Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام

افزایش 27 درصدی پوشش واکسیناسیون دامی استان

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بابیان اینکه حدود ۳۱ هزار رأس دام سبک در استان به‌منظور جلوگیری از قاچاق دام، پلاک گذاری و هویت دار شده است، گفت: پوشش واکسیناسیون جمعیت دامی استان برعلیه بیماری واگیردار نزدیک ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده است.

افزایش 27 درصدی پوشش واکسیناسیون دامی استان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، وهاب پیرانی با تقدیر از همکاری دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی استان در راستای جلوگیری از قاچاق دام از استان، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز موضوع پلاک گذاری و هویت دار کردن دام‌های استان به‌منظور جلوگیری از قاچاق از سوی سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان پیگیری شد.

وی بابیان اینکه باگذشت حدود یک ماه از آغاز این طرح در استان حدود 31 هزار رأس دام استان پلاک گذاری و هویت دار شده و در سامانه مربوطه ثبت‌شده است، ابراز کرد: هدف از اجرای این طرح، حفظ سرمایه دامی استان، جلوگیری از قاچاق دام و تعدیل قیمت گوشت در بازار بوده است.

پیرانی ابراز کرد: جمعیت دام سبک استان در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 300 هزار رأس افزایش داشته است، گفت: ممنوعیتی برای خروج دام از استان نداریم اما با قاچاق دام مقابله جدی می‌شود تا سرمایه دام مولد که سرمایه ژنتیکی دامی استان به شمار می‌رود حفظ شود و از خروج غیرقانونی آن جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ابراز کرد: باوجود همه تحریم‌ها، وارداتی بودن برخی از واکسن‌ها و مواد اولیه واکسن‌ها، ما امسال نسبت به سال گذشته در حوزه تأمین واکسن از وضعیت بهتری برخوردار بودیم و پوشش واکسیناسیون جمعیت دامی استان برعلیه بیماری واگیردار دامی نزدیک 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد که در نوع خود منجر به افزایش تولید، سلامت دام و تأمین امنیت غذایی جامعه می‌شود.

وی بابیان اینکه با تدابیر انجام‌شده بیماری واگیردار در استان ایلام ازجمله بیماری نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است، ابراز کرد: طرح واکسیناسیون طیور بومی برعلیه بیماری نیوکاسل در استان اجرا شد که در طی یک ماه و نیم، 400 هزار قطعه انواع طیور بومی روستاهای استان با همکاری بسیج، سپاه و همچنین نظام‌مهندسی کشاورزی استان واکسینه شده است

پیرانی با اشاره به اینکه هدایت ذبح دام‌های سطح ایلام به کشتارگاه صنعتی ایلام را با جدیت پیگیری می‌کنیم، ابراز کرد: فعالیت مستمر کشتارگاه صنعتی ایلام، نقش مهمی در راستای جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام دارد اما از سوئی دیگر باید با اختصاص اعتبار لازم به این کشتارگاه، زنجیره تولید و سردخانه‌های این کشتارگاه تکمیل شود تا بتواند در حجم و ظرفیت اصلی کشتار دام را انجام دهد.

وی بیان کرد: روزی یک تا یک و نیم تن گوشت در استان با نظارت دامپزشکی عرضه می‌شود، اما لازم است که زنجیره تولید گوشت قرمز از کشتارگاه تا مصرف‌کننده در استان تکمیل شود.

پیرانی در ادامه با اشاره به اینکه کرونا ویروس منشأ حیوانی دارد اما نوع حیوان آن دقیقاً مشخص نیست، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات اولیه سازمان جهانی بهداشت دام، خُفاش به‌عنوان حیوان منشأ این ویروس معرفی‌شده اما هنوز قطعیت نیافته و در سطح جهانی تحقیقات کامل و جامعی در این خصوص در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید