Iranian Agriculture News Agency

رضایی اعلام کرد:

پیش بینی تولید ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز در سال جاری

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان تولید گوشت قرمز کشور در سال ۹۷، ۸۳۰ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ این میزان به ۸۶۰ هزار تن برسد.

پیش بینی تولید ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت ایام دهه فجر و در مجموعه صنایع  شیر ایران (پگاه) برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر ۱۳۰۱ پروژه در حوزه دام و طیور به طور رسمی افتتاح شد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها ۶۲۱میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، حدود 7 میلیارد تومان سرمایه دولت و ۲۶۵ میلیارد تومان هم تسهیلات بانکی بوده است.

رضایی با اشاره به میزان اشتغالزایی در پروژه های افتتاح شده، گفت: با بهره برداری از این پروژه برای حدود ۳ هزار و ۶۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار و ۱۹۶ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با عملکرد تولیدات دامی در سال۹۷ و ۹۸ خاطرنشان کرد: میزان تولید گوشت قرمز کشور در سال ۹۷، ۸۳۰ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ این میزان به ۸۶۰ هزار تن برسد.

وی افزود: تولید شیرخام در سال ۹۷، ۱۰ میلیون و ۵۸۹ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ از مرز ۱۱ میلیون تن عبور کند.

رضایی در رابطه با میزان تولید گوشت طیور عنوان کرد: در سال ۹۷، دو میلیون و ۳۵۵هزار تن گوشت طیور در کشور تولید شد که این میزان در سال ۹۸ به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷، میزان تولید تخم مرغ، ۹۰۱ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ از مرز یک میلیون تن عبور کرده و ۱۲.۹ درصد رشد خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تولید عسل گفت: در سال ۹۷ میزان تولید عسل ۹۰ هزار تن بود و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸ میزان تولید آن از ۱۱۲ هزار تن عبور کند، همچنین پیله تر ابریشم هم در سال ۹۷، ۹۷۸ هزار تن تولید شده بود که در سال ۹۸ به ۱۳۸۵ تن خواهد رسید و رشد ۲۱ درصدی را شاهد خواهیم بود. 

رضایی با اشاره به این نکته که ارزان ترین ماده پروتئینی در دسترس مردم مرغ و تخم‌مرغ است، خاطرنشان کرد: رشد تولید این محصولات پروتئینی نتیجه تقاضای مردم است و کمترین نوسان قیمتی را در این محصولات شاهد هستیم.

وی، میزان سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور را سالانه ۳۱ کیلوگرم اعلام و خاطرنشان کرد: سرانه مصرف تخم مرغ کشور سالانه 11.8 کیلوگرم است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین سرانه مصرف روزانه پروتئین حیوانی به صورت میانگین از ۳۶ گرم عبور کرده که میانگین جهانی در این حوزه ۲۹ گرم بوده و رقمی که در کشور ما وجود دارد، مناسب است.

رضایی در رابطه با وجود سم آفلاتوکسین در شیر عنوان کرد: صحبت هایی غیر مسئولانه در زمینه شیر و وجود سم آفلاتوکسین در آن، کذب است، امروز در دامداری و مجموعه پگاه دیدیم که تمام جزئیات و سلامت دام را مد نظر قرار می‌دهند و سلامت گاو مولد هم مورد توجه است و امکان ندارد در برابر چنین سمی بی توجهی صورت بگیرد که این بی توجهی در ابتدا گاو را دچار مشکل خواهد کرد.

وی افزود: کارخانه جات به صورت سرزده به دامداری ها می روند تا شرایط را بررسی کنند و وجود این سم در شیر امکان پذیر نیست.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تمام خوراک دام وارداتی که ممکن است به این سم آلوده شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛  در گمرک از انبار های مختلف کشتی ها، نمونه گیری می شود و اگر استاندار نباشد ترخیص انجام نخواهد شد. 

رضایی با اشاره به این نکته که محصولی که در کشور تولید می‌شود در حد استانداردهای جهانی است، بیان کرد: محصولات لبنی ما به کشورهای مختلف دنیا از جمله فدراسیون روسیه صادر می‌شود که استانداردهای آن‌ها بسیار سختگیرانه است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تولید و توسعه ترکیب ژنتیکی جدید، خاطرنشان کرد: دام هایی که در کشور داشتیم عمدتاً معیشتی و مرتبط با اقتصاد کشاورز بودند اما کشور نیازمند مواد غذایی است و نژاد هولشتاین که قابلیت تولید بالای ۷۰ کیلوگرم شیر را در کشورهای صنعتی دارد، در حال حاضر به صورت میانگین در دامداری های کشور ما بالای ۳۵ کیلوگرم شیر در روز تولید می‌کند.

رضایی افزود: ۵۵ درصد از گوشت کشور از دام سنگین تامین می‌شود که برای افزایش آن از نژادهای چند منظوره وارداتی استفاده کرده و روی آن اصلاح نژاد انجام داده ایم تا هم از لحاظ کمی و هم کیفی تولید گوشت بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: جمعیت گاوهای آمیخته در سال ۹۷، ۲۸۰ هزار رأس بود که پیش بینی می‌کنیم در سال ۹۸ به ۳۵۰ هزار رأس و تا افق ۱۴۰۰ به ۶۰۰ هزار رأس برسد.

رضایی اضافه کرد: در زمینه نژاد بز شیری هم ۵۰ هزار رأس در سال ۹۷ داشتیم که به ۹۳ هزار رأس در سال ۹۸ خواهد رسید و پیش‌بینی کرده‌ایم تا افق ۱۴۰۰ هم به ۳۴۰ هزار رأس برسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اصلاح و احیای مرغ لاین عنوان کرد: برای اصلاح و احیای مرغ لاین ایرانی برنامه‌ریزی‌های مدونی را انجام داده ایم و مقرر شده است، مرغ لاین آرین وارد چرخه تولید گوشت طیور شود.

رضایی در رابطه با قیمت کره و تغییر نرخ ارز واردات آن خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری و طبق تصمیمی که گرفته شد، نرخ ارز واردات کره از 4200 تومان به ارز نیمایی تبدیل شد و با توجه به حجم کره ای که به کشور وارد و ما به التفاوتی که در این زمینه پرداخت شده است، از سال آینده تغییراتی اتفاق می‌افتد که قیمت گذاری آن بر عهده ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت است.

وی افزود: برای جبران کمبود تولید کره در کشور از نژادهای وارداتی که در کشور توسعه داده ایم و شیر پرچرب تولید می‌کنند، استفاده می‌کنیم تا این کمبود را طی سال‌های آینده جبران کنیم.

در ادامه این نشست، قدوسی مدیر عامل صنایع شیر ایران (پگاه) اظهار کرد: تا سال ۸۰ سالانه ۴۰۰ میلیون دلار واردات لبنیات داشتیم اما در حال حاضر نه تنها واردات نداریم بلکه در سال ۹۷، ۷۰۰ میلیون دلار صادرات شیر داشتیم و تا پایان سال این میزان به هزار میلیون دلار خواهد رسید.

وی افزود: رتبه اول صنایع غذایی به لبنیات اختصاص دارد و در زمینه شیرخام و چرخه فروش آن دو میلیون نفر اشتغال زایی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید