Iranian Agriculture News Agency

با حضور رییس سازمان امور اراضی کشور انجام شد؛

کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی احیا، تسطیح، تجهیز و نوسازی باغات و اراضی شاخه مرکزی دشت میناب

کلنگ آغاز عملیات اجرایی احیاء، تسطیح ،تجهیز و نوسازی باغات و اراضی شاخه مرکزی دشت میناب با حضور رییس سازمان امور اراضی کشور در پنجمین روز از دهه فرخنده فجر انقلاب اسلامی ایران به زمین زده شد.

کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی احیا، تسطیح، تجهیز و نوسازی باغات و اراضی شاخه مرکزی دشت میناب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان هرمزگان، در پنجمین روز از دهه فرخنده فجر انقلاب اسلامی ایران کلنگ عملیات اجرایی احیا، تسطیح( هموارسازی با حذف درختان پیر و فرسوده )، تجهیز و نوسازی باغات و اراضی شاخه مرکزی ۲۰۰۰ هکتار در شاخه مرکزی دشت میناب با حضور اورنگی رییس سازمان امور اراضی کشور، همتی استاندار هرمزگان، علی باقرزاده همائی رییس سازمان‌جهادکشاورزی هرمزگان و جمعی از مسوولین دیگر به زمین زده شد.
رییس سازمان‌جهادکشاورزی هرمزگان در این مراسم اظهار کرد:اعتبار پروژه احیا، تسطیح (هموارسازی با حذف درختان پیر و فرسوده )، تجهیز و نوسازی باغات و اراضی شاخه مرکزی ۲۰۰۰ هکتار در شاخه مرکزی دشت میناب ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که این پروژه جهت استفاده ۱۱۸۷ بهره بردار است.
باقرزاده در ادامه هدف اصلی این طرح را افزایش منافع اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی وکاهش پیامدهای منفی و پایدار سازی طرح نوسازی و بهبود شبکه آبیاری دشت میناب اعلام داشت.
وی با اشاره به اینکه مساحت ناخالص محدوده شبکه آبیاری میناب 14 هزار و 63 هکتار می باشد، خاطرنشان کرد : 11 هزار و 430 هکتار مساحت خالص این طرح در بخش مرکزی شهرستان میناب بوده که در 4 فاز اجرا می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ، مساحت شروع عملیات را 2000 هکتار اعلام داشت و افزود: 2 هزار و 113 قطعه در دشت میناب جهت انجام عملیات اجرایی احیا، تسطیح ،تجهیز و نوسازی باغات و اراضی مشخص شده است.
باقرزاده همائی خاطرنشان ساخت: کاهش ظرفیت مخزن سد میناب به دلیل رسوبگذاری و همچنین کاهش حجم مخزن سد پس از بارش، عمرزیاد شبکه موجود و میزان بالای تلفات آب در سیستم انتقال شبکه و افت زیاد سطح آبهای زیرزمینی دشت میناب به دلیل خشکسالی های اخیر از عمده مشکلاتی بوده که موجب اجرای این طرح در دشت میناب شده است.
وی در ادامه فرونشست زمین در دشت میناب، جریان زیرسطحی آب شور دریابه سفره های زیرزمینی ، تخریب اراضی باغی ،زراعی و متعاقب آن کشاورزی و عدم بهره وری از آب به عنوان یک کالای با ارزش را از نتایج ادامه روند موجود در این شهرستان اعلام داشت.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در خصوص اهداف پروژه عملیات اجرایی احیا، تسطیح ،تجهیز و نوسازی باغات و اراضی شاخه مرکزی دشت میناب خاطرنشان ساخت: تلفیق مناسب از استفاده آبهای زیرزمینی و سطحی، اجرای سامانه های نوین آبیاری ، افزایش راندمان آبیاری و نیاز به حجم آب کمتر، افزایش کمی و کیفی تولیدات ، کاهش هزینه های عملیات کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان ، اصلاح الگوی کشت و احیاء نوسازی باغات متناسب با آب تخصیصی، تسهیل در امر کشاورزی و ترغیب زارعین به کشاوزری و اشتغالزایی در منطقه ، گسترش صنایع تبدیل و تکمیلی وابسته به کشاورزی و بازاریابی و توسعه صادرات، کنترل مهاجرت و ممانعت از تغییر کاربری اراضی، سازماندهی و متشکل کردن بهره برداران در قالب تشکل ها و نظام بهره برداری مناسب وارائه برنامه هایی برای پایدارسازی پروژه و اکوسیستم منطقه از مهمترین اهداف این پروژه در دشت میناب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید