Iranian Agriculture News Agency

سطح زیر کشت زعفران در شهرستان سیرجان در حال حاضر 135 هکتار است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: از آنجا که بحران کم آبی به یکی از بزرگترین چا لشهای کشاورزان در سالهای اخیر بدل شده است لذا در این بین کاشت گیاهان با نیاز آبی کم و دارای صرفه اقتصادی امری اجتناب ناپذیر بنظر می رسد.

سطح زیر کشت زعفران در شهرستان سیرجان در حال حاضر 135 هکتار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، محمود آبادی گفت: گیاه زعفران به عنوان گران بهاترین محصول کشاورزی و داروئی جهان از جمله گیاهانی است که با توجه به نیاز آبی کم و مقاومت در برابر خشکی نقش قابل توجهی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناطق خشک و نیمه خشک پیدا کرده است. با در نظر گرفتن شرایط رشد این گیاه، مناطق مختلف شهرستان سیرجان پتانسیل قابل توجهی را جهت کاشت این محصول دارند و در سال های اخیر از سوی کشاورزان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گفت: در راستای کشت زعفران در شهرستان سیرجان، در سال جاری به متقاضیان، تسهیلات 9 درصدی جهت کاشت زعفران از محل صندوق توسعه ملی ( بند الف- تبصره 18 ) و با عاملیت بانک کشاورزی ارائه و 9 نفر متقاضی جهت دریافت جمعا حدود 4750 میلیون ریال در سطح 14 هکتار از محل تسهیلات فوق الذکر به بانک معرفی شده است. 

محمودآبادی افزود: سطح زیر کشت این محصول با ارزش در شهرستان در حال حاضر 135 هکتار است که 7/22 هکتار مربوط به توسعه کشت جدید در سال جاری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان خاطر نشان کرد: میزان تولید محصول امسال حدود 195 کیلو گرم بوده است که  عملکرد زعفران با توجه به وضعیت خاک و اقلیم منطقه بین 5-3 کیلوگرم متغیر و متوسط عملکرد محصول حدود 2/3 کیلو گرم در هکتار می باشد که بالاترین عملکرد در شهرستان 5 کیلو گرم محصول خشک در هکتار بوده است.

وی افزود: میزان اشتغالزایی طرح کشت زعفران جهت هر هکتار 2 نفر ثابت و بین 12 تا 20 نفر کارگر فصلی تقریبا به مدت دو ماه در هر دوره جهت برداشت و پاک کردن گل است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید