Iranian Agriculture News Agency

دعوت امام جمعه ابرکوه از کشاوران برای کشت محصولات کم آبخواه

امام جمعه ابرکوه با بیان اهمیت رونق تولید و اشتغال در شکوفایی اقتصاد ملی و کم آبی منطقه، از کشاورزان شهرستان دعوت کرد که توسعه کشت گیاهان کم آبخواه با ارزش افزوده بالا را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

دعوت امام جمعه ابرکوه از کشاوران برای کشت محصولات کم آبخواه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی در نشستی در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه افزود: ارتقای رونق تولید مورد توجه مقام معظم رهبری است، باید راهکارهای کارشناسی شده را برای افزایش تولید و بهره وری در اختیار تولیدکنندگان و کشاورزان قرار گیرد.

 رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان  با اشاره به برداشت حجمی آب و خاموشی چاه های کشاورزی در فصل زمستان ، خاطرنشان کرد: برای رونق تولید اولویت در بخش کشاورزی مصرف بهینه آب آن هم از طریق اجرای طرح های آبیاری نوین ، مدیریت و برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالاست.  

حسینی با تاکید براینکه اقتصاد کشاورزی در حوزه رونق تولید بسیار تاثیرگذار است ، اظهارکرد: حیات انسان ها بستگی به تولید محصول کشاورزی با کیفیت دارد.

وی با اشاره به تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم آبی ابرکوه ادامه داد: کشاورزان برای توسعه و کاشت محصول های کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران ، گیاهان گلخانه ای و  دارویی که ارزش افزوده خوبی دارند و در بهره وری راندمان آبیاری هم تاثیرگذار هستند، تلاش کنند.  

حسینی اضافه کرد: می توان با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض دولت ، کشاورزان را در اجرای طرح های توسعه محصول کم آبخواه و همچنین آبیاری نوین آنها را تشویق و ترغیب به فعالیت بیشتر در این بخش کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم با قدردانی از توجه مسوولان محلی و امام جمعه به مسایل بخش کشاورزی ، افزود: در این شهرستان هر ثانیه چهار هزار و ۵۰۰  لیتر آب در بخش کشاورزی استحصال می شود .

مهدی غیب الهی افزود: از ۱۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت تاکنون در سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار طرح های نوین آبیاری بارانی، قطره ای و نواری( تیپ) اجرا شده است .

وی بابیان اینکه وجود مزارع و باغ ها از نظر آب و هوایی طراوات خاصی به منطقه بخشیده، تصریح کرد: در این شهرستان با پدیده ریزگردها و آلاینده های بخش صنعتی روبرو نیستیم و اگر هم باشد،خیلی کم است .

مسئول ارشد بخش کشاورزی ابرکوه با اشاره به نقش امنیت غذایی مردم از مرحله تولید تا سفره  ، ادامه داد : تولید محصول با کیفیت در بخش کشاورزی در تغذیه مردم نقش اساسی در زنجیره امنیت غذایی شهروندان دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، در این شهرستان اگر آب کم است اما زمین های کشاورزی آن برای کاشت پسته ، زرشک ، زعفران ، گیاهان دارویی و محصول گلخانه ای بسیار مناسب است .

 غیب الهی با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی دارد ، تصریح کرد: امسال ۴۲ نفر به عنوان کشاورز نمونه شهرستانی ، استانی و کشوری در این منطقه انتخاب شدند.

وی تولید ۲۱ تن محصول پسته خشک و همچنین ۱۳۵ تن محصول انار در هر هکتار را بخشی  از تلاش کشاورزان ذکر کرد و گفت: با افزایش سطح اطلاعات و استفاده از داده های ترویج و نظر کارشناسان میزان تولید به سه تا ۱۴ برابر افزایش یافت.

وی بابیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت شهرستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند، تاکید کرد: رویکرد این نهاد توسعه و کاشت محصول های گلخانه ای و کم آبخواه است .

غیب الهی خاطرنشان کرد: برای توسعه گیاهان کم آبخواه با پرداخت تسهیلات هفت درصد با باز پرداخت ۶ ساله آمادگی داریم تا برای مصرف بهینه آب با روش های آبیاری نوین و توسعه محصول کم آبخواه کشاورزان را یاری کنیم.

وی  با اشاره به اینکه هم اکنون این شهرستان ۱۴ هکتار اراضی زیرکشت محصول گلخانه ای دارد افزود: ساخت سه واحد گلخانه ای دیگر به مساحت افزون بر ۳۰ هزار متر مربع توسط تولید کنندگان در دست اقدام است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: این شهرستان ظرفیت هایی بالایی در بخش دام و طیور دارد  طوری که روازنه ۷۰ کیلوگرم شیر از یک راس گاو شیری استحصال می شود .

غیب الهی بیان کرد: با پرداخت وام در سال گذشته  تولید روزانه از ۵۰ تن ،امسال به ۷۰ تن رسید ، امیدواریم با تکمیل ظرفیت واحدهای پرورش گاو شیری این عدد تا پایان سال ۹۸ به حدود ۱۰۰ تن برسد.

همچنین یکی از اعضای شورای شهر ابرکوه در این نشست گفت: ابرکوه یکی از مناطق مهم بخش کشاورزی استان یزد است که نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد.

سید حبیب زارعی با تاکید بر اینکه مدیر و مسئولان بخش های مختلف جهاد کشاورزی ابرکوه با تلاش بی وقفه در خدمت کشاورزان هستند افزود: در شورای شهر شکایتی از مسوولان این نهاد دریافت نشده است.

وی بابیان خدمات و فعالیت های گسترده در بخش کشاورزی ، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان نسبت به تخصیص بودجه به این نهاد کم لطفی دارند و باید با اختصاص بودجه بیشتر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان را در اجرای طرح های نوین کمک کنند.

همچنین امام جمعه شهره ابرکوه به اتفاق مدیر و تعدادی از مسئولان جهاد کشاورزی از مناطق کشاورزی و دامداری دهستان های فراغه و مهرآباد دیدن کردند. 

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به محصول زراعی اختصاص دارد.

۴۰درصد اشتغال جمعیت ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۳۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید