Iranian Agriculture News Agency

کاشت زعفران در لرستان کمک به معیشت کشاورزان

زعفران گیاهی که به طلای سرخ شهرت دارد، محصولی کم آبخواه و درعین‌حال با ارزش افزوده بالا است که سازگاری زیادی با وضعیت بخش کشاورزی لرستان دارد.

کاشت زعفران در لرستان کمک به معیشت کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، ترویج کشت زعفران در این استان به بیان کارشناسان، می‌تواند علاوه بر سودآوری برای کشاورزان ، زمینه حفظ منابع آب در این استان را نیز فراهم سازد.

سابقه کاشت زعفران در ایران به بیش از ۳ هزار سال پیش بازمی‌گردد، این محصول به علت طعم و رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولید فراورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد.

با توجه به محدودیت کشت و تولید، از فراورده‌های گران‌قیمت به شمار می‌رود، کاشت، داشت و برداشت آن فرصت‌های فراوان شغلی به وجود می‌آورد ضمن آن که حمل و نقل آن گران تمام نمی‌شود و توان ارزآوری بسیاری دارد.

کاشت زعفران به دلیل آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز استان لرستان در همه شهرهای استان انجام می‌شود و سالانه بیش از یکهزار کیلوگرم زعفران مرغوب در استان تولید می شود.

شرایط مناسب آب و هوایی در لرستان برای کشت زعفران اگر با حمایت دولت از کشاورزان انجام گیرد می تواند ظرفیتی بزرگ برای تحول اقتصادی در استان و ایجاد اشتغال داشته باشد.

کارشناسان معتقدند امکان بهره برداری طولانی مدت با یک بار کاشت، عدم نیاز به ماشین آلات و ادوات خاص، امکان کاشت در اراضی کوچک از مزایای کشت زعفران است.

زعفران کار ۵۷ساله خرم آبادی در این خصوص گفت: حدود نیم هکتار زمین در حاشیه شهر خرم آباد به کشت زعفران اختصاص داده ام، که با گذشت هفت سال از فعالیت، سالانه حدود سه تا پنج کیلوگرم زعفران برداشت می‌کنم.

غلامرضا سالاروند بیان کرد: در گذشته پیاز زعفران را از استان های دیگر خریداری می کردیم اما در لرستان نیز می توان پیاز زعفران را تهیه کرد.

عطر، طعم زعفران لرستان بی نظیر اما متاسفانه در بازار کشور جای خود را پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه لرستان مستعد کاشت زعفران است گفت: عطر، طعم زعفران لرستان بی نظیر اما متاسفانه در بازار کشور جای خود را پیدا نکرده است.

عزیزالله چوبکار دیگر زعفران کار خرم آبادی گفت: یکی از مهمترین مزایای گیاه زعفران جلوگیری از هدر رفت آب است که باتوجه به کمبود منابع آبی در کشور می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

وی می‌گوید: مردم زعفران خراسان را برتر می دانند اما این درحالی است که زعفران لرستان به مراتب با کیفیت تر از سایر نقاط و از مسئولین انتظار داریم باتوجه به کشاورزان در این حوزه زمینه را برای معرفی این محصول باارزش فراهم کنند.

وی همچنین به سودآوری زعفران اشاره کرد و ادامه داد: زعفران لرستان می تواند با نمونه های جهانی خود رقابت کند اما نبود بازار فروش مناسب در استان محصول ما ناشناخته کرده است.

چوبکار معتقد است وجود کمبود صنایع فرآوری و بسته بندی می تواند به رشد این محصول کمک کند.

یکهزارو ۴۷کیلوگرم زعفران در سطح ۳۸۱ هکتار از اراضی لرستان تولید می شود

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: اکنون سطح زیر کشت زعفران در این استان ۳۸۱هکتار می باشد که از این میزان یکهزارو ۴۷کیلوگرم محصول برداشت می شود.

علیرضا احمدوند گفت: سال گذشته سطح زیرکشت این محصول ۳۱۰هکتار بود که پیش بینی می شود تا خردادماه سال آینده ۳۰هکتار دیگر به این میزان افزوده شود.

وی ادامه داد: پیاز زعفران در سال اول و دوم کشت می شود، پس از آن در سال دوم ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم پرچمگیری می شود که تا سال سوم میزان برداشت تا ۲کیلوگرم است.

وی بیان کرد: در سال چهارم میزان برداشت تا چهار کیلوگرم می رسد و سال های پس از آن برداشت افزایش می یابد.

احمدوند با اشاره به اینکه متوسط برداشت زعفران در هر هکتار پنج تا هشت کیلوگرم است گفت: زعفران سالانه در خردادماه و شهریورماه کاشت می شود.

وی اظهار کرد: زعفران لرستان از نظر کیفیت بسیار مرغوب است و آزمایشات صورت گرفته در این زمینه گویای این ادعا می باشد و حتی از زعفران خراسان هم باکیفیت تر است اما به دلیل اینکه تنها ۳۸۱هکتار سطح زیرکشت در استان وجود دارد نمی توانیم در کشور رقابت کنیم.

زعفران به زمین خاصی نیاز ندارد و در زمین های غیرقابل کشت هم کاشت می شود

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: این محصول در تمامی شهرستان های استان کشت می شود و نیاز به زمین خاصی ندارد و حتی در زمین های غیرقابل کشت هم می توان کاشت، و حتی در زمین های دیم هم کاشت می شود.

احمدوند با اشاره به اینکه زعفران کم آبدوست است و به آب زیادی نیاز ندارد گفت: سودآوری زعفران ۱۰برابر کشت گندم است و باتوجه به نیاز کم این محصول به آب و همچنین قابلیت کاشت در زمین های غیرقابل کشت،

کشاورزان می توانند با کسب آگاهی از نحوه کاشت، داشت و برداشت به کشت این محصول پررونق روی آورند.

وی بیان کرد: یکهزار نفر در ۳۸۱هکتار زمین زیرکشت زعفران مشغول به کار هستند و باتوجه به حساسیت موقع برداشت این محصول باید از دانش کافی برای برداشت برخوردار باشند.

وی گفت: زعفران در لرستان برندسازی نشده و باتوجه به عطر، مزه و کیفیت بالای این محصول تولید شده در استان، جایگاهی در کشور ندارد و اکنون به صورت سنتی بسته بندی می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید