Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام

استان ایلام از لحاظ تولید روغن کلزا خود کفا شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت:بیش از 22 هزار تن کلزا در سال زراعی جاری تولیدشده که از این میزان حدود 10 هزار تن روغن خالص در استان تولیدشده و ایلام اولین استانی است که ازنظر تولید روغن به خودکفایی رسیده است.

استان ایلام از لحاظ تولید روغن کلزا خود کفا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، سیدمحمدتراب میری در نشست خبری با اهالی رسانه بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر دولت تدبیر و امید، بخش کشاورزی یکی از موفق‌ترین بخش‌ها در کشور به شمار می رود که همواره از رشد مثبتی برخوردار بوده است و این امر نشان دهند این است که جهت‌گیری بخش کشاورزی، جهت‌گیری مناسبی است.

وی تصریح کرد: نگاه به بخش کشاورزی باید بسیار دقیق و حساب‌شده باشد که بتواند رسالت خود را در راستای تأمین امنیت مواد غذایی کشور به‌درستی انجام دهد، امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه‌یافته است و هر جامعه‌ای که نتواند امنیت غذایی خود را تأمین کند به‌طورقطع بنیان جامعه دچار مشکل می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام بابیان اینکه استان ایلام یکی از استان‌های پیش رو در بخش کشاورزی طی چند سال اخیر است، ادامه داد: بیش از سه برابر مصرف استان و حدود 300 هزار تن گندم در سال تولید می‌شود در حالی که این میزان قبل از دولت تدبیر و امید حدود 150 هزار تن بود.

میری بابیان اینکه کلزا یکی از محصولات استراتژیک برای کشور است، گفت: تولید کلزا در استان ایلام از نظر سطح زیر کشت و میزان اراضی آبی اختصاص‌یافته به کشت این محصول، در رتبه پنجم کشور قرار دارد و بیش از 22 هزار تن کلزا در سال زراعی جاری تولیدشده که از این میزان حدود 10 هزار تن روغن خالص در استان تولیدشده و ایلام اولین استانی است که ازنظر تولید روغن به خودکفایی رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: با روش‌های نوین زراعی، کشت مکانیزه و راهکاریی که اجراشده تحول بسیاری خوبی در حوزه تولید نخود ازلحاظ عملکردی داشته‌ایم و امروز کشت نخود به‌صورت تمام مکانیزه در استان انجام می‌شود و در حوزه باغبانی نیز توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در استان موردتوجه قرارگرفته است و در نقاط مستعد استان در حال‌ توسعه است.

وی بابیان اینکه احداث ۲ شهرک گلخانه‌ای در استان ایلام در دست اقدام قرار دارد، گفت: شهرک گلخانه‌ای هلیلان در سطح 10 و نیم هکتار به سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کوثر در حال انجام است و همچنین در بخش صالح‌آباد یک شهرک گلخانه ای 8 هکتاری  دیگر در دست اقدام قرار دارد.

میری تصریح کرد:بحث توسعه گلخانه‌های زیر 300 متر با عنوان گلخانه‌های کوچک‌مقیاس در داخل حیاط خانه‌های روستایی به‌منظور ایجاد اشتغال با بهره‌گیری از تسهیلات کم‌بهره دنبال می‌شود که امسال نقطه عطفی در راستای تولیدات گلخانه‌ای در استان ایلام به شمار می‌رود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: در حوزه آب‌وخاک کارهای بزرگی صورت گرفته به طوری که در هیچ دوره‌ای از تاریخ استان ایلام این حجم سرمایه‌گذاری در استان انجام‌نشده است، طرح احیای 50 هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی مهران و دهلران در سطح 41 هزار هکتار انجام‌شده و 9 هزار هکتار دیگر نیز در دست اقدام است.

میری گفت: طرح آب‌های مرزی در سطح حدود 30 هزار هکتار از اراضی استان انجام‌شده که 12 هکتار از این میزان از طریق آب‌های محلی برای آبیاری اراضی مورداستفاده مردم قرار می‌گیرد و حدود 17 هزار هکتار در حوزه سامانه گرمسیری قرار دارد که جهاد کشاورزی کار خود را در این حوزه انجام داده و منتظر اقدامات وزارت نیرو در این بخش هستیم.

 وی بابیان اینکه 18 ایستگاه پمپاژ و تأمین آب در نقاط مختلف در دست اقدام است، تصریح کرد: با تأمین اعتبار و پیگیری‌های انجام‌شده امید است که این ایستگاه‌های تأمین آب به سرانجام برسد که بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را مشروب خواهد کرد و نقش مهمی در راستای محرومیت‌زدایی، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید