Iranian Agriculture News Agency

حذف آفات؛ افزایش تولید محصولات کشاورزی را به ارمغان می‌آورد

از ابتدای امسال، مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات مختلف کشاورزی در سراسر استان انجام شده تا این محصولات بتوانند بهره وری قابل قبولی داشته باشند، در صورت عدم مبارزه اصولی با علف‌های هرز، ضمن کاهش محصولات کشاورزی، آفات و بیماری‌های گیاهی افزایش می‌یابد.

حذف آفات؛ افزایش تولید محصولات کشاورزی را به ارمغان می‌آورد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، برای اینکه محصولات مختلف کشاورزی بتوانند به خوبی از خاک تغذیه کنند باید مبارزه به‌موقع با علف‌های هرز در زمین‌های کشاورزی به ویژه در مزارع گندم، جو و کلزا انجام شده تا راندمان تولید افزایش یابد؛ یکی از راه‌های اصلی مبارزه با علف‌های هرز که رقیبی برای گیاهان زراعی هستند، استفاده از علف‌کش‌ها است و کشاورزان برخی کشورهای مطرح دنیا سالانه میلیاردها دلار هزینه خرید سموم علف‌کش می‌کنند.

در این راستا برای کاهش هزینه‌های تولید و جلوگیری از تبعات منفی احتمالی کشاورزی، کشاورزان اقدام به مبارزه وسیع با علف‌های هرز و سم‌زدایی می‌کنند. در مقایسه با سایر کشورها و حتی کشور‌های اروپایی،  مصرف سموم کشاورزی در ایران بسیار کمتر است.

همچنین مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی به‌طرق مختلف انجام می‌شود تا به‌محصولات زراعی و باغی آسیبی وارد نشود، بنابراین در تمامی مناطق کشاورزی آذربایجان‌غربی به‌ویژه در جنوب استان و شهرستان‌های نقده، شاهین‌دژ  و مهاباد انواع کودهای شیمیایی در مزارع مورد استفاده قرار می گیرد.

مبارزه با علف‌های هرز و آفات مزارع کلزا در شاهین‌دژ

دراینباره سعید خدایی مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ سطح مبارزه با علف‌های هرز و آفات مزارع کلزا را در سال جاری به ترتیب 83 و 97 هکتار عنوان کرد و گفت: امسال نظارت بر مراکز بوجاری و ضدعفونی بذور غلات به مقدار دو هزار و 833 تن نیز انجام شده است.

 خدایی افزود: امسال پایش و مبارزه با جوندگان مضر کشاورزی در سطح 230.5 هکتار و توزیع 12 کیلوگرم سم رایگان انجام شده و همچنین پایش و مبارزه با ملخ‌های بومی در مناطق مستعد شهرستان و توزیع 100 لیتر سم رایگان صورت گرفته است.

مبارزه با آفت سن گندم در 18 هزار هکتار از مزارع مهاباد 

جعفر ایمانیان مدیر جهاد کشاورزی مهاباد نیز اظهار کرد: تامین و توزیع انواع کودهای شیمیایی به میزان چهار هزار و 600 تن و توزیع انواع بذور اصلاح شده گندم به میزان یک هزار و 207 تن در 10 ماهه امسال انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین مبارزه با آفت سن گندم در سطح 18 هزار و 511 هکتار و از سوی دیگر مبارزه با علف‌های هرز غلات به میزان 28 هزار و 412 هکتار از مزارع مهاباد انجام شده است.

مبارزه پیش‌بهاره با آفات درختان میوه در پنج هزار و 200 هکتار 

علی رفیعی مدیر جهاد کشاورزی نقده نیز با اشاره به اینکه امسال مبارزه پیش‌بهاره با آفات درختان میوه در پنج هزار و 200 هکتار انجام شده است افزود: همچنین مبارزه با آفت و بیماری‌های درختان میوه در 11 هزار و 250 هکتار، مبارزه با جوندگان مضر در 464 هکتار و مبارزه با سه خرطومی یونجه در پنج هزار هکتار انجام شده است.

پ رفیعی با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم در 17 هزار و 785 هکتار گفت: امسال مبارزه با علف‌های سایر مزارع در 6 هزار و 730 هکتار و مبارزه با آفت و بیماری‌های انگور در یک هزار و 650 هکتار عملیاتی شده است.

وی از ردیابی ریزش سن مادری در 27 هزار هکتاراز مزارع خبر داد و بیان کرد: از سوی دیگر مبارزه با سن مادری و پوره سن غلات در 13 هزار و 73 هکتار، مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات زراعی در 14 هزار و 405 هکتار، مبارزه با آفات بیماری‌ها و نیز علف‌های هرز سبز صیفی در یک هزار و 296 هکتار صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی نقده اظهار کرد: در مدت 10 ماهه امسال، مبارزه با علف‌های هرز مزارع غیرغلات در 6 هزار و 550 هکتار انجام شده است.

وی در پایان گفت: معمولا در سمپاشی مزارع کشاورزی باید برخی اصول مورد توجه باشد که یکی از آنان اهمیت دادن به رعایت زمان اصولی مبارزه علیه آفات بوده و اینکه کشاورزان از سمپاشی بی‌رویه پرهیز کنند.همچنین کشاورزان باید به دوره ماندگاری سموم اهمیت داده و به شرایط آب و هوایی نیز در سمپاشی اهمیت بدهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید