Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار در کشور؛

انتقال آب به اراضی قیروکارزین با فاینانس داخلی

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تصویب طرح انتقال آب به اراضی قیروکارزین با فاینانس داخلی در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: این طرح برای اولین بار در کشور اجرایی می شود و طراحی، ساخت، اجرا و تامین مالی آن توسط سرمایه گذار داخلی انجام خواهد شد.

انتقال آب به اراضی قیروکارزین با فاینانس داخلی
به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، امیر اسلامی در سفر به این شهرستان افزود: طرح انتقال آب سد سلمان فارسی به اراضی قیروکارزین در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در حال بررسی است و پس از تائید به منظور تضمین فاینانس داخلی به شورای اقتصاد ارسال خواهد شد. 
این مقام مسئول تصریح کرد: پیش بینی می شود در ابتدای سال آینده عملیات اجرایی فاز نخست این طرح که مربوط به خطوط اصلی انتقال آب است در سه هزار هکتار از اراضی آغاز و به مرحله اجرا برسد. 
وی بیان کرد: کشاورزی شدیدا به آب وابسته بوده و هرگونه برنامه‌ ریزی برای توسعه در این بخش منوط به مدیریت درست منابع آبی و تأمین منابع جدید در این بخش است لذا در فاز دوم انتقال آب ده هزار هکتار از اراضی دشت های قیر، علی آباد، افزر و لاغر تحت پوشش شبکه های فرعی آبیاری قرار می گیرد. 
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی  سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تبیین رویکرد  افزایش راندمان و بهبود بهره وری در آب اظهار کرد: ساخت و استفاده از شبکه های لوله ای (GRP) برای انتقال آب و تجهیز اراضی به سیستم های آبیاری تحت فشار در این طرح مد نظر قرار گرفته و جایگزین کانال های رو باز شده است.  
بنا به اظهار کارشناسان؛ فاینانس به تامین منابع مالی یا خرید تجهیزات طرح های تولیدی یک پروژه فاینانس گفته می شود، البته علاوه بر تامین منابع مالی و خرید تجهیزات، ارائه خدمات فنی و مهندسی پروژه ها نیز شامل فاینانس می شود. 
کشاورزی و باغداری مهم ترین فعالیت اقتصادی و اشتغال زا در قیروکارزین است و اجرای طرح انتقال آب سد سلمان فارسی به اراضی به وسیله لوله های  GRP بزرگ ترین آرزوی کشاورزان و مهم ترین اقدام ممکن در راستای کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی و جلوگیری از خسارت های طبیعی می باشد. 
قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید