشور صادر شده که 41.8 میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است.

جلیلی‌مقدم با اشاره به سیل‌های اخیر و آسیب باغات جنوب کشور اظهار کرد: بر اثر سیل‌های اخیر سطح عظیمی از باغات موز دچار آسیب شد که برای جبران این آسیب‌ها حذف و نهال‌کاری مجدد و همچنین اصلاح و نوسازی باغات موز در دستور کار قرار گرفته است. بر همین اساس 1500 هکتار باغ موز به طور کامل حذف و مجددا نهال‌کاری خواهد شد همچنین 2 هزار هکتار از باغات آسیب دیده اصلاح و نوسازی می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود همچنین از اصلاح و نوسازی 68 هزار هکتار از باغات خرما خبر داد و گفت: این برنامه مربوط به این موضوع تدوین شده و اکنون در دست اقدام است.

او از دیگر برنامه‌های این دفتر را برنامه کنترل بیماری‌های باغات مرکبات عنوان کرد و گفت: توسعه دائم باغات مرکبات، ساماندهی آنها، استفاده از نهال‌های استاندارد و گواهی شده و توجه به بازار این محصولات از برنامه‌های دیگر معاونت باغبانی است.

نظارت بر جابه‌جایی پیاز زعفران جدی شد

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز به‌عنوان دیگر سخنران این نشست خبری، گفت: در آینده‌ای نه‌چندان دور کشورهای صاحب ذخایر نفت فقیر و کشورهای دارای ذخایر ژنتیکی طبیعی ثروتمندترین کشورها خواهند بود که ایران با وجود حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی انحصاری می‌تواند جزو کشورهای ثروتمند باشد.

به گفته او، از مجموع ۸۵۰۰ گونه گیاهی در کشور، ۲۰۰۰ گونه آن گیاهان دارویی هستند.

زینلی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران از کشور اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۸۶ تن زعفران به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی میزان سطح زیر کشت زعفران را در سال جاری حدود ۱۱۴ هزار هکتار و میزان تولید این محصول را ۴۰۴ تن عنوان کرد.

زینلی درباره مهمترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه تولید زعفران در کشور اظهار کرد: بازسازی و اصلاح عرصه‌های تولید تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های فنی، بررسی نیازهای تحقیقاتی، همکاری با واحدهای ذیربط در تولید زعفران، همکاری با اتحادیه‌های صادرکننده با این محصول و شورای ملی زعفران، برنامه‌ریزی در خصوص ماشین‌آلات برداشت این محصول، تدوین استانداردها، راه‌اندازی بورس و ... از جمله اقداماتی است که وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت و بازار زعفران در نظر گرفته است.

او درباره اقدامات مربوط به جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر اظهار کرد: برای جلوگیری از قاچاق زعفران به کشورهای دیگر به ویژه افغانستان مکاتباتی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشته‌ایم. طی این مکاتبات قرار بر این است که نظارت سختگیرانه‌تری نسبت به جابه‌جایی پیاز زعفران در راه‌های کشور و همچنین خروج آن از مرزها انجام گیرد.

زینلی از کمک به خرید ۷۱ تن زعفران در سال جاری خبر داد و گفت: خرید حمایتی زعفران با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از زیان کشاورزان در سال ۹۸ با همکاری سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران انجام گرفت.

او همچنین از همکاری بانک کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی ایران به منظور موافقت واحد اعتبارات بانک کشاورزی و پذیرش صندوق ضمانت صادرات برای خرید و صادرات زعفران خبر داد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یکی دیگر از گیاهان دارویی مزیت‌دار برای کشور را گل محمدی برشمرد و گفت: گلاب ایران به ۲۳ کشور آسیایی صادر شده که ۵۵ درصد آن مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.

او ادامه داد: قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی در بازارهای جهانی ۵۵۰۰ تا ۱۲ هزار یورو است که این امر خود نشان می‌دهد در صورت فرآوری این گیاه دارویی چه میزان ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران مقام اول را در سطح کشت گل محمدی دارد، گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۸۷۰ تا ۲۰۰۰ کیلو اسانس در کشور تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان میزان آن را به بیش از رقم ذکر  شده افزایش داد.

افزایش 20 برابری تولید و سطح زیر کشت زیتون

 سیدرحمت‌الله پریچهر، مجری طرح زیتون نیز در این نشست خبری با بیان اینکه زیتون یک گیاه کم‌آب‌بر بوده و نقش قابل توجهی در ترسیب کربن دارد، آ ن را ناجی محیط زیست خواند و گفت: زیتون تأثیر اساسی در امنیت غذایی کشور دارد و به عنوان غذا و دارو استفاده می‌شود. کشت این محصول از سال 72 در کشور آغاز شده و هم‌اکنون در 26 استان کشور کشت می‌شود.

به گفته او، سطح کشت این محصول 92 هزار هکتار است که سالانه 147 هزار تن محصول تولید می‌کند که 11 هزار و 500 تن روغن از آن استحصال می‌شود.

مجری طرح زیتون، مشکل ارقام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در زیتون مهم خواند و گفت: سال گذشته 70 هزار پیوند و سرشاخه‌کاری در باغات زیتون کشور انجام دادیم و در حال حاضر از محصول زیتون نیمی برای تولید کنسرو و نیمی برای تولید روغن به دست می‌آید.

به گفته او، از سال 72 تاکنون، تولید و همچنین سطح زیرکشت آن، 20 برابر افزایش یافته است.

مذاکره با وزارت صمت برای راه‌اندازی ترمینال‌های عرضه محصولات کشاورزی

علی برابری، مشاور بازرگانی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست خبری گفت: با توجه به اینکه امسال میزان تولید محصولات باغی زیاد بوده است، قیمت میوه‌های تنظیم بازار شب عید نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نکرده است.

برابری با بیان اینکه نگاه معاونت باغبانی به تولید بازارمحور شده است، اظهار کرد: در محصولات مزیت‌داری مانند پسته، زعفران، قارچ خوراکی، تولیدات گلخانه‌ای، بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف، مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: بهبود بازار با رویکرد به زنجیره‌های تولید با استفاده از کشاورزی قراردادی در دستور کار ما قرار گرفته است.

برابری با تاکید بر اینکه تنظیم بازار داخلی در ا ولویت ما قرار دارد، افزود: در تولید و عرضه محصولات باغبانی اولویت با بازار داخلی و بعد از آن نگاه به صادرات است.

او افرود: هماهنگی بسیار خوبی برای تنظیم بازار داخلی با میادین میوه و تره‌بار انجام شده به‌طوری‌که در فراخوان‌ها تولیدکنندگان در اولویت قرار گرفته است.

برابری از اختصاص بحث غرفه‌ها برای عرضه تک‌محصولی خبر داد و گفت: در این غرفه‌ها تأمین‌کنندگان به‌صورت خاص یک محصول را عرضه می‌کنند تا در شرایطی که با افزایش تولید مواجه هستیم زیان باغداران را کاهش دهد.

او ادامه داد: همچنین برای راه‌اندازی ترمینال‌های عرضه محصولات کشاورزی به ویژه باغبانی با وزارت صمت مذاکره شده است تا تعادل میان تولید و عرضه برقرار باشد.

مشاور بازرگانی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال 24 میلیون تن محصولات باغی تولید شده است اظهار کرد:‌ سه میلیون تن از این محصولات گلخانه‌ای و مابقی تولید در عرصه است.

برابری درباره عرضه میوه تنظیم بازار ایام نوروز افزود: در سال جاری این وظیفه به وزارت صمت واگذار شده است که براساس آن این وزارتخانه مکلف به عرضه و تنظیم بازار میوه شب عید است. با این حال، با توجه به تولید زیاد محصولات باغی در سال جاری، تغییر قیمت چندانی در میوه تنظیم بازار شب عید نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت.

او، میزان عرصه سیب تنظیم بازار را 25 هزار تن و پرتقال را 35 هزار تن اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید