Iranian Agriculture News Agency

همزمان با کاهش دما ؛

عملیات یخاب زمستانه در باغ های مرودشت آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: با توجه به کاهش دما به زیر صفر درجه سانتیگراد، یخاب زمستانه در باغ های آلوده به آفات و بیماری های خاکزی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی افزود: انجام یخاب در دماهای ترجیحاً پنج تا هفت درجه سانتیگراد زیر صفر و با استفاده از رواناب های سطحی از جمله  آب رودخانه ها، قنات و چشمه ها در حال انجام است.

به گفته رحیمی؛ با وجود محدودیت منابع آبی، استفاده از آب چاه‌های کشاورزی در فصل زمستان برای انجام یخاب زمستانه توصیه نمی شود.

وی، مزایای یخاب زمستانه را کاهش جمعیت عوامل بیماریزای خاکزی و مراحل زمستانگذران آفاتی چون پسیل پسته، کرم سفید ریشه و زنجره مو در اثر یخ زدگی و کاهش سطح اکسیژن خاک برشمرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه  انجام یخاب از طریق کمک به حفظ و نگهداری رطوبت در فصل سرما، درکاهش تنش کم آبی در فصل گرم نیز موثراست، خاطر نشان کرد: بهبود ساختمان خاک، بهبود عملکرد و گسترش ریشه و قابلیت دسترسی به عناصر و نهایتاً افزایش عملکرد تولیدات باغی در واحد سطح از دیگر مزایای یخاب زمستانه است.

رحیمی با اشاره به اینکه غرقاب کردن خاک درختان، منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و سایرآفات می‌شود، بیان کرد: یخاب زمستانه برای مبارزه با موش های مزارع و باغ ها نیز مفید است.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت یادآور شد: یخاب در دماهای پایین تر از منفی 10 درجه سانتیگراد به دلیل آسیب رساندن به تنه و طوقه درختان توصیه نمی شود.

مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید