Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی :

بسته سازگاری کشاورزی با کم آبی کشور تهیه شد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت : بسته سازگاری کشاورزی با کم آبی کشور تهیه شده است.

بسته سازگاری کشاورزی با کم آبی کشور تهیه شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین،‌ عباس کشاورز در حاشیه سفر به قزوین برای افتتاح طرح‌های کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگاران افزود: ضمن تامین نهاده های مورد نیاز کشور به منظور مقابله با کم آبی و سازگاری با شرایط بحران آب ، بسته علمی، کارشناسی ، تدوین و عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: در دهه مبارک فجر امسال بیش از ۱۸۰۰ طرح باغی، زراعی، دام و طیور، شیلات و آب و خاک در مناطق مختلف کشور افتتاح می‌شود.

کشاورز افزود: برای نمونه امروز در استان ۹۸ طرح به طور همزمان افتتاح شد که می‌تواند برای کشاورزان مفید باشد.

وی تصریح کرد : کمبود آب و بهره وری پایین و ناپایداری منابع از چالش‌های بخش کشاورزی است که برای آن برنامه داریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت : برنامه‌های مدونی برای افزایش بهره وری در باغات و مزارع پیش بینی شده و برای نمونه مصمم هستیم سیلوهای دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بهره وری بالا برود.

کشاورز افزود : هر جا دولت وارد اقتصاد شده کارها طولانی و با بهره وری کم است و موفق نبوده ایم به همین دلیل دولت باید بسترسازی و سیاست گذاری و ریل گذاری کند تا بخش خصوصی وارد کار شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جایگاه خوب استان قزوین در بخش تولید محصولات کشاورزی گفت : گلخانه افتتاح شده در آبیک توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان و یکی از اساتید دانشگاهی که به صورت «های تک» و با مدیریت هوشمند اداره می‌شود نمونه بارز یک واحد مدرن و به روز است که با برنامه ریزی مطلوب در مسیر خوبی حرکت کرده که تفکر و ایده اجرا شده در این گلخانه می‌تواند در سایر استان‌ها الگوبرداری شود.

کشاورز افزود : گلخانه ما را قادر می‌کند در هر زمان به هر میزان لازم بتوان محصولات مورد نیاز را تائید و روانه بازار کند.

وی اظهار کرد: تولید مستمر، بهره وری بالا، کاهش مصرف آب تا یک سوم روش سنتی، کاهش مصرف سموم و تولید ارگانیک و سالم از ویژگی‌های تولید گلخانه‌ای است که در این راستا رویکرد وزارت جهاد کشاورزی نیز ترویج کشت‌های گلخانه‌ای است.

به گفته وی، در حال حاضر صاحبان گلخانه‌هایی در کشور داریم که هیچ گونه کمک مالی از دولت نگرفته اند و با اتکا به دانش روز توانسته اند به تولید مؤثری برسند و اگر بسترسازی کنیم می‌توانند کسب و کارشان را توسعه دهند لذا باید از این سرمایه گذاران بخوبی حمایت شود و مسیر کشاورزی کشور هم در همین راستا باشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت : یکی از دغدغه‌های جدی من در ۲۵ سال اخیر موضوع آب بوده که سالهاست درگیر آن هستیم لذا یک نسخه جامع و علمی برای کنار آمدن با بحران کم آبی نوشته ایم که با چالش آب کشور کنار آمده و بتوانیم امنیت غذایی را تأمین کنیم.

کشاورز تصریح کرد : در این بسته رونق فضای کسب و کار هم تدارک دیده شده تا کشاورزان و سیاسیون هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشند و با این کار ضمن افزایش تولیدات کشاورزی زمینه مدیریت منابع آبی و تأمین امنیت غذایی هم مهیا می‌شود.

وی گفت : در این بسته علمی و کارشناسی در واقع تکنولوژی آبیاری حدود ۳۵ درصد سهم دارد و در آن توسعه کشت گلخانه‌ای، تعیین الگوی کشت، اجرای روش‌های زراعی جدید، توسعه باغات، اجرای کشاورزی حفاظتی، کشت نشایی، تغییر فصل کشت و انتقال برخی محصولات و جابجایی آنها دیده شده است.

کشاورز یاد آور شد : برای نمونه محصول چغندر قند از کشت بهاره به کشت پاییزه منتقل می‌شود و با توسعه باغات مدرن سطح آب مصرفی کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد : با اقدامات انجام شده خوشبختانه همه نهاده‌ها و بذرهای مورد نیاز کشاورزان برای فصل کشت پیش رو تأمین شده است و هیچ کمبودی در این بخش نداریم.

کشاورز گفت : میزان عرضه کود مورد نیاز کشاورزان در سال جاری ۴۰ درصد بیش از سال گذشته است.

وی اظهار کرد: البته به دلیل تغییرات آب و هوایی و مشکلات برخی واحدهای پتروشیمی چالش‌هایی داریم که دسترسی به خدمات را مشکل می‌کند اما در تأمین کود و سم و نهاده هیچ مشکل نخواهیم داشت و کشاورزان برای کشت آینده نگران نباشند.

کشاورز بیان کرد: در کشاورزی برخی استان‌های کشور جایگاه خاصی دارند که خوشبختانه استان قزوین در زمینه‌های باغ و زراعت و یکپارچه سازی و دامداری و گلخانه ظرفیت‌های ویژه ای دارد که می‌تواند الگو باشد.

وی گفت : قزوین به دلیل قدمتی که از گذشته دارد و و سرمایه گذاری‌هایی که در آن صورت گرفته و نیز مدیریت منسجم آن و نزدیکی به بازار مصرف از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مورد حمایت وزارتخانه نیز خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید