Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان امور اراضی کشور:

۵۰۰ هزار هکتار زمین به نفع کشاورزان، رفع تداخل شد

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: رفع تداخلات زمین‌های ملی، دولتی و مستثنیات از سال ۹۴ در حال پیگیری است و تاکنون ۵۰۰ هزار هکتار زمین به نفع کشاورزان رفع تداخل و رای صادر شد است.

۵۰۰ هزار هکتار زمین به نفع کشاورزان، رفع تداخل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: رفع تداخلات زمین‌های ملی، دولتی و مستثنیات از سال ۹۴ در حال پیگیری است و تاکنون ۵۰۰ هزار هکتار زمین به نفع کشاورزان رفع تداخل و رای صادر شد است.  

علیرضا اورنگی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی اظهار کرد: ۳۵ درصد از دعاوی مردم در مراجع قضایی بر سر املاک و اختلاف میان مردم با مردم و یا مردم با دولت بوده است که به علت مشخص نبودن حدود زمین، ایجاد شده است.  

وی افزود: حدنگاری و تهیه سند تک برگی برای زمین های ملی، دولتی و مسثنیات و نیز زمین های کشاورزی،  در قالب اجرای طرح کاداستر، یکی از اقدامات برای تثبیت مالکیت ها بوده و قرار است در برنامه ششم توسعه، تمام ۱۴۰ میلیون هکتار زمین ملی،  دولتی و مستثنیات و ۲۰ میلیون هکتار عرصه کشاورزی اجرایی شود.

اورنگی اظهار کرد: از ۱۴۰ میلیون هکتار زمین ملی و دولتی، اقدامات کاداستر برای ۵۰ میلیون هکتار زمین انجام و پنج و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی هم مراحل تهیه نقشه گذرانده شده است.  

وی در باره قانون رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات گفت: یکی از بزرگترین اقدامات دولت که در چهار سال گذشته در حال پیگیری است، رفع تداخلات زمین ها است و با اجرای آن، مشکلات تاریخی و چهل ساله کشاورزان با همدیگر و یا مردم با دولت، برطرف می شود.  

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: با این اقدام، مقررات موازی که سبب اختلاف میان مردم و دولت در یک پلاک شده بود، حل می شود.

اورنگی خاطر نشان کرد: تاکنون هشت میلیون هکتار از زمین ها،  بررسی شده و برای ۵۰۰ هزار هکتار از این زمین های محل اختلاف، به نفع مردم رای صادر شده است.  

رییس سازمان امور اراضی کشور در بخش دیگر سخنان خود در باره دستاوردهای چهل ساله انقلاب در بخش کشاورزی گفت: پیش از انقلاب اسلامی، میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی در کشور، ۲۶ میلیون تن بود اما این رقم در انتهای سال ۹۷، به ۱۲۲ میلیون تن رسیده،  که تولید گندم هم از چهار میلیون تن در پیش از انقلاب به ۱۴ میلیون تن رسیده است.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب در سطح کشور تنها ۵۰۰ هکتار گلخانه و فضای مدیریت شده ایجاد شده بود اما اکنون این سطح به ۱۵ هزار هکتار رسیده است و دو میلیون تن محصولات گلخانه ای در کشور تولید و برداشت می شود.  

رییس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: عملیات آبخیزداری و حفاظت از منابع آب و خاک هم در چهار دهه پیش، تنها در سطح ۵۰۰ هزار هکتار اجرا شده بود اما این رقم اکنون به ۲۷ میلیون هکتار رسیده است.

وی افزود: با اقدامات انجام شده، گام های خوبی برای تامین و ارتقای امنیت غذایی در کشور ایجاد شده و جز برخی محصولات همچون نهاده های دام و طیور، نیاز کشور، در داخل قابل تامین است.  

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: ایران در زمینه محصولات باغی رتبه ۱۰ در بین کشورها دارد،  در تولید زعفران، گل محمدی و انار رتبه اول کشورهای جهان،  در تولید خرما، پسته و زردآلو رتبه دوم و در تولید سیب، گردو، گیلاس و بادام رتبه سوم کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است.  

رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: ایران، در تولید مرغ و تخم مرغ هم جزو ۱۰ کشور برتر جهان است.  

بر اساس این گزارش، خراسان شمالی از استان های پیشتاز در اجرای طرح کاداستر کشاورزی و نیز اجرای رفع تداخلات اراضی در سطح کشور است.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید