Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح کاداستر برای 366 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ستاد پشتیبانی مروجین کشاورزی، علی الاصول باید سیاستگذاری در زیربخش های مختلف کشاورزی در این ستاد انجام دهد.

اجرای طرح کاداستر برای 366 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در پنجاهمین  جلسه کارگروه  نظام نوین ترویج که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: سیاستگذاری برای تولید در زیربخش های مختلف کشاورزی در حقیقت اجرای برنامه حمایت و پشتیبانی از مروجین کشاورزی و بهره برداران بخش کشاورزی است، چون مجریان این سیاست ها همان اشخاصی هستند که ما در ستاد پشتیبانی مروجین کشاورزی از آنها پشتیبانی می کنیم.

وی، ادامه داد: جلسات ستاد پشتیبانی مروجین کشاورزی صرفاً جلسه تنظیم و ارائه آمار و ارقام نیست آمار مبنا و ملاک برنامه ریزی می باشد اما این امر باید یکبار برای همیشه حل و فصل و پایان یابد و موارد و مسائل مربوط به ستاد پشتیبانی مروجین در این جلسات مطرح و برای آنها راهکارهای کارشناسی ارائه شود. 

فتحی با اشاره به اینکه طرح کاداستر در 240 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا گردیده و برای تهیه نقشه کاداستر 126 هزار هکتار نیز عقد قرارداد شده و در حال انجام می باشد افزود: اراضی زراعی استان آذربایجان شرقی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار می باشد و آمار حاضر صرفاً برای صحت سنجی در 240 هزار هکتار می تواند کاربرد داشته باشد و باید برای کل زمین های کشاورزی استان آمار دقیق و متقن تهیه و تنظیم شود.

وی برنامه‌ریزی جهت مدیریت یکپارچه اراضی (مدیریت و استفاده بهینه از اراضی)، مدیریت بهینه اراضی کشاورزی و اراضی منابع ملی، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی را از جمله اهداف اجرای طرح کاداستر (اطلاعات توصیفی و حقوقی) دانست و افزود: از دیگر اهداف این طرح شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی، فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بسترسازی جهت تعیین الگوی کشت، بهره برداری بهینه و افزایش تولید محصولات کشاورزی، برنامه‌ریزی به منظور یکپارچه سازی اراضی و  افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، بسترسازی جهت تحقق اهداف دولت الکترونیک در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اهمیت و نقش بسزای آمار در نحوه برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های بخش کشاورزی، اظهار نمود: منبعد بایستی به سمت اجرای مصوبات جلسات ستاد پشتیبانی از مروجین بخش کشاورزی پیش رویم تا بتوانیم به نتایج مثبت مصوبات، اهداف و برنامه ریزی های تعیین شده دست یابیم.

وی گفت: برای انجام به موقع و صحیح سیاست های بخش کشاورزی باید بررسی دقیق و محکمی از عملکرد مروجین و کارشناسان پهنه در دست باشد، با بررسی دقیق عملکرد مروجین کشاورزی بایستی بصورت منطقی و تخصصی تقسیم کار در بین کارشناسان انجام شود.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: مبنای آماری سامانه پهنه بندی است و باید فرآیند افزایش و یا کاهش آمار و اعداد منطبق با این سامانه باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید نمود: در صورت مشاهده آمار و ارقام نامانوس در اراضی کشاورزی استان و تشکیک به ارقام ارائه شده در سطح شهرستانها، جهت راست آزمایی اقدامات اجرایی از جمله بازدیدهای میدانی و صحت سنجی انجام شود.

 فتحی در پایان سخنان خود گفت: بایستی از استعدادها و ظرفیت های نهفته در کارشناسان پهنه و مروجین کشاورزی  نهایت استفاده را در راستای افزایش بهره وری تولید و توسعه بخش کشاورزی به عمل آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید