Iranian Agriculture News Agency

افزایش 55 درصدی تولید ماهی سردآبی در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید ماهی سردآبی در خراسان شمالی از ابتدای سال جاری تاکنون به 780 تن رسیده که 55 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

افزایش 55 درصدی تولید ماهی سردآبی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی با اشاره به اینکه مهمترین علت افزایش تولید ماهی سردآبی در این استان توسعه مزارع ماهی و آموزش آبزی پروران است، اظهار داشت: ترویج و فرهنگ سازی پرورش ماهی در منابع آبی خرد مثل استخرهای ذخیره آب کشاورزی میتواند تولید آبزیان در استان را به چند برابر مقدار کنونی برساند که در دوسال اخیر این فعالیت در برخی از شهرستانها شروع شده است ولی تارسیدن به ظرفیت واقعی تولید ماهی در استان فاصله زیادی باقی مانده است .

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه شهرستانی که در چند سال گذشته، سهم تولید ماهی در آن کمتر از 10 تن بود در حال حاضر تنها با فعالسازی 15 استخر ذخیره آب کشاورزی حدود 200 تن ماهی تولید می کند.

یوسفی افزود: از اول شهریور برداشت ماهی از منابع آبی استان آغاز شده و تاکنون بیش از 200 تن ماهی برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تولید آبزیان سردآبی امسال در 96 مزرعه پرورش با رها سازی 2390000 قطعه بچه ماهی انجام شده است.

یوسفی گفت: پیش بینی می شود تولید آبزیان سردآبی تا پایان امسال به 1900 تن برسد.

وی با اشاره به وجود 10 استخرپرورش ماهی هشت ضلعی فعال در استان، به مزیت استخرهای هشت ضلعی نسبت به نمونه های دیگر اشاره کرد و افزود: پرورش ماهی در این استخرها به دلایل فنی دارای راندمان تولید بالاتری نسبت به سایر استخرها است.

یوسفی افزود: افزایش تولید بچه ماهی در واحد سطح، افزایش تراکم ذخیره سازی بچه ماهی و کاهش مصرف آب از دیگر مزیت های این استخرها است.

وی ادامه داد: استخرهای هشت ضلعی از سال 88 به منظور پرورش ماهی در تراکم بالاتر نسبت به استخرهای آبراهه ای احداث شده اند.

یوسفی افزود: سرانه مصرف ماهی در این استان 7.1 کیلو گرم است و نیمی از تولید به خارج از استان ارسال می شود.

وی گفت: قزل آلا تنها گونه ماهی سردآبی پرورشی در این استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید