Iranian Agriculture News Agency

استاندار چهارمحال و بختیاری خبر داد

حمایت دولت از طرح‌های گلخانه‌ای

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به بروز خشکسالی در یک دهه اخیر گفت: تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی به رونق اقتصادی،کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال کمک خواهد کرد و دولت از ایجاد طرح‌های گلخانه‌ای در استان حمایت می‌کند.

حمایت دولت از طرح‌های گلخانه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به بروز خشکسالی در یک دهه اخیر گفت: تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی به رونق اقتصادی،کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال کمک خواهد کرد و دولت از ایجاد طرح‌های گلخانه‌ای در استان حمایت می‌کند.

اقبال عباسی شامگاه یکشنبه در پایان سفر خود به شهرستان لردگان همزمان با دومین روز دهه فجر سال جاری در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ترویج فعالیت‌های کشاورزی در قالب راه‌اندازی و توسعه گلخانه‌ها در دستورکار مسوولان جهاد کشاورزی استان باید قرار داشته باشد.

وی افزود: راه‌اندازی و توسعه گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی یک کار با سرمایه مناسب، سود بالا، بازگشت سرمایه سریع و نوین است.

عباسی تصریح کرد: دولت برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی با هدف رونق اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، بسترسازی و زیرساخت‌های مورد نیاز را تامین می‌کند.

وی یادآور شد: در این راستا امکانات زیرساختی و زیربنایی مانند آب، برق، گاز، جاده و تسهیلات بانکی ارزان قیمت از سوی دولت تامین و به سرمایه‌گذاران ارایه می‌شود.

عباسی اظهار کرد: تبیین، اطلاع‌رسانی و تبلیغات در خصوص فعالیت‌های بخش خصوصی در کنار اقدامات دولتی در دستورکار مسوولان دستگاه‌های اجرایی مختلف قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، همزمان با دومین روز دهه فجر سال جاری ۳۰ طرح اقتصادی، زیرساختی و خدماتی با اعتباری افزون بر ۵۵۳ میلیارد ریال، اشتغالزایی ۳۴۷ نفر و کاربری های اقتصادی، زیرساختی، کشاورزی، گردشگری، دامپروری، آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی، فضای اداری و صنعتی به طور همزمان افتتاح، بهره برداری و یا کلنگ زنی شد.

لردگان در ۱۸۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

تا پایان امسال ۱۵ هکتار بر ظرفیت گلخانه‌ای بخش کشاورزی این استان افزوده خواهد شد.

با توجه به سیاست دولت در کاهش کشت صیفی و سبزی‌جات در محیط باز و افزایش بهره‌وری در تولید، توسعه ظرفیت گلخانه‌ها در دستورکار جدی  وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

انجام مطالعات و صدور پروانه تاسیس برای افزایش و توسعه ۴۰ هکتار ظرفیت گلخانه در بخش کشاورزی استان اجرایی شده است و در حال حاضر سطح گلخانه‌های فعال استان حدود ۳۰ هکتار است.

با توجه به برخی مشکلات و آماده نبودن زیرساخت‌ها، امسال ۱۵ هکتار از این طرح گلخانه‌های در دست اجرا،تجهیز و در مرحله تکمیل قرار گرفت و در آینده نزدیک بهره‌برداری خواهد شد.  

این وسعت گلخانه در راستای اجرای پروژه 'تولید و اصلاح بازسازی و نوسازی واحدهای گلخانه‌ای از مجموع پروژه‌های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی استان است و برای پرداخت تسهیلات با نرخ۸ درصد به متقاضیان دارای شرایط  محدودیتی وجود ندارد.

با تحقق و بهره‌برداری کامل ۱۵ هکتار گلخانه در دست اجرا، امکان ایجاد زمینه اشتغال برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود و بیش از ۳ هزار تن بر تولیدات محصولات گلخانه ای این استان افزوده خواهد شد.

تولید و برداشت سالانه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار گل شاخه بریده از گلخانه‌های این استان یکی از ظرفیت‌های بخش کشاورزی است و هم‌اکنون به طور میانگین در هر مترمربع ۱۱۰ شاخه گل رز تولید می‌شود.

گل رز تولیدی چهارمحال و بختیاری در ۱۰ رقم از نظر تنوع رنگ، به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و شرایط آب و هوایی مناسب تولید می‌شود.

سالانه ۸ هزار تن محصول گوجه و خیار در استان برداشت می‌شود و محصول گوجه فرنگی در ۱۴۴ هکتار و خیار نیز در ۱۴۰ هکتار کشت می‌شود که بسیار آب‌بر است.

در صورت  برداشت این میزان محصول در گلخانه‌، با کمتر از یک دهم آب دهی  چندین برابر بهره‌وری افزایش محصول وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید