Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از نقش بیمه در کاهش مخاطرات بخش کشاورزی خبر داد

ضرورت بیمه محصولات برای کاهش ضریب ریسک بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره حساسیت‌ها و تفاوت‌های بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بیمه‌های صنعتی و خدماتی گفت: کاهش بیشتر تعرفه بیمه محصولات کشاورزی در استان، منوط به افزایش ضریب نفوذ بیمه است.

ضرورت بیمه محصولات برای کاهش ضریب ریسک بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، با عنایت به ضرورت و اهمیت نقش بیمه محصولات کشاورزی در توسعه کشاورزی و شاخص نفوذ بیمه در میزان توسعه‌یافتگی بخش و به‌منظور ایجاد وفاق بین کشاورزان و مسوولین، همایشی با عنوان "نقش بیمه محصولات کشاورزی در کاهش مخاطرات بخش کشاورزی" با حضور مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان، مسئولین صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اصفهان، بخشداران و روسای شوراها و دهیاران و شوراهای اسلامی مناطق مختلف شهرستان، هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان، جمع کثیری از کشاورزان و مددکاران ترویجی روستاهای شهرستان به همت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و با همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان و نظام صنفی شهرستان در محل سالن اجتماعات مرکز آموزشی کبوترآباد برگزار شد.

مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کشاورزان استان وضرورت  توجه به دانش و آگاهی فراوان نسبت به اهمیت بیمه  گفت: باید به مشکلات و نارسایی‌های موجود توجه کرد. در بخش کشاورزی تعداد کمی از افراد محصولات خود را بیمه می‌کند، ولی خسارات وارد به این بخش بسیار زیاد است.

وی درباره حساسیت‌ها و تفاوت‌های بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بیمه‌های صنعتی و خدماتی با توجه به تاثیر اقلیم و حوادث غیرمترقبه طبیعی و عدم امکان جبران ریالی تمام خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی توسط صندوق بیمه به دلیل ضریب نفوذ پائین آن ایراد سخن کرد و کاهش بیشتر تعرفه بیمه محصولات کشاورزی در استان و شهرستان را منوط به افزایش ضریب نفوذ بیمه دانست.

مرادمند از نمایندگان کشاورزان درخواست کرد با توجه به مهلت باقیمانده نسبت به بیمه محصولات خود اقدام تا ضریب ریسک استان به حداقل برسد.

در ابتدای جلسه صادقی مدیر شهرستان اصفهان ضمن خوش­آمدگویی به حاضرین، گزارشی اجمالی از وضعیت کشاورزی شهرستان و مسائل مرتبط با بیمه محصولات کشاورزی ارائه کرد.

وارسته‌پور، معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در استان اصفهان با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی به دلیل وجود ویژگی‌های خاص از پرمخاطره‌ترین نوع فعالیت‌های اقتصادی است و ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است، بر ضرورت بیمه تاکید کرد.

وی با توضیح در خصوص روش‌های مختلف بیمه محصولات کشاورزی تصریح کرد: ۹۵ محصول در استان قابلیت پوشش بیمه‌ای دارند و مهلت بیمه‌پذیری را تا پایان بهمن‌ماه برای محصولات زراعی و باغی و جهت دام و طیور در طول سال اعلام کرد.

در ادامه وی با تشریح انواع بیمه‌نامه، بیمه پایه را به دلیل داشتن ضریب خطر پایین و درصد بالای کمک دولت ارزان‌تر و با تعهد بالاتر از سایر انواع بیمه‌ها معرفی و با توجه به اهمیت بیمه و جبران خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه به کشاورزان توصیه کرد در فرصت باقیمانده نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

کاظم محمدی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی استان علت کم اقبالی نسبت به بیمه را بالا بودن هزینه‌های کاشت داشت و برداشت و عدم تطابق این هزینه‌ها با جبران خسارت بیمه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در زمان ارزیابی خسارت بازدید باید به صورت میدانی و مزرعه به مزرعه صورت گرفته و درصد خسارت به کشاورزان اعلام شود نه به صورت کلی و تجمعی.

بصیری استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان و از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی شهرستان و مشاور عالی نظام صنفی کارهای کشاورزی گفت: بیمه یکی از ابزارهایی است که استمرار هر فعالیت اقتصادی را ضمانت می‌کند علاوه بر بیمه محصولات کشاورزی باید خود فعالیت کشاورزی نیز بیمه شود تا اگر خسارتی به محصول وارد شد بیمه بتواند جبران خسارت کند تا فعالیت اقتصادی مجدداً استمرار پیدا کند.

وی در ادامه افزود: کشاورزان با بیمه محصولات خود می‌توانند معیشت خود و خانواده خود را در شرایط اضطراری تضمین کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید