Iranian Agriculture News Agency

تهیه نهاده‌ باکیفیت از مشکلات بخش کشاورزی است

کارشناس بازاریابی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: با توجه به تنوع کود و سم، یکی از عمده‌ترین مشکلات کنونی بخش کشاورزی، تهیه و تدارک نهاده‌های با کیفیت و استاندارد است.

تهیه نهاده‌ باکیفیت از مشکلات بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، احمد قربانی،در حاشیه همایش آموزشی، ترویجی و معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خراسان شمالی به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجرگفت: اکنون بیش از هفت هزار نوع کود و ۲ هزار گونه نهاده کودی در کشور عرضه می شود که انتخاب کود باکیفیت برای یک کشاورز، به عنوان یک بنگاه اقتصادی، بدون وجود هیچ دستگاه نظارتی دقیق در کشور مشکل است و این امر عدم اعتماد به محصولات را به دنبال دارد.

وی افزود: اگرچه این شرکت برای کنترل کیفیت و قیمت کودهای شیمیایی و نهاده های آن با ۵۰ شرکت قرارداد منعقد کرده که کمیته پایش استانی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان بر فعالیت آنها نظارت دارد ولی دستگاه نظارتی دقیقی که یک سبد سالم محصولات را به دست کشاورز برساند، در کشور وجود ندارد.

قربانی با بیان اینکه شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ کارگزار فعال در شبکه توزیع دارد، گفت: تعدد وجود این کارگزاران باعث شده هر کشاورز در هر نقطه از کشور دست کم به یکی از این کارگزاران دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به ممنوعیت صدور کود و نهاده های مورد نیاز کشاورزان و کارگزاران داخلی در سال های اخیر گفت: اکنون میزان صدور این محصولات به کمتر از  ۱۰ درصد رسیده و واردات کود هم، با وجود برخی تحریم های اقتصادی، ۱۵ درصد از حجم واردات این بخش را به خود اختصاص داده است.

کارشناس بازاریابی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور با تاکید بر لزوم تامین نیازهای نهاده ای کشاورزان و کارگزاران از استان محل استقرار خود، خاطرنشان کرد: تاکید ما بر این است که کشاورز و کارگزار به دلیل هزینه های حمل و نقل و حمایت از تولید بومی استان، کودهای شیمیایی مورد نیاز خود را از استان خود تهیه کند.

مصرف سالانه ۳۵ هزار تن کود شیمیایی در خراسان شمالی 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی نیز مصرف سالانه کود شیمیایی یارانه ای و غیریارانه ای بخش کشاورزی این استان را نزدیک به ۳۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: استفاده بهینه از کودهای آلی، بیولوژیک و استاندارد، تولیدات بخش کشاورزی را تا ۶۵ درصد افزایش داده است.

محسن نظام دوست، هدف شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی به عنوان بخش دولتی، تامین کودهای مورد نیاز کشاورزان و از سوی دیگر حمایت از بخش تولیدات داخلی دانست و افزود: هدف از برگزاری این همایش ها در مرحله اول حمایت از تولیدات داخلی علیرغم وجود تحریم های سخت علیه اقتصاد کشور است تا کارگزاران و کشاورزان در سطح استان از این طریق کمبود کودهای آلی و شیمیایی خود را رفع کنند.

وی افزود: براساس سیاسگذاری ها، هدف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تامین باکیفیت ترین نهاده ها با نازلترین قیمت برای کارگزار و کشاورز است تا آنها در شبکه خرید شرکت خدمات حمایتی، بتوانند به صورت مستقیم با تولیدگنندگان داخلی در تماس بوده و ضمن آشنایی با تولیدات داخلی، نیازهای خود را تامین کنند.

نظام دوست تصریح کرد: در قالب این همایش، نمایشگاهی با حضور ۱۰ شرکت از بهترین های کشور تولیدات خود را در معرض دید کارگزاران و کشاورزان خراسان شمالی گذاشته اند و شرکت های آدینه فام خرم، فناوری زیستی طبیعت گرا، فناور نانو پژوهش مرکزی، کاوش گوگرد زرین، نهاده های کشاورزی رشدینه طلایی سبز، کوشش شیمی، واحد تولیدی باریزان، کیمیا اکسیر شرق و وطن سبز خلخال از آن جمله اند. ‌

همایش های آموزشی، ترویجی و معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به صورت فصلی در همه استان های کشور برگزار می شود که این رویداد در استان خراسان شمالی برای دومین بار برپا شده تا شرکت های برتر، محصولات و تولیدات خود را به کارگزاران و کشاورزان پیشرو و کارشناسان مروج و مدیران سازمان های استانی و شهرستانی معرفی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید