Iranian Agriculture News Agency

همزمان با دهه فجر؛

بهره برداری از 13 پروژه عمرانی عشایری در فارس

مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت: در ایام الله دهه فجر 13 پروژه عمرانی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر 48 هزار میلیارد ریال افتتاح می شود و یک هزار خانوار عشایری از این پروژه ها برخوردار می شوند.

بهره برداری از 13 پروژه عمرانی عشایری در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، روح الله بهرامی با اشاره به جمعیت 147 هزار نفری عشایر فارس در ترکیب سه قومیت ایل قشقایی، خمسه و لر با 11 طایفه مستقل، تصریح کرد: که همه جمعیت عشایر به شغل دامداری مشغول هستند .

وی با بیان اینکه 67 درصد از مراتع استان فارس در اختیار عشایر کوچرو است، ابراز کرد:  20 هزار تن گوشت قرمز معادل یک سوم گوشت قرمز استان، توسط عشایر تامین می شود.

بهرامی با اشاره به اینکه عشایر سه میلیون دام سبک را مدیریت می کنند، افزود: در فارس 147 هزار و 274 نفر عشایر معادل 27 هزار و 275 خانوار پنج نفره وجود دارند و عشایر فارس سالانه 57 هزار مترمربع فرش تولید می کنند.

وی گریزی به مطالعه حدود ۲۲۰ کانون توسعه در سطح استان برای اسکان عشایر نیز زد و گفت: تاکنون ۷ هزار عشایر فارس در ۱۳۰ کانون پیش‌بینی شده، اسکان داده شده‌اند.

بهرامی ابراز کرد: کانون‌های توسعه برای عملیات اجرایی اسکان عشایر استان پیش‌‎بینی شده تا عشایرانی که علاقمند به مناطق قشلاق یا ییلاقی باشند، علاوه بر هماهنگ کردن اقدامات آنها با کمک دستگاه‌های اجرایی، زمنیه عشایرانی که علاقمند به خروج از حالت کوچ روی هستند نیز فراهم شود.

توزیع 800هزار مترمکعب آب شرب در بین عشایر

بهرامی با اشاره به طرح آبرسانی به عشایر، گفت: آب رسانی سیار به عشایر علاقمند به کوچ، توسط دولت با 50 دستگاه کامیون تانکر آبرسانی انجام و سالانه 800 هزار مترمکعب آب به منظور شرب خانواده های عشایری و دام های آنها بین عشایر توزیع می شود.

وی با بیان اینکه تامین علوفه و آرد از دیگر خدماتی است که سالانه انجام می شود و حدود 75 هزار تن علوفه در اختیار جمعیت عشایری قرار می گیرد، بیان کرد: مدیریت و خدمات رسانی در کوچ از دیگر برنامه های اداره کل می باشد.

بهرامی با اشاره به اینکه تمام سرپرستان خانوار عشایر استان عضو انجمن تشکل های عشایری است، افزود: مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عشایر رصد می شود.

مدیر کل امور عشایر استان فارس اعطای وام‌های کم درصد برای اجرای طرح‌های زنجیره تولید گوشت قرمز توسط جمعیت عشایری استان را از اقدامات شاخص این اداره‌کل عنوان کرد: از منابع پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح‌ها تاکنون ۲۷0 میلیارد ریال آن جذب شده و در این راستا 139 هزار راس دام سبک پروار شده و تولید ۲ هزار تن گوشت نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ترویج انرژی های پاک مهمترین اولویت ماست که تامین پنل های خورشیدی شکل می گیرد، تاکید کرد: کارخانه خورام دام در فیروزآباد ایجاد شده که 12 هزار تن کنستانتره برای دام تولید می کنند.

بهرامی از تسهیلات «ماده 10 و 12» برای کاهش اثرات خشکسالی و توزیع 60 میلیارد ریال از این تسهیلات بین عشایر نیز سخن گفت و افزود:  در فارس 24 میلیارد تومان به منظور اجرای 23 پروژه تامین آب برای عشایر هزینه شده و عمده پروژه در حال اجرا است که نزدیک 20 هزار نفر از جمعیت عشایری از آب پایدار بهره مندخواهند شد.

وی با اشاره به راه اندازی کانکس های سیار بهداشت در مناطق عشایری، تصریح کرد: در سال گذشته شاخص برخورداری بهداشت در عشایر 23 درصد بود که با راه اندازی این کانکس ها شاخص 37 درصد شده و امسال 19 کانکس بهداشت عشایر تامین شد.

تشکیل شورای توانبخشی عشایری برای اولین بار در فارس

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه شورای توانبخشی عشایری در استان برای اولین بار در کشور تشکیل شده است، افزود: شناسایی معلولان عشایری شکل گرفته و حدود یک هزار و 200 معلول عشایری شناسایی شده است که از خدمات توانبخشی بهزیستی استفاده می کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح اطلس عشایر فارس، گفت: «سفیران کتاب» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان فارس و همچنین کتابخانه های عمومی استان انجام شد که 40 نفر از فرزندان عشایری شناسایی شدند و 50 جلد کتاب در اختیار آنان قرار گرفت تا کتاب را در اختیار عشایر قرار دهند.

بهرامی با اشاره به اینکه 78 درصد عشایر باسواد هستند، اضافه کرد: برنامه جامع ارتقا سطح سواد دانش و مهارت در شورای عالی عشایر مصوب و مقرر شد افرادی که از 6 تا 49 سال سن دارند آموزش ببینند.

بهرامی به راه اندازی 74 صندوق خرد زنان عشایری در حوزه بانوان عشایری نیز اشاره کرد و افزود: حدود 2 هزار نفر از زنان عشایری تحت پوشش این صندوق ها قرار دارند و نزدیک به 32 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار صندوق های خرد قرار دادیم که در حوزه اشتغال خانگی، صنایع دستی و گیاهان دارویی فعالیت می کنند.

مدیر کل امور عشایر استان فارس  با بیان اینکه در حوزه عشایر دو راهبرد اصلی را دنبال می‌شود، تلاش برای توسعه شاخص‌های زندگی و ایجاد تنوع در اشتعال و تولید عشایر را از این راهبردها نام برد و گفت: ایجاد تنوع در اشتغال و تولید مدنظر ماست و در این رابطه ۵ محور را دنبال می‌کنیم که کمک به اقامتگاه بوم گردی عشایر، کمک به زنجیره گوشت قرمز، گیاهان دارویی و .... از جمله آنها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید