Iranian Agriculture News Agency

صرفه‌جویی مناسب آب، از مزایای کشت گلخانه‌ای

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم محصول گلخانه‌ای حدود ۴۰ لیتر آب بوده که برای تولید همین مقدار تولید در فضای باز حدود ۶۵۰ لیتر آب مورد نیاز است.

صرفه‌جویی مناسب آب، از مزایای کشت گلخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی اظهار کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های خشک کشور و دارای انواع مخاطرات در بخش کشاورزی است که این امر محدودیت‌های شدیدی را در تولید اکثر محصولات کشاورزی به جز محصولات مزیت‌دار استان به دنبال دارد.

وی افزود: خشکسالی‌های پیاپی و کاهش بارندگی که موجب کاهش شدید کمیت و کیفیت منابع آبی استان شده است، از طرفی وجود عوامل نامساعد اقلیمی از قبیل بادخیز بودن بسیاری از مناطق استان، رطوبت نسبی پایین، پتانسیل تبخیر فوق العاده بالا، تغییرات زیادی در دمای شبانه روز و کیفیت نامناسب خاک‌ها از قبیل شوری و قلیایی بودن خاک‌ها، میزان اندکی ماده آلی خاک و بافت نامناسب خاک، شرایط را برای توسعه کشت بسیاری از محصولات در استان با مشکل مواجه کرده و کشت فضای باز این محصولات با عدم استقبال کشاورزان مواجه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این شرایط توسعه و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی خصوصاً آب، نیازمند گسترش کشت‌های گلخانه‌ای است، افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای تولید محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ایفا کرده و به‌عنوان یکی از بهترین راهکارها در توسعه اشتغال پایدار شناخته شده است.

قوسی ادامه داد: در این شرایط، انتقال کشت محصولات به محیط‌های کنترل شده برای صرفه جویی در مصرف آب برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای به ویژه تولید نشاء محصولات باغی و زراعی در گلخانه اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: از طرفی در کشاورزی سنتی باید آب بسیاری را برای کشت محصول مورد استفاده قرار داد و با این روش کشاورزانی که زمین و آب کمتری در دسترس دارند هیچ انگیزه‌ای برای توسعه و پیشرفت کار خویش ندارند و بعد از مدتی این شغل را رها می‌کنند، در حالی که در کشت گلخانه اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه گلخانه‌ها در استان باید مورد توجه ویژه قرار گرفته است، افزود: طی سه سال گذشته روند توسعه گلخانه‌ها بهبود یافته و در سال جاری نیز توسعه کشت گلخانه‌ای از اولویت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌آید.

قوسی یادآور شد: بر اساس آمار سال ۹۷ سطح گلخانه‌های استان 67.2 هکتار با تولید ۱۱ هزار و 61 تن محصولات گلخانه‌ای است که عمدتا محصولات تولیدی استان، خیار، گوجه فرنگی و فلفل بوده که در سال‌های اخیر تنوع کشت‌های گلخانه‌ای استان افزایش یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با پرداخت تسهیلات با کارمزد 7 درصد از محل منابع بند الف تبصره 18 قانون بودجه در سال جاری از طرح‌های احداث گلخانه‌ای بدون محدودیت سطح و مبلغ حمایت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید