Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی خبر داد:

تولید 100 درصدی بذر هیبرید کلزای کشور در استان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن تاکید بر برگزاری هر چه باشکوه‌‎تر روز مزرعه ملی کلزا از تولید 100 درصدی بذر هیبرید کلزای کشور در استان خوزستان خبر داد.

تولید 100 درصدی بذر هیبرید کلزای کشور در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان؛ کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی برگزاری روز مزرعه ملی کلزا ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر گفت: در حال حاضر استان خوزستان اولین تولید کننده کلزا در کشور است که امیدواریم با همکاری همه دست‌اندرکاران بخش کشاورزی شاهد روند روزافزون این پیشرفت باشیم.

وی افزود: کلزا یکی از دانه‌های روغنی بسیار مهم و راهبردی در تولید محصولات کشاورزی محسوب و کشت کلزا علاوه بر خودکفایی باعث افزایش 63 درصدی ضریب خوداتکایی تولید روغن در استان می‌شود.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به واردات 84 درصدی روغن از خارج از کشور و کیفیت نامطلوب این روغن‌ها گفت: فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه کشت کلزا هم در سطح استانی و هم در سطح ملی انجام شده که مجموع این اقدامات اعم از آموزشی، تحقیقاتی، ترویجی و تلاش‌های کشاورزان عزیز منجر به افزایش 84 درصدی سطح زیر کشت این محصول در استان خوزستان شده است.

وی اظهار کرد: در سال 1392 کل تولید کلزای استان 7 هزار و 700 تن بود که این میزان در سال 1397 به 49 هزار تن افزایش یافته است همچنین در سال 1392 ضریب خوداتکایی روغن از محل کشت کلزا حدود 4 درصد بود که این میزان در سال 1397 به 29 درصد ارتقاء یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: مابه‌التفاوت سودی که امسال از محل افزایش سطح زیر کشت، تولید و فروش کلزا نصیب کشاورزان استان گردید بیش از 67 میلیارد تومان بوده است.

چنگلوایی در ادامه خاطر نشان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فراهم کردن امکانات مناسب، برداشتی به‌موقع و باکیفیت را در استان شاهد باشیم.

وی ضمن اشاره به 57 هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا در استان و افزایش 2 برابری کشت این محصول در استان اظهار کرد: در حال حاضر 36 مرکز خرید آماده به کار و حدود 300 دستگاه کمباین ویژه برداشت کلزا در استان مورد نیاز می‌باشد که با توجه به این میزان سطح زیر کشت پیش‌بینی می‌شود 100 هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شود  و توجه به تعداد کمباین‌های موجود مشکل از بابت تامین کمباین برای برداشت کلزا وجود نخواهد داشت.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی تصریح کرد: امسال برترین تولید کننده ملی کلزای گرمسیری از استان خوزستان انتخاب و در سی و چهارمین دوره انتخاب کشاورزان نمونه کشوری مورد تجلیل قرا گرفت.

چنگلوایی در ادامه از تولید 100 درصدی بذر هیبرید کلزای کشور در استان خوزستان خبر داد و افزود: امسال 160 هکتار از مزارع نیشکر به کشت توام نیشکر و کلزا اختصاص یافت که باعث 18 درصد افزایش درآمد ریالی و 23 درصد افزایش کارایی آب را به همراه خواهد داشت و یکی از راه‌های ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر در 30 هکتار از مجموعه مزارع  92 هزار هکتاری نیشکر استان ظرف 3 تا 5 سال کشت توام نیشکر و کلزا انجام شود در کنار استفاده بهینه از منابع آبی، حداقل 45 هزار تن افزایش تولید و 250 میلیارد تومان درآمدزایی را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان بر هر چه باشکوهتر برگزار کردن روز مزرعه کلی کلزا تاکید نمود و. افزود: این مراسم باید در شان استان خوزستان و قطب کشاورزی کشور برگزار شود.    

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید